Coby71 Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Ik wil binnenkort weer beginnen met het kweken van de komkommers, courgettes en pompoenen. Maar ik kan de planten niet heel lang op de vensterbank hebben, ivm plaatsgebrek en 2 katten die daar graag rondbanjeren. Er zijn maar een paar verwarmde plekken beschikbaar. Er is wel een slaapkamer waar ik tijdelijk de vensterbank van kan gebruiken, maar de ruimte daar is beperkt. In het verleden ging dat prima, want ik doe aan voorkiemen en dat neemt weinig ruimte in. Daarna plaats ik ze in een eigen potje waar ze in blijven, in de lichte slaapkamer, tot ze in de volle grond of in de kas kunnen.Maar het is dat tussenstadium wat nu een beetje lastig is. Ik heb geen idee wat de minimumnachttemperatuur is van deze planten en dat is wel nodig voor de planning. Op mijn volkstuin beschik ik over een bescheiden hok met grote ramen waar ik wel wat neer kan zetten, maar waarvan de deur nogal een kier heeft. En mijn bescheiden tunnelkas werkt overdag uitstekend, maar koelt 's nachts veel meer af dan gedacht. Hoe gevoelig zijn deze planten voor koele nachten en hoe koel kunnen ze verdragen zonder dood te gaan of te verzwakken. Ik ken de ideale temperaturen en aangeraden temperaturen wel, maar ik heb de praktische minimale grens nodig. Dan kan ik de voorspellingen en de kastemperatuur in de gaten houden en ze neerzetten als dat bereikt is. En enkele weken daarvoor de eersten daadwerkelijk zaaien, dus het wordt wel wat schatten. Heeft iemand ervaringen met een vergelijkbare situatie? Quote
Bit Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Als je rond 1 mei zaait, redt je het normaliter wel om de planten ( met afharden ) rond 20 mei buiten te kunnen hebben. Koele nachten zijn geen probleem zolang ze maar geen vorst krijgen. Komt de warmte er echt in, zeg in juni, groeien ze hard zat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.