fre3ke Geplaatst: 11 juli 2018 Geplaatst: 11 juli 2018 Dit is meer een tip voor doe het zelvers die buiten met hout werken. Het is het branden van hout om het te verduurzamen, en een bruine kleur te geven. Het heet shou sugi ban. Ik heb alleen drie palen ermee gedaan. Van een klein schuttinkje. Er zitten staanders in beton in de grond dus de paal gaat niet ondergronds. Ik heb Douglas palen van 10x10 cm gebruikt. Ik heb ze eerst een paar weken binnengehouden zodat ze goed droog waren. Toch werden ze niet helemaal zwart. Ik denk doordat je met een brander werkt waardoor er minder warmte ontstaat dan bij het branden van planken in een schoorsteenvorm, het echte shou sugi ban. De brander had een drukregelaar van 4 bar, en lager moet je ook niet hebben. De gasfles had ik al en de brander is een dakbrander. Let goed op de maat van de aansluiting en of het links of rechtsdraaiend is bij gas. En altijd eerst checken op lekken, met zeepsop.Na het branden van de paal aan alle kanten heb ik er water over geplenst. En met een harde nylon borstel het roet van de paal gehaald. Daarna met lijnolie ingewreven en dat een paar dagen later herhaald. Ik heb het vooral voor de kleur gedaan. Ik vind Douglas naturel niet mooi. Dit is nu de kleur. En voor de duurzaamheid, in twee opzichten. Dit schijnt een langere levensduur te hebben dan onbehandeld. En als het ooit rot kan het in de allesbrander of op de composthoop of in de groenbak. Voor de planken heb ik voor nu vurenhout gebruikt dat ik nog had liggen. Door de kleur en fijne tekening vind ik dat mooier dan Douglas en het is misschien met vijf jaar weggerot maar het kost ook weinig. En ook dit kan dan in de groenbak. Op de achtergrond nog wat gebrande panlatten die ik op de muur heb bevestigd voor mijn druiven. De schutting daarachter is hardhout en dat heb ik het liefst want ik haat beton in de grond. Maar dit was er al. Quote
JudithD Geplaatst: 11 juli 2018 Geplaatst: 11 juli 2018 Mooi hoor ! Leuke techniek om te kennen Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
bio-fee Geplaatst: 11 juli 2018 Geplaatst: 11 juli 2018 Ziet er mooi uit! Toevallig kwam ik deze techniek van de week ook al op Facebook tegen. Ik kende het nog niet. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe duurzaam het is, in vergelijking met het gebruikelijke impregneren. Hoe dan ook is het milieuvriendelijker en dat is al heel wat waard! Quote
fre3ke Geplaatst: 12 juli 2018 Auteur Geplaatst: 12 juli 2018 Er kwam een splinter los en dan zie je dat het bruine alleen aan de oppervlakte zit. Dus als impregneer zal het niet veel doen, denk ik. Ik heb de brander er toen ook weer even op gezet omdat het hout echt blank was. De lijnolie doet waarschijnlijk het meeste werk. Quote
bio-fee Geplaatst: 12 juli 2018 Geplaatst: 12 juli 2018 Wat zou dan het nut zijn van het branden...? Dan kun je net zo goed alleen lijnolie erop smeren, toch? Quote
fre3ke Geplaatst: 14 juli 2018 Auteur Geplaatst: 14 juli 2018 De techniek moet eigenlijk met ander hout. Ik geloof cypres. Daar zit meer hars in en dan krijg je een carboleum effect. Volgens mij werkt het met Douglas gewoon niet. Of het komt door de dikte van de paal, dat hij niet heet genoeg wordt. Of ik had langer moeten branden tot het echt zwart wordt. Dat had ik wel geprobeerd maar het leek niet te lukken. Dus het zou een dubbele werking moeten zijn, maar ik denk dat bij mij vooral de olie het werk doet. Quote
bio-fee Geplaatst: 15 juli 2018 Geplaatst: 15 juli 2018 Ah oké ander hout, met meer hars erin, ja dat klinkt wel logisch.Het blijft wel een interessante techniek die ik in mijn achterhoofd hou voor eventuele toekomstige projecten! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.