Mister w Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Hallo, Zoals sommige weten (zie even voorstellen) woon ik in de bergen.De grond is hier anders en de hoogte 800 meter speelt ook een rol. Nu heb ik vorig jaar de grond voorbereid met compost en koemest. Dit jaar veel dingen gezaaid , onder het mom van gewoon proberen. Maar eigenlijk groeit het gewoon slecht, radijs en dille, sla peterselie staan nu al 4 weken stil..... Spinazie komt snel op om daarna niks meer te doen?! Rode bieten heb ik ondertussen ondergespit. Iemand enig idee? Het enige wat goed groeit is aardbei, bessen en bosaardbei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Een mooi stekkie daar in Polen denk ik.Op 800 meter zit je in het middelgebergte en dat gekoppeld aan een landklimaat.Heel wat anders dan het gematigd klimaat op zee niveau.In de bergen, zeker als je nog wat hoger gaat, is het weer veel extremer. Ik herinner me rode blote benen van Polen die 's zomers met mooi weer op gympen uit het dal waren vertrokken en op de toppen van de Tatra in een sneeuwstorm kwamen. Bij jou zal het niet zo extreem zijn maar je zal tot ver in de lente veel verschil in temperatuur op een dag hebben.Lokale planten zijn daar op ingesteld, maar gekweekte planten kunnen daar niet allemaal goed tegen.Ook zal je seizoen korter en heviger zijn en heb je misschien te maken met schaduw in een dal of van bomen. Je geeft weinig info verder en ik raad je aan om lokaal te kijken wat de teelt gebruiken zijn.IJsheiligen zal daar wel op een andere dag vallen. Succes! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts