permanatuurtuin Geplaatst: 3 oktober 2018 Geplaatst: 3 oktober 2018 We hebben thuis een nieuwe kas en we willen hem in de winter gaan verwarmen tot 5 graden Celsius. We hebben daarom de merkloze elektrische tuinkasverwarming van tuinkassenwinkel gekocht. De andere versie die er precies op lijkt is een stuk duurder. Volgens tuinkassenwinkel is deze net zo goed en is daardoor de prijs/kwaliteit verhouding beter. De kas is ongeveer 17m2 en het hoogste punt is ongeveer 2,5m. Kost het veel om de kas op 5 graden te houden met dit apparaat of valt dat mee?Is het een goede aankoop? Voorheen deden we de kas in Beek met kleine petroleumkacheltjes verwarmen. Dit ging prima maar koste ook 50 euro per week. We deden de kas alleen verwarmen wanneer het kouder was dan -2 of overdag vroor. We willen de kas in Beek nu niet meer gaan verwarmen. De planten die erin staan moeten minimaal tot -15 winterhard zijn. Als het kouder dan -15 wordt dan gaan we hem wel verwarmen. Beschrijving verwarmer: (170 euro) Productspecificaties Electrische kachel voor de tuinkas, geen merknaam. Deze kachel is uitgebreid getest door ons en is op dit moment de beste prijs - kwaliteit die wij hebben kunnen vinden! Dit is een krachtige kachel van goede kwaliteit voor kassen tot 20m2 Maximale warmte-afgifte 2800WIngebouwde FAN, de lucht wordt maximaal gecirculeerd.Stekkerklaar product 230V 13 AMPBereik van de thermostaat van 0 tot 26 graden celciusRoestvrij staal, uitsluitend kwaliteitscomponenten.Waterbestendig IPX4Keuze tussen drie standen: 1000W - 1800W -2800WStaand of hangend te gebruiken, ophangen scheelt ruimte in de kas!Gewicht 4,85 kilogram, ophangkettingen meegeleverd Quote
weknow Geplaatst: 3 oktober 2018 Geplaatst: 3 oktober 2018 Ik weet niet of die methode een allternatief kan zijn, maar Charles Dowding werkt met strobalen en zoekt nieuwe manieren om de oude techniek dat rottende mest/compost warmte afgeeft te gebruiken in zijn kassen om 's winters een groot assortiment groenten te kunnen blijven kweken. Los van de kosten zou het gebruik van toch vrij grote hoeveelheden petroleum of electriciteit me in een kas tegen de borst stuiten...maar dat is natuurlijk een (ook ecologische) afweging van voordelen en nadelen.... Hier de link naar zijn website. Zoek daar eens naar wintervegetables en warming greenhouse... De laatste jaren is de website steeds veranderd...kan dus goed zijn om ook in het forum(archief) te kijken.https://www.charlesdowding.co.uk/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 3 oktober 2018 Geplaatst: 3 oktober 2018 Dat kost je maximaal ongeveer 20 cent per kWh, dus in jouw geval maximal 50 cent per uur.Afhankelijk van de variabele omstandigheden:Koude, windchill, isolatie, zonnewarmte etc.Als je weet hoeveel energie je oude kachel afgaf kan je een vergelijking maken. Koop er een partijtje zonnepanelen bij. Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Kost het veel om de kas op 5 graden te houden met dit apparaat of valt dat mee?Moeilijk te zeggen wat het kostenplaatje zal zijn omdat variabele factoren, zoals Patrijs al zegt , een belangrijke rol spelen. Zet er eens een eenvoudige verbruikskostenmeter tussen. Die hoeft niet duur te zijn en op die manier kun je volgen wat het totale verbruik in KWh is en na invoeren van de KWh prijs ook de totale kosten in geld. Zoiets bijvoorbeeld :https://www.conrad.nl/p/basetech-em-3000-energiekostenmeter-kostenprognose-1611632 https://www.conrad.nl/p/voltcraft-em-1000basic-de-energiekostenmeter-geintegreerde-kinderbeveiliging-instelbaar-stroomtarief-trms-kostenprogn-1343604 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
permanatuurtuin Geplaatst: 9 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2018 Dankjewel voor de tip. Ik heb de elektrische luchtverwarming ontvangen. Ben benieuwd of het duurder of goedkoper is. Vijf graden is warmer dan wat ik de kas op het weiland hield, dus het zal wel duurder zijn. Ik hoop niet veel duurder. Quote
Waaslander Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Wat is het doel voor serre te verwarmen ?Mij lijkt enkel glas met er tussen alu-profielen erg weinig te isoleren . Ga je deze beter isoleren (vb bubbelplastiek) neemt je een deel van het schaarse licht ook weg . Is het enkel om vorst gevoelige planten in potten in leven te houden ? Vraag ik me af is het dan niet interessanter om planten in een geïsoleerd tuinhuisje of zo te plaatsen tijdens deze koude periode ,en in plaats van te investeren in verwarming te investeren in een kweeklamp . Scheelt heel wat in verbruik . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.