Charly Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Beste allemaal,Mijn buurman kwam met onderstaand pannetje aanzetten. Zijn opa gebruikte het om melk in te koken. Bij hem staat het niets te doen, en omdat wij binnenkort de geit gaan melken, dacht hij dat het bij ons wel van pas zou komen. Alleen snap ik het nut / voordeel niet helemaal. Als iemand dit pannetje herkent. En me kan uitleggen waarom het een ideaal ding is, zou dat geweldig zijn... Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Het is een melkkoker, je buurman had gelijk. De deksel met gaatjes en in de oplopende vorm weerhield de melk over te koken als je niet op tijd was om het gas uit te zetten. De melk kwam met de melkboer, iedere dag, paard en wagen en de melkboer had van die halfliter en literscheppen waarmee hij de melk afmat dat ging soms direct het melkkokertje in en werd dan meteen verhit. We hadden vroeger allemaal zo’n kokertje thuis..dat jij niet weet wat dat is jeetje mens wat voel ik me nu oud Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Dat pannetje herken ik ook, maar paard en wagen en losse melk?Dan kom je vast niet uit de stad.In Rotterdam was er de RMI, de Rotterdamse Melk Inrichting. Die kwamen 2 keer per week langs met een electrische hond. Het was toen nog verplicht 3 maal daags melk drinken! Quote De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 3 februari 2019 Auteur Geplaatst: 3 februari 2019 Neeee jij bent niet oud, ik ben gewoon heel onwetend Dank voor de uitleg. Ik zie onszelf het nog niet zo 123 gebruiken, denk ik. Vooralsnog vooral van plan de melk rauw te gaan gebruiken en wat te veel is invriezen en in grote porties tot kaas vermaken. Maar vind het pannetje met die gaatjes wel heel geschikt als soort van vaas. Laagje water en overal een paar bloemen in. Et voilà! Ah. Terwijl ik mijn antwoord aan het dichten was, schreef Patrijs ook een mooie aanvulling. Een elektrische hond! Nog nooit van gehoord. Ik stel me daar ook iets heel anders bij voor. Hahahah. Maar goed. Dat had ik ook toen mijn lief bij het voetballen vertelde over een vliegende tekkel (tackle ) Weer wat geleerd. Dank allebei! Quote wees bevriend met kleine dingen
HuubvG Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Het antwoord is al gegeven, ik reageer dus puur uit een vlaag van nostalgie. leuk om zo een gaaf exemplaar te zien. Ze waren lastig schoon te maken! Ik zie nog zo die bruine aangebakken vellen. Stalen schuurspons mocht je niet gebruiken, dat gaf krassen. Weken in de soda mocht niet want dat gaf 'gaten' (aluminium). Want overkoken deden ze wel degelijk! En ja, de melkboer kwam te paard en wagen. We verdachten hem ervan dat hij ook een melkbus met water bij zich had en stieken wat water bij de melk deed. Zo is de halvolle melk zeker ontstaan. De room op de melk was echt lekker! Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Haha Huub, je schrijft precies op wat er aan herinneringen boven komt met de foto van dat pannetje. Dat overkoken alleen als je niet in de keuken was en ik herinner me nu ook de stank..en inderdaad dat lastige schoonmaken. En dat mijn moeder klaagde over de verdunde melk Patrijs in Hilversum, toch ook een stad ( min of meer, dat is een pijnlijk punt, maar dat is erg of topic) gewoon met paard en wagen..Toen ik klein was ook een hondekar, met echte hond maar dat was een petroleumboer die woonde bij ons in de straat. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.