Charly Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Op het forum gezocht naar de erwtenpeulboorder. Helaas maar 2 vermeldingen gevonden. En geen van beide met ideeën van hoe te voorkomen. Dit nare sujet heeft in grote getale mijn erwten- & kapucijneroogst naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Vrijwel alle peulen zien er bij openen uit als onderstaand: De boosdoener in close up: Echt zeker 95% is aangetast. En van elke aangetaste peul kan ik een zaadje of 2 a 3 oogsten. Niet de oogst waarop ik gehoopt had. Maar wel net zoveel werk! Bij googelen op deze partypooper kom ik alleen chemische bestrijding tegen. Als ook ergens de vermelding dat het maar beter is om over te stappen op tuinbonen als er liever niet gespoten wordt. De erwtenpeulboordermot legt al tijdens de bloei de eitjes op de peul, stam of het blad. En na ettelijke dagen komt het gewurmte uit om zich in mijn peulen te boren en daar lekker groot te worden. Enzo. Onder een Ikeagordijn kweken lijkt me niet te kunnen, ivm dat er dan geen bestuiving van de bloemen plaats kan vinden. Ik las ook nog ergens dat de motten pas in mei gaan vliegen. Dus dat je moet zorgen dat voor die tijd je peulen afgerijpt zijn. Zou dat een haalbaar scenario zijn? Ik zaai nu voor in januari. Dan zou ik dat naar dec moeten halen ofzo... twijfelachtig of dat lukt? Wat wel kan is dat ik niet meer op de erwten wacht maar alles als peul oogst en invries (nog nooit gedaan. Maar erwten invriezen gaat erg goed. Dus wie weet peulen ook?) Dat zou wel het einde betekenen voor mijn kapucijner-populatie. En dat is jammer hoor! Ook zijn we dol op erwten. Dus ik hoop nog dat iemand dit leest en denkt: joh, je denkt veel te moeilijk. Met een simpel X en / of Y ben je er zo vanaf! (X en Y graag invullen ) Maar zonder gein. Dank voor het meedenken bij voorbaat! Quote wees bevriend met kleine dingen
simonvb Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Ik had er bij de eerste pluk ook veel last van maar nu veel minder en niet meer storend. Volgens mij regelmatig plukken en misschien iets vroeger starten met de eerste te plukken, bij mijn eerste pluk waren de erwten nog klein. Veel van weggesmeten maar met de hoop dat het daarna uitbundiger zou gaan bloeien en dat de beestjes niet kunnen volgen, dit is blijkbaar wel het geval, nu vind ik gemiddeld maar 1 beestje nog per 5 peulen terwijl bij de eerste oogst gemiddeld in elke peul er 1 zat.Insecten zijn gezond dus je kunt ze nog klaarmaken maar is natuurlijk niet zo'n aangenaam zicht en het oog wilt ook wat. Quote
pippi Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Ik heb er nu pas last van, en de peulen lopen op hun eind. Vorig jaar ook wat last van gehad, ook laat in het peulenseizoen. Ik denk dus dat vroeg planten en vroeg oogsten de oplossing is. Quote
RobO Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 ik zou regelmatig spruzit spuiten, elke 2 dagen Quote
Patrijs Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Vandaag weer erwten zitten doppen en ook hier wat last.In zeven erwtjes was bewoning, een aantal dat ik erg mee vind vallen.Ook waren de larfjes nog erg klein en de schade beperkt.Ik probeer de erwten ook vroeg te oogsten, jouw erwten van de foto zijn al volgroeid. De larven zijn dan (nog ) niet of net ontwikkeld en vallen niet zo op.Als bijkomend voordeel zijn de jongere erwten ook veel smaakvoller. Ook ben ik niet vies van wat extra eiwit, ik vermoed dat ik op jaarbasis heel wat insecten weg smak. Vroeger zaaien zal niet veel effect hebben, mijn ervaring is dat vervroeging van zaai hoogstens enkele dagen scheelt bij de oogst.Zelf zet ik wat oude douche ramen tegen de rijen gaas om ze op weg te helpen, dat scheelt ook weer wat.Maar zelf vindt ik erwten vers en jong het lekkerst en oogst ze zodra het kan. Om de paar dagen heb ik dan een redelijke oogst. Maar als je ze uit laat groeien om daarna te drogen gaat deze taktiek natuurlijk niet werken. Quote De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 20 juni 2018 Auteur Geplaatst: 20 juni 2018 Hai allemaal,Wat fijn dat jullie meedenken (en meeleven, dat scheelt ook al de helft!) Uiteindelijk, omdat ik ook echt veel gezet had, en steeds minder kieskeurig werd , nog best iets overgehouden gelukkig. Als ik de tips samenvat:- We gaan voor vroeg! - Eerder oogsten, (had nu de erwten te veel laten volgroeien - ook trouwens omdat er iemand zou komen helpen doppen en die kon pas deze week - en is uiteindelijk niet eens gekomen. Maar dat geheel terzijde)- Bloei vervroegen door wat oude glasplaten oid schuin tegen de rekken te zetten na uitplanten- Evt Spruizit inzetten in mei. Met dank en grzEn volgend jaar vast beter! Quote wees bevriend met kleine dingen
svvoorden Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Ik had die beestjes dit jaar ook in mijn capucijners, is het eerste jaar dat ik deze gezien heb. Gelukkig hier maar een klein deel van de peulen aangetast. De erwten moet ik nog plukken, dus ik hoop dat het meevalt. Ik vroeg me al af wat voor beestje het was. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.