Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bolletjes onder mijn druivenbladeren


Citroentje

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Ik was vandaag op mijn moestuin en ondekte op de bladeren van mijn druif (deze staat in een kas) hele voor mij rare bolletjes.

De bolletjes zijn hard en zitten onder het blad boven op het blad is het eigenlijk niet zo zichtbaar.

Ze lijken een beetje op die bolletjes van zo'n kleefplant met die groene bolletjes.

Ik heb geprobeerd de bolletjes open te maken maar ze zijn hard.

Als je ze in het geheel weghaalt zit er een gat in het blad.

Veder ruikt het naar druif.

Zou het misschien door de zon ingedroogde stuifmeel kunnen zijn.

Ze zitten er pas een paar dagen op 4 dagen ongeveer.

 

Het is toch geen galmijt of blafgal hier zijn namelijk de bladeren bruin en bij mij zijn ze mooi groen.

 

Weet iemand wat?

 

Gr citroentje2018053117260846401527780864.jpg2018053117255770231527780868.jpg2018053117254926041527780872.jpg2018053117254926041527780872.jpgdownload2018053117245228701527780873.jpg2018053117260846401527780864.jpg2018053117255770231527780868.jpg2018053117254926041527780872.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bah ik heb net een plaatje ervan gezien maar brrrr...

Naar de staat dat het kleine wondjes bijt in de stok.

Niet dat het eieren legt op de bladeren.

Maar als dit larven zouden zijn moeten de balletjes toch zacht zijn? Deze zijn kneiter hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt toch zeker wel eens een raam open in die kas? Dan kan er van alles binnen komen.

 

Pak een scherp mesje en snij een bolletje doormidden. Ik denk dat er een larfje in zit, maar ik weet niet waarvan. Galwesp of galvlieg.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is geen luis hoor. En al helemaal geen druifluis, dat zou een primeur zijn denk ik.

 

Dit is een aantasting van druiven-gal-mijt. Google daar maar eens op. Zolang je geen druiven teelt voor de hoogste kwaliteit en opbrengst, kan het helemaal geen kwaad. Het kan wel elk jaar erger worden.

 

Voor meer info, kun je in de zoekfunctie rechtsboven het woord druiven gal mijt intypen, misschien aan elkaar geschreven. Zijn reeds topics over, valt wel meer over te vertellen. zoek maar eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn excuses. Het is ook helemaal geen gewone druiven-gal-mijt. Sorry hoor, heb er veels te snel overheen gekeken omdat dat het eerste was wat ik zag en pats boem, mn conclusie klaar had. Niet dus. Je foto's nog eens beter bekeken, maar druivengalmijt klopt dus ook niet.

Geen luis , geen mijt.

 

Ga ik vanavond uitzoeken wat dit is. nu geen tijd, ik moet zo rennen.

 

1 vraagje. zitten de bolletjes niet los. dus los aan de bladeren geplakt ? En alleen aan de onderkant van de bladeren ?

Het lijken wel zaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je gelijk Harms!

 

Ik ben niet snel bang voor beesjes en ziektes, maar deze plant zou ik meteen verbranden of anderszins onschadelijk maken

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een link: https://www.sjakes.com/2012/blog/enge-ziektes/

Het zouden dus wel galbulten zijn, maar van de druifluis.

 

De druifluis zou echter niet voorkomen in NL. Betreft het een stek op eigen wortel?

(Ik ben druiven -die wel op een resistente onderstam staan- aan het stekken. Daar moest ik dan maar mee stoppen ...)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee toch ...ik zal het toch niet hebben.

Inderdaad Harm ik had het plaatje ook gezien,maar ik dacht jaar 1836 en uitgestorven dat zou ik toch niet hebben.

 

Maar wat ik niet begrijp Is dat het balletje kneiter hard is en als er een luis/rups in zou zitten zou het toch zacht zijn!

 

Maar ik zie ook niks als ik er net mijn nagels door midden die.

En een ander probleem mocht het dus druifluis zijn , die beestjes zijn niet met het blote oog tezien!

 

 

Ps heb even een foto bewerkt om te vergroten alleen mijn balletjes hebben kleur..2018053114420165641527838967.jpg2018053117254985861527838980.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw... Wat een ellende,maar als die luis niet in NL voorkomt hoe kom ik er dan een?

Druif is in 2015 gekocht in een tuincentrum

Heeft 2 jaar perfect druiven gegeven vorig jaar een klap gekregen door valse meeldauw van een komkommer plant maar heeft zich prachtig herpakt maar nu dit!

Ik snap er geen bal meer van.

Deze bolletjes zijn ook in ongeveer 4a 7 dagen opgekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even verder gezocht. Ik vind geen NL meldingen over het recent voorkomen van druifluis.

Wel dit:

Professioneel plantgoed dat in het buitenland wordt vermeerderd is altijd geënt op een onderstam.

Plantgoed dat via Nederlandse tuincentra wordt verkocht is meestal niet geënt, doch is door middel van stekken vermeerderd. Dergelijke druivenplanten groeien dus op "eigen wortel", zoals we dat noemen.

Bron: http://www.fruitlent.nl/popups/druivenonderstammen.html

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat iedereen zo met me mee denkt01

 

 

Als ik kijk bij de link van Henkg en naar beneden scrol zie ik er soort gelijk druivenblad maar noemen ze het Botrytis cinerea volgens wikipedia is het een grauw schimmel.

 

Leuk maar hoe zie ik nu het verschil tussen de luis en de Botrytis cinerea?

 

Ze lijken zo op elkaar.

Alleen de kleur zijn niet helemaal groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In "mijn" link (deze dus: https://www.sjakes.com/2012/blog/enge-ziektes/) staan de foto's van druifluis bij de tekst over een schimmel. Het onderschrift van de foto's lijkt me wel correct.

En dat meedenken, dat is voor mij deels ook eigen interesse en eigenbelang. Als -b.v. door een warmer klimaat in NL- ook hier druifluis gaat voorkomen, dan stop ik met zelfgemaakte stekken op eigen wortel. De stokken moeten immers lang mee, misschien langer dan ik.

 

Bij de link van Speets (https://www.cabi.org/isc/datasheet/56511) lees ik, onder de menukeuze 'distribution':

Netherlands. Absent, confirmed by survey, intercepted only. Based on long-term annual surveys.

Maar dat is uit 2013 / 2014.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Henk al zei: de plaatjes van de druifluis staan bij de schimmel, maar het is wel degelijk de druifluis! Dus niet de schimmel.

 

Druifluis (Viteus vitifoliae) in druif In de zomer van 2017 stuurde het Verenigd Koninkrijk de NVWA een notificatie over druifluis in een zending Vitis. Deze soort staat op de lijst van quarantaineorganismen in de EU (IIAII). Uitroeiing is verplicht in alle planten van Vitis. Het traceringsonderzoek wees uit dat de moederpartij uit een andere lidstaat afkomstig was. Een deel van deze partij was nog in Nederland aanwezig, terwijl andere delen van de partij aan verscheidene afnemers verkocht waren. Het betrof geënte planten van diverse bekende druivenrassen bestemd voor de verkoop aan de consument. De moederpartij is uiteindelijk geruimd en de Commissie is ingelicht over de succesvolle eliminatie.
Bron: https://www.nvwa.nl/documenten/communicatie/inspectieresultaten/plant/2018/rapport-fytosanitaire-signaleringen-2017

 

Ik denk dus dat de VWA zéér geïnteresseerd is en ik zou het dan ook meteen bij hen melden! Niet wachten tot na het weekend!

En intussen zorgen dat die luizen niet kunnen ontsnappen.

https://www.nvwa.nl/ Klantcontactcentrum 0900-03 88

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...