Jump to content

Soreli-kiwi bestuiving

Bertus

Recommended Posts

Bij mijn Soreli-kiwi (nog geen oogst gehad) zijn medio april alle knoppen bevroren .... dacht ik. Nu heb ik toch nog 4 knoppen ontdekt en waarempel .... eentje staat al in bloei. Maar de Belèn is nog lang niet zover.

Vorig jaar en eerder is rond deze tijd ook vaker de mismatch tussen Soreli en Belèn in dit forum aan de orde geweest.

Ik ben er natuurlijk op gebrand dit jaar voor het eerst een paar kiwi's te oogsten.

Nu heb ik 2 jaar geleden stuifmeel geoogst van de Belèn en bewaard in een potje in de diepvries. Nou stuifmeel? .... eigenlijk zijn het korreltjes (zie foto) waar, denk ik, het stuifmeel op zit.

Met een kwastje heb ik in het potje "geroerd" en vervolgens daarmee de Soreli-bloem (hopelijk) bevrucht. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Heeft iemand nog een tip om de kans van slagen te vergroten? Korrels stuk drukken of juist niet?

2019052517124320551558799367.jpg

Ja hier ook. De Soreli flink in bloei en druk bezocht door bijen maar de Bélen nog stevig in de knop. Ik heb helaas dit jaar geen stuifmeel. Vorig jaar wel uit de vriezer en toen met kwastje langs de bloemen van de Soreli gegaan. Had toen een aardige oogst.

Zal dit jaar maar weer stuifmeel moeten invriezen.

Groetjes,

Bram