Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

@HuubvG

Om mijn theorie nog te bewijzen bijgaand 3 verschillende soort cactussen die prima hebben geworteld (uit stek) op water, al maanden leven en nieuwgroei tonen. Geen varenrouwmugje te bekennen :)

20250625_122438.jpg20250625_122418.jpg20250625_122303.jpg

Geplaatst:

@EdelSpint ,

Heb je de stekken eerst te drogen gelegd? Ik neem aan van ja, anders lopen ze leeg in het water?

Gewoon kraanwater?

Hoe vaak water verschonen?

Zij het geen waterwortels? Kunnen ze zo in de grond verspeend / gepot worden?

Allemaal vragen, maar de rouwmug is hier bijna uitgestorven.

De lange tijd droogte heeft ze het wat moeilijker gemaakt.

In de tuin is het ook weer mooi groen nu, dus het herstel is gaande.

Binnen geen beestjes, ik spuit consequent met pyrethrum.

• Arja changed the title to Varenrouwmug
Geplaatst:

Echt helemaal uitroeien van de varenrouwmug blijft lastig zolang je (planten met) potgrond hebt staan. Geef ze de kans en ze groeien weer uit tot een plaag.

@HuubvG

De stekken niet te drogen gelegd, maar ze zo gepositioneerd dat ze het water nét niet raakten. Lukt me niet altijd, maar ook dan gaat t goed, dit zijn niet mn eerste exemplaren. Gewoon kraanwater. Verversen eens per enkele dagen. Het zijn inderdaad waterwortels! Da's t geinige, cactussen die waterwortels maken.

Ik heb hier dus ook een groter exemplaar staan die volledig op water staat. Als de wortels pas net groeien kun je ze wel verpotten lijkt me, maar ik denk dat hoe verder "aangepast" aan water, hoe lastiger die overstap zou zijn.

(Afgesneden) Cactussen kun je na even drogen ook meteen in potgrond steken. Stekken op water zou ik dus alleen doen voor de leuk, of omdat je ze uiteindelijk op water wil houden, bijv mooie vaas of een black-out pot.

Heel veel planten kunnen op water. Veel huisplanten ook. Een manier om voorgoed van de varenrouwmug af te komen is om alle kamerplanten te transitioneren naar waterwortels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic