Ga naar inhoud

Probleem met moestuinbakken op basisschool... iemand een goed idee?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In onze schooltuin staan 6 moestuinbakken. Voordat ik het probleem zal uitleggen: de moestuinbakken kunnen niet op een andere plek geplaatst worden.

Ik heb 6 bakken van 1 bij 2 meter.

Hier kan van alles in geteeld worden.

Het probleem is dat er zoveel onkruid groeit. (Met name riet)

Voordat de groente de kans heeft om te groeien is alles overwoekerd door onkruid en m.n. dus riet.

We hebben het geprobeerd bij te houden, maar we kunnen het riet buiten de moestuin niet uitbannen, aangezien dat van de gemeente is en die er niets/weinig aan doet.

Nu is het plan opgevat om verhoogde bakken te maken op poten, die vast staan in de grond. (dit i.v.m. ongewenste bezoekers in de weekenden e.d. die anders de bakken gaan verplaatsen.)

Mijn vraag is dus:

* Heeft iemand hier ervaring mee?

* Welk materiaal kan ik het beste gebruiken voor de bakken?

* Welk materiaal kan ik het beste gebruiken voor de poten?

* Waar moet ik verder nog op letten?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

Groeten Tuinjuf

Geplaatst:

In de sectie 'Doe het zelf' van ons forum is daar best een hoop over te vinden, voorbeelden, ervaringen, bouwtekeningen zelfs. Bezoekt u ons forum op de pc, zie je rechtsboven een zoekvenster. Type daar 'bakken op poten' , 'verhoogde moestuin bak' ed. in en dan vind je een aantal aanwezige topics.

Heel goed te verwezelijken, wel wat werk. Belangrijk is dat je voldoende diepte maakt. Niet echt álles zal je er in kunnen telen, maar met bv 30cm diepte, kom je al een heel eind. Minder kan ook, maar dan beperk je de mogelijkheden nog wat meer. Voordeel van wat meer massa is ook dat het geheel minder snel uitdroogt ( schooltuintjes / vakantie / weekenden )

Zit er eenmaal riet, is dat een best lastige ja. Alleen wat meer grootschalige / professionele aanpak kan dat probleem écht verhelpen.

Geplaatst:

Ik heb een mooie moestuinbak gemaakt op mijn laatste werk ( dag activiteiten centrum)

Als basis had ik een oude zandbak van naar ik meen polyester.

2x2 meter en een halve meter diep.

Die werd afgedankt. Ik heb er een onderstel bij laten lassen van stevige ijzeren buizen bij collega's die bootjes opknappen.

Bij de gemeente kregen we gratis goede compost, waar we de bak mee gevuld hebben.

Wij hebben hier veel plezier van gehad, alleen moest er een net overheen vanwege loslopende pauwen die alles overhoop krabden.

Het geheel was zo zwaar en stevig dat het stond ls een huis.

Op de compost telen ging prima, ik ben inmiddels uit dienst en het centrum is verhuisd, maar de laatst keer dat ik er langs kwam stond de bak er nog.

Misschien kan ik tzt een foto maken voor het idee.

In plaats van een kant en klare zandbak kan er natuurlijk ook iets gemaakt worden van (verduurzaamd) hout.

Geplaatst: (aangepast)

Goedemorgen,

Mocht je de bakken zelf willen maken of laten maken, dan heb ik nog wel 2 voorbeelden voor je.

Bij de afbeeldingen staan namelijk bouwtekeningen met maten zodat je het zelf kan bouwen.

Een grote, vierkante:

https://moestuinland.nl/

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat worden!

Succes!

aangepast door Gast

Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl

Geplaatst:

Als je bakken genoeg massa hebben hoeven ze geen ingegraven poten te hebben. HDPE en dan 100-150 centimeter hoog en je kunt er er zo'n beetje alles in telen tot en met bomen aan toe. Dit zijn dure bakken . Ik heb geen ervaring met riet, dus of je niet beter hier iets tegen doet, dan hoge bakken maken... Hoe droog moet riet eigenlijk staan wil het niet groeien?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Hier wel ervaring met riet. Riet is een rizoom-vormer, maakt lange verstrekkende ondergrondse uitlopers, rizomen, die ook drogere delen kunnen koloniseren. Het benodigde vocht wordt dan getransporteerd van wat verder af, waar het vocht wél zit.

Je tuindeel geheel afschermen met rizoom-beschermer zou ook een optie kúnnen zijn, maar zoals ik al eerder zei : dat vergt eigenlijk wel een wat professionele aanpak met groter materieel; je moet tot op een behoorlijke diepte gaan en je tuindeel moet geheel vrij worden van stukjes rizoom van het riet. Wel te doen, maar een hele klus.

Geplaatst:

Is een zogenaamde MM-bak (Makkelijke Moestuin) niets? Bij een vorige school heb ik als juf deze bakken opgezet met hulp van ouders. De mix die in de bakken moet staat op de MM site goed beschreven en deze konden we daarom zelf samenstellen. De bakken hebben de ouders in elkaar gezet en waren 1,50 bij 1 meter en 20 cm diep. Hierin zijn echt heel veel leuke groenten te verbouwen, zelfs wortels.

Eén keer per week met een groepje leerlingen de bakken verzorgen was voldoende. Alleen bij erg zonnig weer moesten we elke dag even water geven.

Hoe de bakken gemaakt kunnen worden staat op de site beschreven maar ik zie dat hierboven ook al heel veel tips gegeven zijn. Wij hadden de bakken op de grond geplaatst en met antiworteldoek bekleed. Maar ik weet niet of riet daar dan niet meer doorheen gaat, dit lijkt me erg sterk spul.

Succes met je project.

Groetjes,

Tien

Mijn blog

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...