Jump to content
RobN

Bietjes blad beetje vreemd

Recommended Posts

De redelijk vroeg uitgeplante bieten hebben niet zulk fraai blad. Zowel de gele als de rode.

Is dit te danken aan de koude?

bd8c488ba4c92258c2da7b6387bbadb6.jpg

c136b69c8d942a35b33ea37f2becb7bd.jpg

Onkruidmanager 1.0

Rob,

Op de bovenste foto zie ik een deel van de achterkant van een blad.

Zit daar aarde of zijn dat luizen?

Als het luizen zijn is dat de reden van je vreemde bladeren.

Ja het is bladluis heb ik net gezien, overal op de bietjes zitten ze.

Wat kan ik het beste doen, ik heb Daar geen tuinslang.

Ik heb wel pyretrhum maar dat lijkt me te sterk nu, op een paar meter zitten hommels.

Werkt afwasmiddel echt of is dat een fabel? En is dat niet slecht voor de bietjes zelf?

Onkruidmanager 1.0

Afwasmiddel alleen wordt niet als luizenmiddel gebruikt. Het is een combinatie van water, spiritus en volgens mij afwasmiddel als 'plaksel', zodat het niet direct van de planten glijdt.

Mijn ervaringen ermee zijn niet echt goed.

Volgens mij heb je echt veel luizen. Je zou de buitenste/grootste bladeren met luizen kunnen verwijderen.

Kleine /hart bladeren met de vingers schoon wrijven. Als je een spuitfles hebt kun je ook zonder tuinslang proberen de boel schoon te spuiten. Het is een kwestie van stug volhouden.

Ik heb dit jaar van rabarberblad gier gemaakt en spuit dit onverdund op de luizen. Tot nu toe werkt dit in mijn kas behoorlijk goed. Maar ik moet eerlijk zijn, ivm ervaringen vorig jaar, ik controleer iedere dag hoe het ervoor staat, en grijp meteen in.

Phyretrum heb ik nooit gebruikt. Het zal geen kwaad kunnen voor de bietjes. Even goed de bijsluiter lezen, of er een veiligheidstermijn is.

Afwasmiddel zorgt voor een goed en langduriger contact van de luis (en ook blad) met spiritus. Een luis drijft op water, maar zinkt in een zeepoplossing. Wat dus ook goed helpt, is in een platte bak wat afwasmiddel doen en de bladeren onderdompelen. Licht met de vingers over het blad wrijven. Succes gegarandeerd. Bij flinke luizenpopulatie een aantal keer herhalen. Wel arbeidsintensief natuurlijk, ik gebruik dat zelf voor planten met iets meer sierwaarde dan biet.

Ik zie een enorme toename van lieveheersbeestjes en larven daarvan in mijn moestuin en dan m.n. op pastinaak (zie post). Het is ook mooi om te zien hoe de natuur kan reageren op een plaagorganisme.