Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Waterdrukverlager nodig bij besproeiingscomputer?

Recommended Posts

Beste allen,

Ik heb op mijn terras ongeveer 23 bakken van de verticale minigarden met daarin aardbeienplanten (dus 23 x 3 = 69 planten). Ik wil deze automatisch irrigeren. Minigarden verkoopt daarvoor van die sets met zwarte buisjes met gaatjes die druppelen (zie https://www.minigarden.nl/shop/minigarden-irrigatie/minigarden-vertical-irrigatie-kit-detail). Nu is het mijn vraag hoe deze aan te sluiten aan de buitenkraan. Volgens de website van minigarden heb je daarvoor nodig (1) een Gardena besproeiingscomputer en (2) een waterdrukverlager (zie https://www.minigarden.nl/shop/minigarden-irrigatie/irrigatie-waterdruk-verlager-filter-pro-detail). De waterdrukverlager brengt de waterdruk terug naar ongeveer 1,7 bar.

Mijn vraag is of die waterdrukverlager nu echt nodig is. Ik lees namelijk nergens bij de Gardena besproeiingscomputer dat er voor een microdripsysteem ook nog een waterdrukverlager nodig is, waardoor ik de indruk heb dat het systeem zelf de waterdruk regelt. Op de website van Gardena staat bijvoorbeeld bij dit product (https://www.gardena.com/nl/producten/bewateren/besproeiingscomputers/besproeiingscomputer-flex/967927201/): et de GARDENA besproeiingscomputer Flex kan de irrigatie op balkons, dakterrassen of patio's flexibel en eenvoudig automatisch worden geregeld. Het apparaat werkt op batterijen, kan direct op de kraan worden aangesloten en kan eenvoudig worden bediend via een innovatieve roterende knop voor de selectie van een programma en het bevestigen ervan. Een gemakkelijk leesbaar display toont alle instellingen in één oogopslag. Het weerbestendige bedieningspaneel kan worden verwijderd. Met de besproeiingscomputer Flex kunnen de besproeiingstijden in cycli van seconden worden aangepast, waardoor ze ideaal zijn voor gebruik met een druppelsysteem. Het is mogelijk om deze waterregeling te combineren met een GARDENA bodemvochtigheidssensor.

Uit die omschrijving leid ik af dat het bedoeld is voor kleine planten en voor een druppelsysteem. Nergens wordt er melding gemaakt van dat je er nog een waterdrukverlager voor nodig hebt. Weet iemand van jullie hoe dit zit?

Volgens mij ben ik er al uit. Na bestudering van de starterkits van Gardena blijkt dat daar ook een waterdrukverlager bij zit. Dit was niet duidelijk vermeld omdat de waterdrukverlager als naam Master Unit 1000 heeft (...).