paddestoelengek Geplaatst: 13 juni 2019 Geplaatst: 13 juni 2019 Voor degene die de slakken echt meer dan zat zijn: Slakkenbeschermers (versie 2) van gaas Benodigdheden: Gaas met een maaswijdte van 6 mm (vogelgaas)Tie-wraps Knip het gaas in stroken van 8 cm hoog en 40 cm langAan de bovenste 40 cm laat je de scherpe kant zitten (foto 1)Maak een ronding van de strook en maak deze dicht met een ti-wrapOp de test staan komkommerplanten, met de regen was er eentje helaas omgevallen en die was zwaar aangevreten door de slakken, zelfs bladeren verdwenen. De planten binnen het gaas hadden geen enkel spoor van slakkenvraat. Succes met knutselen. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
RobO Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 he boeiend, ga ik zeker proberen, met een hosta oiddaarbij de vraagjes:- hoe/waarom werkt t? metaal plus slak geeft schokje?- wat doen slakjes kleiner dan 6 mm?- hoe lang werkt t? roest? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 19 juni 2019 Auteur Geplaatst: 19 juni 2019 - hoe/waarom werkt t? metaal plus slak geeft schokje?- wat doen slakjes kleiner dan 6 cm? 6 mm- hoe lang werkt t? roest? het werkt omdat de slakken het niet fijn vinden om over de scherpe bovenstekels te glijden. Ik vermoed dat dat echt pijn doet aan hun voet.slakken kleiner dan 5 mm (want zo klein zijn de openingen) geven denk ik geen vraat of willen niet omhoog klimmen door het gaashet zal heel lang meegaan want de puntjes blijven scherp en anders even de vijl er over (winterwerkje) hieronder een foto van een blad dat buiten de plant op de grond is gekomen. binnen de beschermers nog werkelijk 0 vraat Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
roeier Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Ik ga dit advies opvolgen.Fixet bleek dit gaas niet te hebben, Welkoop ook niet, vandaag iets verder gereisd, Karwei bleek wel 6 mm gaas te hebben.Aankomend weekend maar even knutselen, het lijkt niet al te veel werk als je de benodigdheden maar eenmaal hebt. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 21 juni 2019 Auteur Geplaatst: 21 juni 2019 ook gamma heeft het in het assortiment en ook internetaanbiederssucces met knutselen RobO en Roeierik hoop dat bevindingen hier worden gedeeld Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
mearn Geplaatst: 21 juni 2019 Geplaatst: 21 juni 2019 Dit gaas word ook veel verkocht onder de naam muizengaas.Tevens kijken bij Volière bouw, meeste aanbieders hebben het wel. Quote
roeier Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 Ik denk dat er best een weekje overheen kan laten gaan voordat ik er meer over zeg.Ik heb wel het één en ander ingekooid; klimboontjes, Dahlias en palmkool.Kooitjes met wat grotere omtrek gebruikt, want 40 cm is geschikt voor één zaailing. Als ik wat boontjes bij elkaar heb bij een staak, dan doe ik daar natuurlijk één stuk gaas omheen - de omtrek is hier 70 cm: Wasknijpers inplaats van bindwikkels, want anders moet ik zoeken, en al lijken wasknijpers niet ideaal, misschien dat het in de praktijk prima gaat, en ik vind het in elk geval makkelijker werken. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 25 januari 2020 Auteur Geplaatst: 25 januari 2020 Ik denk dat er best een weekje overheen kan laten gaan voordat ik er meer over zeg. bij mij op de tuin is er werkelijk geen enkele slak over heen geklommen (gegleden ).wat is jou ervaring roeier? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
koolrabi Geplaatst: 25 januari 2020 Geplaatst: 25 januari 2020 Ik heb iets dergelijks een paar jaar geleden gedaan maar dan geheel om een verhoogde moestuinbak heen. Dat heeft beslist geholpen, alleen ik vond het gaas erg vervelend vanwege de scherpe punten waar je ook zomaar in blijft hangen als je even in de moestuinbak aan de slag gaat. Maar ik denk dat ik deze kleinere versie, dus rondom de planten, komend seizoen weer ga proberen. Ik had vorig jaar heel erg veel slakken die ook erg veel verorberd hebben. Dus hier moet het effect dan toch wel zichtbaar worden in minder vraat als ik deze vogelgaas cirkels gebruik.. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
roeier Geplaatst: 25 januari 2020 Geplaatst: 25 januari 2020 Goed dat je erop terugkomt, want ik vergeet het telkens. Mijn conclusie is dat het zeker iets doet tegen grote slakken, maar dat kleintjes gewoon door de mazen kruipen. Ik bedoel kleintjes zoals deze: Ook kleintjes richten schade aan, en deze pompoen zaailing is uiteindelijk gesneuveld: De tijd dat ik deze methode testte was niet ideaal, want het was al zomer, dan staat er heel veel op de tuin, en individuele plantjes zijn dan wat veiliger. Als er nog niet zoveel op de tuin staat, dan is wat er staat kwetsbaarder, want dan hebben slakken weinig keuze.Ik testte pas toen ik al weinig last meer had van slakkenvraat, en de meeste bescherming was waarschijnlijk overbodig. Waar de slakken het langst aktief blijven bij mij is in de buurt van de sloot, en daar zijn dus wat pompoen zaailingen opgevreten. De bescherming hielp daar niet afdoende.Ik heb met eigen ogen gezien hoe een klein slakje gewoon door de mazen kroop. Slakjes kunnen door openingen komen die eigenlijk te klein voor hen lijken en die moeite doen ze ook wel. Als het hoofdje er doorheen past komt de rest ook wel mee. Ik heb ook een grote slak gezien die pogingen deed er doorheen te komen, maar die moest uiteindelijk rechtsomkeerd maken, want die was echt te groot. Ik heb niet gezien dat een slak pogingen deed er overheen te klimmen, dus ik weet niet of die scherpe randjes helpen. Heb jij wel gezien dat ze er overheen probeerden te klimmen, Paddestoelengek? Ik ben wel van plan ze dit seizoen weer toe te passen, ik heb ze nu eenmaal toch, en het helpt wel iets. Als ik het vroeger in het seizoen toepas kan ik ook wat meer zien van hoe slakken ermee omgaan, want mijn waarnemingen waren nu heel schaars. Het kan zijn dat als iemand vooral van die grote slakken heeft dat het dan een hele goede oplossing is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.