Ga naar inhoud

Vakantietijd: Zaadjes 'uit den vreemde" meenemen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoe gaat het met je zakdoekjes-oogst intussen Heylane??

Hier heb ik nog een leuke....

Speciaal voor hansm ook de foto van de moederplant ter plekke in LZ erbij

De zaailingen zien er in mijn amateur-ogen uit als een soort verbascum...maar eentje met zo'n aaibaar donsvachtje ken ik (nog) niet....over het blad wrijvend vind mijn amateur-neus m trouwens naar een vleugje wierrook ruiken.....ze lijken ook helemaal niet op hun moeder die wél moet overleven een in kurkdroge omgeving

Moederplant: (die stokken vooraan...hier en daar hebben die stokken blaadjes die je in de zaailingen terugziet.....kale stokken zo uit de grond...veel blad maken die planten daar niet aan.....is nét een maanlandschap dat knarie-eiland )

p101084365031339142900.JPG

Zaailingen:

pict322958291339143076.jpg

pict322721661339143848.JPGpict3227a11821339143850.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Uit Zweden had ik ringblomma (goudsbloem) gekregen bij de bank.Tuurlijk staat heel nederland er vol mee,dat weet ik,maar ik vind de Zweedse wel erg leuk.

Geplaatst:

Mijn dank is groot, maar ik meen het das toch leuk om te zien want verwacht je niet van je harige jonge plantje,

Waneer je nog een x naar Lanzerote gaat, krijg je van mij een gezinspakzakdoekjes met de vraag of je voor mij ook zaadjes wil scoren

Wederom weer een interesante uitziende zaailing, die het ook goed doet.

Wat gaat dit jaar eigenlijk de vakantie bestemming worden :cool

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Is zeker leuk

ff off T. : Dit jaar vakantie? ...geen idee....mogelijkheid en bestemming nooit bekend....moet door prive-omstandigheden op heel korte termijn beslissen

Dus tot zo ver moet ik t met de fotootjes doen van de laatste in LZ....drom maak ik ook zoveel foto's

Maar ik google me gek...ik vind de naam van deze nergens....heb een ander forum al lastig gevallen....s kijken of ze het daar weten óf dat er hier snellere jongens(en/of meisjes) zijn....hahahaha ff wedstrijdje determinatie tussendoor

KLAAR VOOR DE START....AF!!

pict3227a11821339143850.jpg

Geplaatst:

Ja JB jij maakt tenminste mooie detail-foto's....maar als je dus op inet probeert om een bladvorm fatsoenlijk te bekijken....niks nada...bij die salvia patens....ik vrees dat ik ook hier weer mn geduld moet bewaren totdat de plant gaat bloeien

Geplaatst:

Canarische Eilanden Sage

Canary Island Sage groeit als een struik en kan groeien tot meer dan een meter in hoogte. Het wordt gevonden op oneffen terrein en woestenij en gemakkelijk zelf te zaaien.

Het heeft paarsachtig roze bloem koppen en opvallende pijlvormige bladeren die een wit en wollig onderkant hebben.

Canarische Eilanden Salie is niet zo aromatisch als de veel gebruikte Tuin Salie (Salvia officinalis), maar toch heeft een sterke antibiotische en anti-inflammatoire eigenschappen.

salie277081339184800.jpg

(bron: http://tenerifeislander.hubpages.com/hub/Tenerife-herbs-Canary-Island-Sage)

salie19231339184800.jpg

Helaas niet blauw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Dat zou hem zo maar eens kunnen zijn!!!

ik heb nog een close up fotootje van de LZ plant:

p1010843ab71901339185418.jpg

Ik heb net die link bekeken....wie had dat gedacht....een salie van de canarische eilanden speciaal....salvia canariensis....dat het zo simpel was

aangepast door Gast
Geplaatst:

Yep, hebbes

Kom je hem zelf brengen ?

Mooi plantje trouwens met goede eigenschappen zo te lezen. Ik heb gekoekeld op Canarische en salvia et voilá!

Geplaatst:

Ik heb niet zoveel verstand van zaadjes, maar in September ga ik naar Turkije, uit ervaring weet ik dat ze daar van die heerlijke grote tomaten hebben en lekker zoet, nu er gaan er een paar meer op het bord, spoel ik ze schoon, en laat ze lekker drogen en volgend seizoen gaan ze lekker de grond in, die ook wil zeg het,want dan gaan er iedere dag een paar tomaten meer op mijn bord. zo zal ik ook opletten op andere zaadjes.

Geplaatst:
Yep ....zal ik m blauw verven??

Nèh..ik vind hem mooi zo

Jeanne doe je best..ik ben nieuwsgierig waar je allemaal mee thuis komt..Als je het net zoals Geedee doet, met foto en zo komt het allemaal goed.

Geplaatst:

Ja laat het dan allemaal wel weten hoor, natuurlijk maken we foto's en film, maar ik kan ze momenteel en dat vind ik heel jammer niet plaatsen op het forum,of face-book etc. Hopelijk is de laptop gemaakt na de vakantie, hij zou deze week al weg gaan maar doen het maar in de vakantie, zo kan ik nog lekker mee kletsen. Maar die tomaten is zeker en vast en ben nu al benieuwd juffrouw ongeduld spreekt hier

Geplaatst:

@Geedee, als ik jou was zou ik toch voldoende plaats voorbehouden voor die kanariepiet; dat ding kan tot een 2,30m hoog ( ) worden en maar liefst 1,20m breed.

@ Jeanne: Tijm en rozemarijn uit Turkije, please..... (En een kleine salviaatje (turks scharleitje of zo) voor Geede toe)

Geplaatst:

Ja jootje...hollandse nieuwe

@marinus...ik ga er 1 helemaal solo zetten (arme pony's alweer een stuk wei kwijt ) en kijken of ie dan meer dan 2 meter haalt dit jaar

én eentje apart voor zaadwinning in kasje ....voor de zekerheid....geen idee of hij NL-winterproof is

als dat lukt hebben we iets leuks voor in de pretdoos.... ...carrousel

Geplaatst:

Marinus ik ga echt mijn best doen,alleen dat scharreleitje snap ik niet! Ik ga zo een oud collega benaderen op fb,zij is Turks en weet wel,waar te halen en wat de namen in het Turks zijn.

ps ondertussen weet ik het, kekik is tijm en biberye is rozemarijn. weet waar ik moet kijken, kan ik ze niet vinden dat zal de schoonvader van haar uit Turkije mee brengen. dus tot dusver prettig geregeld.

Geplaatst:
én eentje apart voor zaadwinning in kasje ....voor de zekerheid....geen idee of hij NL-winterproof is

Dat heb ik nagekeken en zoals te verwachten viel is die niet winterproof. Tot -6 C of daaromtrent.

Marinus ik ga echt mijn best doen,alleen dat scharreleitje snap ik niet!

LOL. Nee, nee, geen scharreleitje maar een scharlei. Da's zo'n forse mepper van een salie die oorspronkelijk uit Turkije komt.

Ook wel muskaatsalie genoemd.

1934b23941339290717.jpg

Biberye...als dat geen mooie naam is.

Ik ga nog wel eens koekelen over de rozemarijnsoorten die daar voorkomen. Alvast bedankt hoor.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...