Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds gisteren heb ik een moestuin. Er staan onder andere 2 appelbomen en een perenboom in. Ik weet dat de vorige eigenaar de laatste anderhalf jaar ofzo weinig aan de tuin heeft gedaan, dus ik vermoed dat ze al een tijdje niet gesnoeid zijn.

De appelbomen zijn deze:

360.jpg

Ik heb de groente en fruit encyclopedie en daar heb ik een beetje een idee uit gekregen wat ik moet doen:

- kruisende takken weg

- stijl omhoog groeiende takken weg

- omlaag groeiende takken weg

Ben ik er dan met deze twee bomen? Of zien jullie nog iets anders op de foto's waar ik rekening mee moet houden?

En hoe kan ik zorgen dat ze niet te hoog worden?

De peer is deze (de kronkelwilg gaat nog weg):

360.jpg

Uit het boek wat ik heb kan ik niet echt wijs worden hoe ik de peer moet snoeien. Ze geven allemaal verschillende instructies voor verschillende rassen. Ik heb alleen geen idee wat voor perenboom het is.

Onderaan de peer komen allemaal schuiten uit de grond vlak naast de stam. Ik dacht dat dit wilde scheuten waren, maar gek genoeg zitten er een soort stekels aan. Ik neem aan dat ik deze weg moet snoeien. De stam van de peer is ook begroeid met klimop. Dat ga ik ook weghalen. Verder vind ik de boom vrij dicht en vrij hoog. Maar ik kom er dus niet uit hoe ik dat op moet lossen. Heeft iemand advies?

Geplaatst:

appels zien er goed uit, snoeien wat je schrijft, niet bij vorst, je kunt nog een beetje uitbuigen en de scheuten van vorig jaar beetje inkorten

peer wat uitdunnen en grondscheuten zo laag mogelijk wegnemen linkje

Geplaatst:

Dank je RobO! Dat helpt al een heel stuk!

Als ik het stuk waar je naar linkt lees, krijg ik de indruk dat de perenboom in het verleden niet goed gesnoeid is en dat hij er meer zoals de appelbomen uit had moeten zien, dus niet met zulke stijl omhoog lopende takken, maar meer onder een flauwere hoek. Begrijp ik dat goed? En zou ik hem dan moeten snoeien zoals ze daar beschrijven voor een verwaarloosde perenboom?

Geplaatst:

ja, lijkt mij ook

maar je kunt natuurlijk ook eerst even oefenen met een gedeelde snoei en kijken hoe de boom reageert

en volgend jaar weer door

Geplaatst:

Dank!

Ik heb nog wat verder gezocht op het snoeien van een verwaarloosde perenboom en heb ook nog gevonden dat je niet meer dan 25% mag wegsnoeien in een jaar.

Geplaatst:

Dat je niet rigoreus snoeit geldt voor alle fruitbomen. De boom zal er op reageren door veel snel groeiende takken te maken om de balans tussen wortelgestel en bladkroon te herstellen. De resulterende takken worden ook wel waterloten genoemd, daar komt weinig fruit aan en die kunnen beter weer weggehaald worden. Het gebeurt op zich wel eens, dat men meer dan 20 - 25% weghaalt, maar dan moet men terugkomen om ongewenste scheuten weg te halen. Voorkomen is beter, dus doe het rustig aan met de zaag.

Belangrijk is om te kijken naar de boom en de gesteltakken te kiezen; je wilt een beperkt aantal takken, 4 of 5 of zo, die in een hoek van ongeveer 45° graden groeien, en die met elkaar de boom mooi in everwicht houden. Die takken laat je met rust en geef je de ruimte. Een tak die in de buurt zit van een gesteltak haal je dan mogelijk weg, en als een gesteltak zich splitst kun je beter één deel ook weghalen. Bij een fruitboom in de groei bepaal je zo gaandeweg hoe het gestel er uit komt te zien.

Bij die perenboom lijken totaal geen keuzes te zijn gemaakt, daar groeit in het midden van alles en nog wat omhoog. Dat lijkt een meerjarenplan om dat weer wat op orde te krijgen, want ik zou inderdaad niet al te veel in één keer weghalen. Af en toe een grote centrale, recht omhooggaande scheut verwijderen, of meerdere kleintjes, zou een goed begin zijn. Dat centrum is te druk, dat is duidelijk.

De appelbomen zien er wat beter uit, maar ook daar zou het goed zijn om keuzes te maken. Er zijn verkeerde beslissingen genomen die om een correctie vragen. Helemaal rechts op de foto zie ik drie redelijk forse takken die alle drie halverwege zijn ingekort. In elk geval één daarvan had moeten blijven staan als gesteltak, en die onderste had ik helemaal weggehaald. Vanaf waar de takken zijn gesnoeid groeien nu ook sterke scheuten naar binnen toe, wat onwenselijk is. Dus nu heb je meer werk omdat er een vorige keer verkeerd is gesnoeid.

Bij een tak die onterecht is ingekort kan wel een nieuwe scheut groeien die je bewust laat staan als opvolger.

Bij goede keuzes kunnen deze bomen er over een jaar of drie al veel beter uitzien.

Geplaatst:

Dank je roeier, dat maakt weer een stuk concreter voor me wat ik moet doen. Van het weekend ben ik weer op de tuin en zal ik de tijd nemen om de bomen eens goed te bestuderen. Ik ben in ieder geval blij dat ik advies gevraagd heb! Het is duidelijk makkelijker om een boom te verpesten dan om het goed te doen

Lastige aan die perenboom is dat er niet zo veel takken lijken te zijn, die onder de gewenste hoek groeien. Ik zal van het weekend kijken of dat alleen op de foto zo lijkt of dat het in het echt ook zo is. Zo heb ik nog niet naar die boom gekeken.

Geplaatst:

Prima advies van Roeier. Ben terughoudend. Niet alles meteen en in een keer. Verdeel het over enkele jaren! De meest gemaakte fout is dat je flink wegknipt waar te veel staat, bij snoeien.

Nog een aanvulling: snoei die je in de zomer doet (juli/aug...evt. tot half september) geeft veel minder een groeireactie. Zeker voor je perenboom een overweging. Dit is een artikel waar je , vermoed ik, wel hulp aan gaat hebben. Bevat niet alle inn's en out's van snoeien, maar is wel echt deskundig en terzake geschreven. https://fruitpluktuin.nl/fruit/Snoeien/snoeiperiodes

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank weknow!

Als ik het goed begrijp kan ik de peer zo rond maart/april snoeien (bijvoorbeeld één langere omhoog groeiende tak uit het midden) en dan in juli/augustus nog een keer een tak en dan volgend jaar weer verder. Wel handig dan denk ik nu al te bedenken welke tak er in de zomer uit moet, want dat is met bladeren vast minder goed te zien.

Geplaatst:

Ik heb de appelbomen afgelopen weekend goed bekeken. De rechterboom heb ik nu wel een idee van hoe deze gesnoeid moet worden. De onderste tak aan de rechterkant, zoals Roeier al aangaf, maar ook de tak daarboven. Ik heb er een filmpje van gemaakt en dan zie je goed dat die tak tussen de andere door omhoog loopt. Ik denk dat ik het dit jaar beperk tot deze twee takken (eenje in maart en de dikste in de zomer), plus hier en daar wat dunne takken inkorten, kruisende / naar binnen groeiende dunne takken weghalen enzo.

De andere appelboom vind ik ingewikkelder. In het filmpje vanaf 5 seconden zie je dat aan de rechterkant van de boom een paar hele dikke takken elkaar kruisen en ik tel een stuk of 7 gesteltakken. Wat kan ik bij deze boom het beste doen?

Geplaatst:

Het is misschien ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar ik vind die tweede boom er veel beter uitzien dan de eerste.

Als ik kijk naar op welke hoogte de gesteltakken aan de stam ontspringen en in welke hoek ze groeien, dan vind ik dat mooi zo.

Zeven gesteltakken vind ik niet teveel. Eén kruist een beetje bij de aanzet, maar gaat vervolgens wel een mooie kant op, als ik het goed zie de tak die in het laatste beeld naar rechts wijst, in een ideale hoek.

Ik zou hier geen enkele dikke tak weghalen, waarschijnlijk alleen een paar lage horizontaal gaande dunnere takken verwijderen, en in het centrum misschien een paar takjes zodat het daar niet te vol groeit, maar ik vind dit boompje er prima uitzien.

Wel een goede manier om de boompjes te tonen zo, met een filmpje.

Ik ben trouwens zelf ook maar een leek, maar ik woon sinds een paar jaar op een plek waar een fruithofje staat, en die boompjes konden wel wat zorg gebruiken, dus ik heb me wat verdiept in het hoe en wat en geef de boompjes af en toe een beurt, maar ik wil hier niet doen alsof ik een expert ben.

Geplaatst:

Misschien wist je het al, maar ik zou de mummies even verwijderen. Dat zijn die verdroogde, beschimmelde (Monilia) vruchten die nog hier en daar hangen. Het zijn bronnen van infectie voor het fruit van het komend seizoen.

De twijgen onderaan de stam (dus onder de entplaats) van de van de peer kun je beter zo diep mogelijk verwijderen als ze uit de wortels komen.

Onderstammen van zaailing peren zijn sterkgroeiend en hebben als kenmerk dat ze veel stekels bezitten.

Geplaatst:

De beschimmelde appeltjes staan inderdaad op mijn lijstje om nog te verwijderen. Dank voor de reminder! Afgelopen weekend ben ik bezig geweest om de appels die overal op de grond lagen weg te rotten weg te halen.

De twijgen onderaan de stam komen niet uit de grond, maar uit de stam, ongeveer 10 cm boven de grond. De stam is daar dikker, dus ik denk dat hij daar geënt is? Ik heb ze afgezaagd, er staat nu een klein stompje. Als ik dat ook weg wil halen, moet ik bijna loodrecht naar beneden gaan zagen. Je krijgt dan een grote wond. Is dat beter om te doen dan het stompje laten staan?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb nu ook een filmpje gemaakt van de perenboom. Ik struikelde tijdens het filmen over een paaltje, vandaar de gekke beweging in beeld

Bovenin groeit de peer eigenlijk alleen maar recht omhoog. Het is daar ook super vol. Op het filmpje is denk ik wel goed te zien wat ik bedoel. Ik wil de peer in het voorjaar snoeien bij de rode lijn op de foto en in de zomer bij de gele lijn. Is dit ok? Of is dit te heftig in één jaar?

360.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...