Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuberoos wil niet bloeien


Bertus

Aanbevolen berichten

Jaren (5-6-7?) geleden heb ik Tuberoos bolletjes gekocht en nog maar een keer een bloem gehad.

Paar keer in de volle grond gezet en een paar keer in een pot maar helaas. De knollen liet ik na rooien overwinteren in een turfstrooisel bedje. Met mijn overige bollen/knollen zoals Abessijnse gladiolen, canna's werkt dat perfect vwb bloei.

Dit najaar heb ik in een pot het groen van de Tuberoos laten afsterven en de pot in de garage gezet.

Heb geen idee of dat helpt ... heeft iemand betere tips voor overwinteren en uitplanten?

Ik woon op (rijke) zandgrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Tuberroos is echt geen makkelijke. Heb ze wel vaker gehad, ook meerdere jaren achtereen, vroeger ook in de tuin gehad, maar dat wilde niet echt, vooral rot is dan snel aan de orde, slakken ook trouwens en vorst natuurlijk, ze komen heel vroeg weer boven. Ons klimaat is eigenlijk te nat/koud voor ze

 

Nu heb ik ze toevallig niet dit jaar, 2 of 3 jaar terug zijn ze toch in mijn koude kas bevroren denk ik.

 

Ik heb ze dan in pot, komen vroeg op en staan dan tm april in de koude kas. Ik geef dan nauwelijks water. In mei gaan ze bij mij naar buiten, op de zonnigste en lichtste plek die ik heb ( 8+ uur volle zon minimaal op de dag ). Staan ze goed boven ( 5cm of meer ) ga ik water geven. Begin / half maart verpot ik ze, uit de oude pot van het vorige seizoen naar net een maatje groter, ik verstoor de wortelkluit totaal niet ( geeft rot ) Gewone potgrond, met wat klei gemengd. Bovenste laag is bij mij brekerszand, dat het vocht vlot wegzakt. Niet uit laten drogen in het voorjaar, hopen op veel zon, bloeien ze bij mij hoogzomer, wat later misschien. Fantastische geur. Bol/knol kan een heel cluster vormen, de nieuwe scheuten langs het centrum doen er wel 2 jaar over voordat die gaan bloeien.

 

behoorlijk mesten in de periode april - tm juni. Daarna niet meer.

water geven van onder af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...