Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge tomatenplantjes vs. slakken


Lowie

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Dit weekend ben ik van plan om mijn tomatenplantjes uit te planten in de vollegrond. Het probleem is dat er op minder dan 1 meter er een overwoekerde grasweide is waar redelijk veel slakken in zitten.

 

Zijn er tips om mijn jonge plantjes te beschermen tegen deze slakken (vooral naaktslakken)? Helpt een doorgesneden fles? Of zijn er andere middeltjes?

 

Alvast bedankt!

 

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lowie, zie topic slakken om veel ideeen op te doen om slakken te bestrijden.

Ikzelf gebruik biervallen plaatselijk bij slakken gevoelige planten. Om stukken te beschermen tegen slakken - en daar ben jij volgens mij naar op zoek - kun je een slakkenwal plaatsen. Het meest eenvoudige kost 11,50 euro voor 10 meter (50 cm hoog).

Ik scherm hiermee voor het derde jaar mijn aardbeien en bladgroenten met succes af van zowel naakt- als huisjesslakken. Het werkt simpelweg

 

P102031846811526557346.JPG

 

Principe volgens onderstaand plaatje: blauw paaltje/pvc buis in de grond, oranje slakkenscherm aan de zijde van het te beschermen plotje een stukje ingraven en over het paaltje laten vallen. Ervoor zorgen dat het stugge slakkenscherm op nader te bepalen afstanden toch niet tegen het paaltje komt / teveel horizontaal komt te staan m.b.v. een ijzerdraad lusje (rood in de tekening). Als ze al omhoog willen kruipen (ze blijven vaak rondom het scherm kruipen, makkelijk wegvangen dus) , kan > 99% van de naaktslakken de switch niet maken. De 2 naaktslakken die ik in 2 jaar erover heb zien slijmen, leefden op te grote voet. Huisjesslakken komen er nooit overheen (te zwaar).

 

Picture112491526559093.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...