mastert Posted February 11, 2019 Share Posted February 11, 2019 Ik heb een paar soorten allium fistolosum voorgezaaid in kleine kartonnen potjes-cellen. Ongeveer een maand geleden. Zien er prima uit, na twee weken ongeveer tien centimeter hoog. Maar worden nu niet meer dikker, en langer. Ik wil een gedeelte in grote potten overzetten, voor binnen. Maar, uiteindelijk wil ik ook een flink gedeelte buiten hebben. Kan ik die dadelijk, met het komende zachtere weer al buiten planten? Na een paar dagen afharden natuurlijk. Het zijn bieslook `grove snij`, en welsh of bunching onions. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 11, 2019 Share Posted February 11, 2019 Vorig jaar heb ik Chinese bieslook gezaaid. Dat is een grove bieslook soort.Na een trage opkomst beschut geplant in de open platte bak ( zodat het beter bij te houden en te volgen was).Ze moesten regelmatig een extra scheut water met die droogte.Deze winter onder glas, wat voor bieslook niet hoeft.Ik heb ze vorige week uitgeplant omdat er een flinke periode zacht weer voorspeld was en omdat het onder glas, dat weer dicht ging, naar mijn idee te warm is. Ik heb wel bieslook onder glas, om vroeger te kunnen oogsten. Die haal ik uit de rij van de volle grond. Naast de St. Jansuien ( zie Blog ). Naar mijn idee is het komende tijd ideaal voor bieslook buiten. Al zet ik de jonge plantjes altijd wat beschutter. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted February 11, 2019 Share Posted February 11, 2019 Alle Alliums kunnen wel buiten nu, en dat is beter dan binnen. Alliums worden heel makkelijk lang en dun, slungelachtig. Afharden is niet eens nodig, volgens mij, ik doe dat alleen bij vorstgevoelige planten. Zo'n hele grove bieslook heb ik ook in de tuin staan, pas Oktober gekocht als plantje. Scheuten van een paar centimeter boven de grond nu, in de winter was hij weg. Chinese bieslook is later, ook stukken later dan 'gewone' bieslook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Mijn Chinese bieslook zit al een stuk verder dan de gewone. Dit weekend, voor het eerst dit jaar de Chinese bieslook al gebruikt. Heeft wel een standplaats uit de wind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 (edited) Dat verbaast me. Al verbaas ik me wel vaker over hoe anders dingen gaan in andere delen van het land, en België ligt vanuit mijn perspectief halverwege de tropen, zonder gekheid.Patrijs die Chinese bieslook een grove bieslook noemt brengt me ook in de war. Wat fotos, allemaal vandaag genomen. Dit is wat ik grove bieslook noem [lat.: Allium fistulosum] : Dit is een pol gewone, met van die paarse bloemetjes straks [lat.: Allium schoenoprasum] : En de Chinese, moet nog beginnen [lat.: Allium bulbiferum] : De Chinese maakt van die witte bloemetjes. Ik maakte er vorig jaar een zaak van om de Chinese ver uit de buurt te zetten van de gewone, om kruisbestuiving te voorkomen. Dat bleek overbodig; de Chinese bloeide veel later. Bij mij dan dus... Bericht een dag later gewijzigd om Latijnse namen toe te voegen. Edited February 13, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 @Roeier. Komt een beetje omdat er een beetje een naamsverwarring ontstaat denk ik. Mastert zegt het eigenlijk al gelijk in het openingsbericht van dit topic. "Ik heb een aantal soortjes Allium fistulosum gezaaid". Noemt vervolgens een paar soorten Alliums. Heeft hij dus óók de Allium fistulosum gezaaid, maar de anderen die hij noemt zijn echt ándere Alliums. Nederlandse namen voor de vele soorten Alliums die er zijn, is sowieso erg verwarrend hoor. Op het internet wordt de Allium fistulosum veelal Grove bieslook genoemd, maar ook bv stengelui. Het is ook eigenlijk helemaal geen bieslook ( Bieslook = Allium schoenoprasum ) Allium tuberosum wordt veelal Chinese bieslook genoemd, maar ook vaak Knoflookbieslook. Maar ook de Allium tuberosum is geen bieslook.Nog erger : Knoflookbieslook is óók een veel gebruikte naam voor de Kaapse knoflook of ook wel wilde knoflook. De echte naam daarvan is Tulbaghia violacea ( wel familie van de ui, maar geen Allium ) Namen zijn gewoon lastig, vooral als je nooit terugkijkt naar de echte en enige geldende naam : de wetenschappelijke naam.Het zijn allemaal uien, dat dan weer wel. En ze ruiken/ smaken allemaal min of meer naar ui, soms naar knoflook. Ow ja : knoflook is ook een ui ( Allium sativum ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Sorry en pardon. Over mijn St-Jansui staat er dit: NaamgevingEen oude naam is A. cepa var viviparum. We treffen ook Allium fistulosum var. bulbifera en Allium cepa var. proliferum als Latijnse namen voor deze ui aan. Maar dat is,volgens ons, niet correct. Wageningen UR hanteert, net als veel andere wetenschappelijke bronnen Allium x cornutum. Rond 1900 wordt de ui ook genoemd in het Album Vilmorin, daar als perennial welsh onion. Bij Wels union vind ik dit: Een geweldig alternatief – vooral als je weinig plaats en tijd hebt – is om de ‘Welsh Onion’ stengelui (Allium fistulosum) te kweken, ook wel bekend als pijplook, grove bieslook en Japanse bosui. Bij Chinese bieslook: Chinese bieslook (Allium tuberosum) is een plant uit de lookfamilie (Alliaceae). De soort is verwant aan bolgewassen zoals ui, prei, knoflook. Het blad van Chinese bieslook is in tegenstelling tot bieslook (Allium schoenoprasum) grover en breder. De plant heeft een lichte knoflookachtige smaak. En grove bieslook: De stengelui of grove bieslook (Allium fistulosum var. giganteum) is in China en Japan een belangrijkere groente dan de ui. In Japan zijn rassen gekweekt, die door hun lange schacht uiterlijk sterk op prei lijken. De stengelui moet niet verward worden met de lente-ui of bosui, die tot een andere soort hoort, namelijk Allium cepa. In Nederland wordt de stengelui op bescheiden schaal geteeld, vooral door de amateurtuinder. Een veel geteeld ras in Nederland is 'Ishikura', dat snel groeit en een lange witte schacht heeft. Er moet op tijd geoogst worden, omdat de plant anders een bloemstengel gaat vormen. Voor de late herfstteelt wordt het ras 'Kincho' gebruikt, dat wat langzamer groeit en enige vorst kan verdragen. Ik heb dus alles door elkaar gehaald omdat ik de Chinese bieslook er uit vind zien als grove bieslook, en de stengel ui als St.-Jansui. Maar die van jouw foto heb ik ook en staat op de foto onderop. Dat zijn dus geen ( of wel ) St.-Jansuien. Die staan dus buiten om op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Ik heb even Latijnse namen aan mijn eerdere post toegevoegd; het lijkt me handiger dat die bij de fotos staan.Eerder had ik me niet verdiept in de Latijnse namen, dus ik was makkelijk in de war te brengen. St Jans-ui vind ik toch wel wat anders. In elk geval gewone bieslook en Chinese bieslook (en grove bieslook ook?) maken gewoon zaden. St Jans is steriel, maakt wel eens een broedbolletje, maar kan alleen vegetatief worden voortgeplant. Begint in de herfst al te groeien, en wordt doorgaans geoogst voor de bolletjes als het loof begint te strijken. Meer een uitje (sjalotje) dus.Latijnse naam schijnt dus wat aan discussie onderhevig te zijn, dan kunnen we het beter houden op 'St Jansui', dat is in Nederland een consistent gebruikte naam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted February 13, 2019 Author Share Posted February 13, 2019 Hallo allen, dank voor de reacties. En sorry, dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, wat betreft wat ik gezaaid heb.Alles heb ik gekocht bij Vreeken, en alles is zeer goed opgekomen. Ik hou de naamgeving op de zakjes aan.1 stengelui Red Beard, allium fistolosum zie trouwens nu nog niets roods2 stengelui/bieslook, welsh green/grove snij, allium fistolosum3 stengelui ishikura , allium fistolosum4 altajse uitjes allium altaicum Volgens sommigen een van de voorouders, van sommige soorten allium fistolosum en allium tuberosum. Goed opgekomen, maar teveel vocht gehad. Leven er gelukkig nog wel wat. Ik heb nu ook allium tuberosum aangeschaft, ga ik snel zaaien.Heb alles in kleine kartonnen potjes, meerdere zaadjes bij elkaar. Vandaag een gedeelte buiten geplaatst. Alleen afgehard voor open raam, in niet verwarmde ruimte.Wil nu de rest in grote potten doen, voor op het balkon.Had verleden jaar, bij Voedselbos/Arborealis een allium fistolosum gekocht , al een keer gesplitst. Komen nu al op, net als andere alliums, zoals daslook en boslook. Ongeveer zoals bij Roeier, op de foto. Wel iets wat waarschijnlijk een soort bieslook/allium schoenoprasum. Maar waar ik verleden jaar veel bieslook had, zie ik nog niets. Wel bijzonder, dat het dan in het hoge noorden bij Roeier, net iets eerder schijnt te gaan. Ben ook we benieuwd of het in Belgie echt warmer is, is tenslotte wel meer oostelijk. ten opzichte van mij, dus meer landklimaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts