Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn nieuwe pruimenboom is beschadigd bij het maaien. Toen ik met de bosmaaier de boom spiegel wilde maaien heb ik de bast van de boom flink geraakt. Heel dom natuurlijk. Dat hoeven jullie er niet meer in te wrijven. Zal de boom dit overleven en kan ik iets doen om helen van de wind te bespoedigen?

Het betreft een Victoria pruim die ik in december als 2-jarige aangeplant heb.IMG20190511135423411HDR77461557580991.jpgIMG20190511135437347HDR93181557580987.jpgIMG2019051113544995159351557580983.jpg

Geplaatst:

Aan de stand van de boompaal te zien, is de boom dus aan 2 zijden behoorlijk beschadigd ? En bij elkaar eigenlijk wel meer dan 50% dus ?

Einde verhaal , boompje er uit en een nieuwe plaatsen. Helaas pindakaas. kost je 17,50 ongeveer.

Niet dat het boompje gelijk dood gaat, helemaal niet zelfs, maar gaat wel kwakkelen en blijft een dingetje voor lange tijd. De wonden zijn té diep.

Was het er ééntje, aan 1 kant dus, is zo'n wond met een scherp mes wel netjes te maken en komt de boom er wel overheen. Maar dit is gedoe en kun je beter eieren voor je geld kiezen.

Er zijn mantels te koop, kosten 3x niks, waartegen je met de bosmaaier striemen kan ( soort koker van sterk gaas 40 cm hoog ) .

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben absoluut geen expert in bomen, maar in onze tuin staat een jonge wilgenboom (nu 3e jaar) . Vorig jaar zijn onze geiten ontsnapt en hebben ze de schors op een bepaalde plaats net niet helemaal rond afgegeten.

De scheuten die de boom vorig jaar vormde zijn allemaal kapot gegaan. Maar dit jaar zijn er opnieuw zeer veel scheuten gevormd.

Dus zolang de schors niet rondomrond "kapot" is, zal de boom zich aanpassen, en de sapstroom versterken in het resterende stukje schors.

Misschien nog een jaartje afwachten?

Indien je boompje het niet overleeft kan je volgend jaar nog altijd een nieuwe zetten

Succes!

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik zou voor de zekerheid een nieuwe planten vooral omdat het nog zo'n jong boompje is en je met een nieuwe 2 jarige (in pot gekweekt) niet veel op deze zult achter lopen.

Dat een grote beschadiging nog lang niet 'einde boom' betekent zoals Lowie zegt kan ik beamen. Het levende bewijs staat bij mij in de tuin in de vorm van een conference die op zijn 4e jaar rondom minstens de helft van zijn bast kwijtraakte .Ik heb hem laten staan en zijn gang laten gaan. Ieder jaar als ik hem terug snoei verbaas ik me weer over zijn groeikracht terwijl met de opbrengst aan peren ook niets mis is.

Geen idee of mijn theorie klopt maar ik vermoed dat de boom zijn handicap compenseerde door op de plek van de 'vernauwing' een dikkere bast te laten groeien. Ondanks een versmalde doorgang zou dan toch een normale sapstroom mogelijk zijn.

bast216681557601740.JPG

bast119301557601738.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hartelijk dank voor de adviezen.

Ik ga het boompje vervangen. De beschadigde boom plant ik op de moestuin. Mocht het niets meer worden, dan wordt het kachelhout.

In de voortuin zie ik graag een goed groeiende pruimenboom staan.

Het advies van Bit om beschermkorf te plaatsen neem ik ter harte.

Toen ik vorig jaar voor het eerst de bosmaaier in gebruik nam halveerde ik met een ferme zwaai een rij hortensia's. En nu een boompje.

Nog maar wat oefenen om het precisiewerk onder de knie te krijgen.

• 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...