Geplaatst: 20 oktober 201114 j ja inderdaad! die lijkt het meest. info na googlen op ESCA: komt voornamelijk voor bij oudere stokken (is die van mij niet maar wel een stek van een oudere stok dus dat zou nog kunnen. Helaas staat er ook bij dat men er nog geen oplossing voor heeft en nog niet weet waardoor het ontstaat voor zover ik kon vinden....
Geplaatst: 20 oktober 201114 j Sorry dat ik het zeg, maar dit is bangmakerij. Druiven hebben overal rood blad. Kan te maken hebben met dat het weer wat herfstachtig is, kan wat bemestingstekort zijn en uiteindelijk zou er een heel kleine kans zijn dat hij ziek is. Gewoon even geduld hebben tot volgend jaar. Waarschijnlijk doet hij het dan gewoon weer prima. Het ziektebeeld bij ESCA is vrij ernstig. De plant wordt vrij snel zwak en dat is dan ook duidelijk te zien. Op de foto zie ik een prachtig groeiende, vitale plant met wat rode bladeren. Edit: net even gekeken. Bij mij in de tuin is het blad zelfs al van de druiven af! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 20 oktober 201114 j Ja ik las inderdaad dat bij ESCA de plant "wegkwijnt"; Kan ik niet zeggen van mijn druivenstek...is gewoon meters gegroeid en is al halverwege de pergola...heb m zelfs paar keer flink teruggesnoeid gedurende het jaar omdat hij kanten opgroeide die niet de bedoeling waren...dus ik houd me aan plan 1: mesten next year
Geplaatst: 21 oktober 201114 j Bangmakerij? Ik probeerde te helpen... Zei ook duidelijk dat ik er geen bal verstand van heb en dat ik hoop dat het niet zo is. Ach het zal allemaal vast goedkomen, is gewoon te vroeg herfst hier dus dat lijkt me inderdaad heel logisch.
Geplaatst: 21 oktober 201114 j Die bangmakerij sloeg niet op jouw antwoord maar op hetgene ik op internet gevonden had over ESCA.... Take it easy man!
Geplaatst: 15 november 201114 j Vandaag heb ik de druivenuitlopers van mijn buurman afgeknipt, ze maakten mijn hele roos dood. Ik kan daar dus wel stekken van nemen? Moeten die stekken binnen of buiten of in de koude kas? Ik lees hier twee manieren, een van Guus geloof ik en een van Geedee. Die ga ik dan beiden proberen, graag weet ik even of de druiven warm of koud moeten staan en of je er meerdere in een pot kan zetten. Thanks! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 november 201114 j Als ik de druif in de kas (zomer ...najaar) snoei, dan steek ik er een stok of 12 van gewoon in de grond erbij....tegen april het jaar erop zie ik vanzelf welke er aan zijn gegaan...(meestal de helft). Je kunt ook meerdere stokken in een afgeknipt melkpak (zo lang mogelijk laten) met potgrond/zand steken en daar een plastic zakje over doen....heb ik ook al eens gedaan en daar gingen er ook een paar van aan.....Let op: soms beginnen de blaadjes al te groeien maar heeft de stok nog geen wortels....echt even geduldig goed laten aanslaan.....een paar blaadjes groei= nog geen worteltjes....een paar stengels wel.
Geplaatst: 15 november 201114 j Als ik de druif in de kas (zomer ...najaar) snoei, dan steek ik er een stok of 12 van gewoon in de grond erbij....tegen april het jaar erop zie ik vanzelf welke er aan zijn gegaan...(meestal de helft). Je kunt ook meerdere stokken in een afgeknipt melkpak (zo lang mogelijk laten) met potgrond/zand steken en daar een plastic zakje over doen....heb ik ook al eens gedaan en daar gingen er ook een paar van aan.....Let op: soms beginnen de blaadjes al te groeien maar heeft de stok nog geen wortels....echt even geduldig goed laten aanslaan.....een paar blaadjes groei= nog geen worteltjes....een paar stengels wel. ok! En waar laat je dat melkpak dan?( we hebben melk uit een emmertje, maar ik vind wel iets ) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 november 201114 j Winterstek geeft altijd het beste resultaat Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 november 201114 j Winterstek geeft altijd het beste resultaat Kun je die nu stekken, hoe moet dat dan? Omdat het kan.
Geplaatst: 15 november 201114 j ok! En waar laat je dat melkpak dan?( we hebben melk uit een emmertje, maar ik vind wel iets ) Dat in dat melkpak had ik in april gedaan en gewoon in de kas laten staan....nu moet je die binnen pakken..als het vriest in je kas...bevriest het melkpak ook denk ik...niet zo fijn voor prille worteltjes en het kan nog behoorlijk vriezen in feb./maart
Geplaatst: 15 november 201114 j http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/stekken/oog_wortelstek.htmHoutwal.be - Druiven vermeerderen met winterstek Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 november 201114 j Dank Frank, zeer informatief! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 november 201114 j Extra doe ik met een waxinelichtje beetje kaarsvet op bovenste wondje, dan heb je minder kans op rot. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 15 november 201114 j Extra doe ik met een waxinelichtje beetje kaarsvet op bovenste wondje, dan heb je minder kans op rot.Oude methode, werkt goed! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 november 201114 j Ja ik geloof ook dat het een oude methode is, maar werkt goed ook bij kiwi stek. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 15 november 201114 j Wat ik er niet helemaal uit begreep- of misschien overheen gelezen: maakt het nog uit of de stek dik of dun is? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 november 201114 j Nee maar ik zou veel meer stekken nemen dan je wilt houden bij druif valt een percentage van de stek uit. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 26 februari 201213 j Auteur is er misschien nog iemand die mij een druivenstek kan opsturen?
Geplaatst: 28 februari 201213 j kan ik wel doen! ik heb alleen geen idee welke druif ik heb, is dat erg?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.