Tanja65 Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 Ik heb turf gehaald om over mijn bakken/plantjes te doen in de winter. Dit beschermt tegen vorst, verteert langzaam en voedt daarbij de bodem. Weet iemand of ik dan ook nog eerst compost door de bak moet scheppen? Normaliter doe ik dit wel, maar dit is de eerste keer dat ik (ook) turf gebruik. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Bit Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 In tegenstelling tot wat je wellicht ergens op het internet gelezen hebt, turf voedt de bodem nauwelijks tot eigenlijk niet. Je kan het een beetje als structuur verbeteraar zien misschien en misschien heb je daar wat aan, weet ik niet, ik ken jouw grond niet. Als 'deken' op je grond tegen de vorst ofzo ? Ligt er aan of je planten daar behoefte aan hebben ? Winter is gewoon winter en of de planten trekken zich terug, kunnen gewoon tegen de vorst, of niet, maar dan zijn ze niet winterhard en gaan ze vanzelf wel dood. Nadeel van turf is, vind ik, in onze hollandse winters, dat je een natte koek legt op je tuin/bakken. Dat doet eerder schade dan dat iets zou beschermen. Compostlaag aanbrengen in het vroege voorjaar ( niet op bevroren grond ) is natuurlijk altijd een goed idee, maar dat wist je vast al.Breng je de compost nú aan , kan ook, moet je die toevoeging vooral beschouwen als structuurverbetering vooral, prima hoor. Quote
weknow Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 Aanvullend: Als je op-het-randje-winterharde planten bij de wortels tegen net dat beetje teveel vorst wilt beschermen, dan zou je - veel beter dan turf - een flinke laag gevallen bladeren kunnen overwegen. Die beschermen tegen de meest extreme weersinvloeden: strenge vorst, maar nog erger: uitrdrogende oostenwinden bij vrieskou. Een laagje compost in het najaar is een goede keuze voor planten die echt voeding nodig hebben. Dan denk ik aan jaarlijks pakweg een centimeter, en wat mij betreft niet inwerken. Dat is dus een erg dunne bodembedekking. In een moestuin of onder fruitbomen, planten waarvan je oogst is deze bemesting zinvol. In een siertuin zou jaar na jaar een dergelijke kleine hoeveelheid compost al leiden tot overbemesting. Compost werkt als zeer langzame indirecte voeding. De erin gebonden voedingstoffen komen in de loop der jaren vrij. In potten of bakken waar planten weinig grond ter beschikking hebben is compost een manier om de potgrond op te frissen, wat nieuw leven in te blazen. Bovenop beschermt het wat tegen erosie door regen en wind. Bij mijn opkweek-bomen in potten e.d. leg ik in het najaar een paar centimeter compost bovenop en wacht met bijvoeden tot het late voorjaar of zelfs begin zomer. Velt adviseert om potgrond niet te vervangen na gebruik (ook al vanwege turf als weinig ecologisch bestanddeel) maar er jaarlijks compost aan toe te voegen. Voor nieuwe beplanting zelfs tot 1/3 van het volume. Turf heeft nog enkele bedenkingen/nadelen. De grootschalige afgraving van turf is een serieuze aantasting van het milieu en het is een vorm van vrijmaken van opgeslagen CO2 en draagt zo ook wat bij aan opwarming. Turf verandert de bodem en maakt deze zuurder. Los van dat veel planten dit niet zo waarderen is het voor mensen die investeren in een gezonde en levende bodem niet zo verstandig om de balans daarmee totaal te veranderen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.