Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen beestjes op mijn aardbeien zitten. Het lijken een soort kevertjes? Ik heb foto's gemaakt en bijgevoegd. Sommigen zijn rood, anderen zijn bruin. Ze zitten ook vaak echt op de vrucht zelf, dus dat vind ik niet zo fijn. Verder lopen ze veel door/in het zand. Weet iemand wat dit voor beestjes zijn, of ze kwaad kunnen en zo ja, wat ik er aan kan doen?

Groeten,

Ilona

2018061409193563151528970066.jpg2018061211145862991528970066.jpg2018061211122929931528970141.jpg2018061409200565951528970068.jpg2018061409193613301528970067.jpg

Geplaatst:

Zijn volgens mij , op eentje na, allemaal wantsen. Google daar eens op, wat ze eten enz.

Geplaatst: (aangepast)

Ja, lijken me idd. wantsen. Ik zie een wants van - denk ik - het geslacht Anthocoris: Bloemwants (Anthocoris nemorum). Zie site (bovenaan op de page link [Roofwantsen, Anthocoridae] klikken).

Dat is een echte roofwants - laat zich ook verleiden tot plantaardig zuiggedrag - maar zuigt vooral zachte insecten als luizen, motjes en mijten leeg. Ook zeer effectief tegen de perenbladvlo. Zie ik op je derde foto geen luizenlijkje in de haren hangen?

Ik zou er niets tegen doen, dit is biologisch moestuinieren ten top

Ja, er zal vast wel eens een zuigsnuitje in je aarbei komen, maar deze wantsen kunnen vliegen en blijven niet als er geen insectenprooien zijn.

Pissebedden zijn schadelijker voor je aarbeien dan deze wantsen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hoi, bedankt voor de reactie. Zolang ze geen kwaad kunnen, mogen ze van mij lekker blijven zitten. Ik denk inderdaad dat er een luizenlijkje op de foto staat want k ben eens kritisch gaan kijken en in de nieuwe bladeren zitten bladluizen Die vind ik dan weer niet leuk. (Voor wie het nog niet door had, ik houd niet zo van beestjes). Ik had ze nog niet gezien, maar ineens lijken het er heel veel te zijn. Kwam er ook een paar tegen in onze hedera. Helaas iztten er bij ons in de buurt weinig lieveheerstbeestjes, terwijl die nu dan toch wel van pas kunnen komen. Toch maar even googlen wat ik tegen bladluizen kan doen want mijn aardbeien doen het op dit moment heel goed en daar ben ik trots op (allemaal nieuwe bladeren!)

Geplaatst:

zeker als je dus wantsen hebt, hoef je dus niets te doen tegen die luizen. wantsen eten luizen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb een tijdje geduld gehad, maar helaas hebben de wantsen niet genoeg honger om de luizen op te eten. Dus ik heb ze toch maar met koud water en zeepsop aangepakt. Toen ging het beter maar ze zijn weer terug. Nu weer wantsen én lieveheersbeestjes én mieren die ze proberen op te eten, dus ik hoop dat ze het nu wel aan kunnen. Ik kwam er achter dat onze hedera er ook oner zit en die loopt door langs het hele blok en zag bij iedereen luizen zitten, dus denk dat het een favoriet plekje van de luizen is.

Geplaatst:

Hoi Ibri, die methode met koud water en zeepsop heb ik ook ooit geprobeerd en werkte bij mij ook van geen meter.

De bladluizen die van de planten vielen door het koude water zaten er een dag later al weer lekker op

Maar mieren eten wel geen bladluizen, integendeel... Ze beschermen de bladluizen omdat die een stof afscheiden die de mieren lekker vinden.

De lieveheersbeestjes worden zelfs aangevallen door de mieren dus zolang die ellendelingen er zitten geraak je ook moeilijk van de bladluizen af.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...