Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ook wel een lekkere factor om rekening mee te houden, ik dacht even dat ik van verkeerde gegevens was uitgegaan

CBS nl

citaat

"Lage opbrengst aardappel -De opbrengst per hectare van aardappelen op kleigrond zal in 2006 uitkomen op 41 ton. Deze opbrengst is flink lager dan normaal. In de periode 2000 - 2005 varieerde de opbrengst tussen 42 en 47 ton per hectare. Na uitval wegens doorwas zal de bruikbare oogst in 2006 uitkomen op 36 ton per hectare. Bij de aardappelen op zand- en veengrond is ook sprake van een lagere opbrengst per hectare. Dit is vooral het gevolg van de matige groei. In 2006 is de verwachte opbrengst per hectare 40 ton. In de jaren 2000 - 2005 varieerde deze opbrengst tussen 44 en 50 ton. De bruikbare opbrengst per hectare op zand- en veengrond zal 38 ton bedragen. De gemiddelde aardappelopbrengst per hectare op kleigrond is doorgaans lager dan op zand- en veengrond. Op klei worden namelijk relatief veel pootaardappelen geteeld die een lager oogstgewicht hebben dan consumptieaardappelen."

Aardappelinfo. België

citaat

"Het PCA heeft na 92 groeidagen voor het eerst dit seizoen een aantal percelen Bintje in Vlaanderen en Wallonië bemonsterd. De gemiddelde opbrengst per hectare bedroeg 26 ton, 1,5 ton minder berekend over het tienjarige gemiddeld. In Vlaanderen kwam de totale bruto opbrengst na 91 groeidagen uit op 25 ton per hectare tegen 24 ton in 2010 na 95 groeidagen. Het tienjarig gemiddelde ligt op 27 ton per hectare. "

Blijft wat dat betreft ook natte vinger werk dat tuinieren (en berekenen)

Maar aardappelen lijken me ook niet zo geschikt met zo weinig grond, ik zou het zoeken in gewassen die arbeidsintensief zijn of exclusief. Dan kan je meer op arbeid gooien, en minder op de grote getallen. (artisjokken, zoete aardappels, aard peer, aardbeien, asperges).

Als het terrein gunstig ligt voor particulieren kan je ook nog een pluktuin overwegen, laat je de mensen zelf een bosje bloemen bij elkaar scharrelen of aardbeien, en die afrekenen of met entree gaan werken.

Johan

Geplaatst:

Prijzen zijn momenteel nog beroerder zag ik net, ik denk dat ik daarom week 4 leveren 20c/kilo had meegenomen maar is alweer effe terug dat ik dat plan gemaakt heb.

dit is van vandaag

"De marktprijs van vroege aardappelen is in korte tijd flink gezakt. Is in week 28 voor 35 mm opw. vroege aardappelen nog € 9,45 tot € 10,00 per 100 kg (excl. BTW) genoteerd, deze week is dat niet meer dan € 7,50 tot € 9,00. Ook de Belgapomnotering voor vroege fritesgeschikte aardappelen, die in week 29 vanwege een lang weekend op woensdag is bekengemaakt, zakte met € 1,50 per 100 kg (excl. BTW) naar € 7,50. De stemming is als flauw betiteld"

Das van 26ton uitgaande € 2340/ha (€ 9,-/100 kilo)

omgerekend naar 2400 geeft 6240kg € 560( Borsalino,was geen 3240kg, duurde effe maar ik dacht ergens klopte er iets niet)

Johan

Geplaatst:

Om het verhaal nog even verder compleet te maken, het bedrijfsplan is toendertijd ook nog ingediend, en bleek volgens de geleerden helaas te arbeids intensief en kreeg te maken met te veel regelgeving.

De opbrengst was gebaseerd op € 12,-/m2

(getest over meerdere jaren, kleinschalig, uitgaande van particuliere prijzen en biologisch)

Johan

Geplaatst:

Dag allemaal,

Vanavond zijn we even rondgeleid bij een volkstuincomplex in Bergschenhoek. Wat hier in dit topic als reacties zijn gegeven is bij dat bezoek alleen maar bevestigd. We zijn tot de conclusie gekomen dat het terugverdienen van de investering niet realistisch is.

Dat wil niet zeggen dat we voorlopig niet doorgaan met project. Er zit weliswaar geen direct financieel positief rendement aan, maar wel maatschappelijk rendement. Bijvoorbeeld:

- Producten worden lokaal geteeld en geconsumeerd (berperkte transportkosten en CO2 uitstoot agv vervoer);

- Het omliggende gebied (dichtbebouwde stedelijke woonomgeving) wordt op de kaart gezet als een gebied lokale producten;

- Het kan dienst doen voor educatie (er zitten veel basisscholen en een horecaschool omheen)

- Het kan de lokale horeca helpen (wijkeconomie)

- etc.

En verder is het zonde om zo'n groot viaductdek ongebruikt te laten in een omgeving waar de ruimte zo beperkt is. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte .

Groet!

Emi

Geplaatst:

Je hebt gelijk Emi niet opgeven,

moestuin is zowiezo leuk en leerzaam en denk zeker wel dat zo'n project plezier opleverd voor mensen !

Oja van de week ging het nog over de voedselbank mischien is dat wat dat je moestuin opbrengst aan de voedselbank koppeld.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Emi, ken je deze al?

Niet precies wat jij wilt, maar misschien inspireert het wel.

Succes ermee.

PS

Ted.com vind ik sowieso inspirerend.

Geplaatst:

Interessant filmpje RvO. Ik heb al meerdere filmpjes gezien van TED en idd altijd zeer inspirerend. Mensen met de goede gedachtes die iets willen betekenen op een goede manier. Er doen zelfs kids mee!

Overigens kun je het ook bekijken met ondertiteling. Onder t filmpje kan je uitkiezen welke subtitle je wilt laten meelopen.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Hoewel dit een specifieke plaats zou krijgen, doet het me ook wel een beetje denken aan " guerilla gardening " ; het op openbare plekken planten / zaaien van groente en kruiden. Daar heeft o.a. channel 4 (River cottage) veel aandacht aan besteed (sorry, kijken dat veel via de schotel). Het is wel iets waar de hele omgeving aan mee (kan) doen. Als je het weet te realiseren, zou juist de combi van het dienen als volkstuin, educatieve aspecten mbt de scholen enz het waardevolst zijn.

Als het zo makkelijk was om veel geld te verdienen met een beetje spul planten, dan hadden de boeren het een stuk makkelijker.

Geplaatst:

in Heerlen centrum doet ook iemand aan guerilla gardening, daar staan midden in de stad in de perkjes van de bomen rode kool plantjes en broccoli (kan ook bloemkool zijn) plantjes, er is wel een kraam op de weekmarkt die groente plantjes verkoopt... ik was iig erg verbaasd toen ik ze zag...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...