jwedding Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 Hey luitjes, 14 februari heb ik mijn tomaten gezaaid en inmiddels zijn het mooie volle plantjes aan het worden van rond de 15 á 20 cm. Nu was ik net aan het dieven en ik zag dat een groot gedeelte van deze planten al knoppen in de kruin aan het ontwikkelen waren. Dit lijkt mij vrij vroeg om te gaan bloeien en volgens mij had ik gelezen dat dit ook de groei van de plant stagneerd. Moet/kan ik deze knoppen gewoon verwijderen? Quote
TomP Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 Welke soort? Sommige tomatenplanten worden niet zo heel groot... Bloemen mogen idd worden weggenomen maar is niet noodzakelijk. Mss wil je al vruchten? Tomaten zijn zelfbestuivend dus niet afhankelijk van bijen/hommels ea Zacht tikken tegen de planten werkt bevorderend. Aan jou de keuze. Quote
jwedding Geplaatst: 3 april 2020 Auteur Geplaatst: 3 april 2020 Nouja, eigenlijk alle soorten. De Tommy Toe (cherry), Bison, Druzba, Scarlet Dwarf en Dwarf Sweet Sue. Mochten de planten beter doorgroeien als ik nu de bloemen/knoppen weghaal dan heb ik liever dat ze alle energie stoppen in het doorgroeien ipv dat ze alle energie stoppen in de productie van vruchten. Quote
weknow Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 Bij struiktomaten heb je kans dat de bloei stopt. Bij zogenaamde stamtomaten niet, die zullen bloemtrossen blijven maken zolang ze groeien. Maar mogelijk groeien ze wel heel groot, moet je veel steun voorzien. Ook kan het dat sommige rassen wat eerder "op" zijn aan einde seizoen. Als je de planten kwijt kunt en je houdt rekening met het bovenstaande, dan zou ik bloei laten zitten. Het duurt sowieso nog minstens 8 a 10 weken na nu voordat de eerste tomaten rijp kunnen zijn...dan zitten we al half juni. Verwijderen heeft geen voordeel in mijn ogen. Blijkbaar zijn je planten gedrongen genoeg....dus wat dat betreft goed opgekweekt verhouding licht en temperatuur. Half februari zaaien is echt te vroeg. Hier nooit voor half maart en door raskeuze betekent het meestal toch oogsten vanaf eind juni in de kas. Buiten zelfs half juli. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
jwedding Geplaatst: 3 april 2020 Auteur Geplaatst: 3 april 2020 (aangepast) Dat is goed om te weten, als het goed is heb ik alleen stamtomaten dus die zullen wel doorgaan. Het was idd wat vroeg, daar ben ik ook wel achter nu en was eigenlijk te laat op dit forum terechtgekomen (slecht onderzoek van mijn kant). Goede leer voor volgend jaar! Ik had verwacht dat ze wat trager zouden gaan als ik eerlijk ben, de pepers nemen in ieder geval lekker hun tijd. 4 april 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd Quote
TomP Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Tommy Toe wordt groot, bloemen verwijderen kan geen kwaad Bison wordt maar +/- 50 à 60 cm groot dus is al bijna halverwege, zou hier niets wegnemen Scarlet Dwarf wordt +/- 1 m à 1.3 m hoog maar is eigenlijk een struiktomaat (als je dieft als stamtomaat dan is de opbrengst veel lager), een 6 tal dieven laten uitgroeien en ondersteunen is = meer opbrengst. Bloemen wegnemen is hier moeilijke afweging ... kan maar dan moet je het stellen met wat nog komt Dwarf Sweet Sue, idem als voor de Scarlet Dwarf al wordt deze iets groter tot +/- 1.5 m Druzba ken ik niet Quote
Saalk86 Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Bison heb ik ook, gaat als een raket inderdaad. las net dat deze plant 50/60 dankzij TomP hierboven, wist ik niet! Ik heb al een plant die 50 cm is. Is sowieso een soort die vroeg met tomaten is. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
roeier Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Als het kleinere rassen zijn, dan beginnen ze eerder met bloeien en vruchtzetting. Dat zijn dus keuzes die je bij het uitzoeken van je rassen al maakt. Zelf ben ik dol op klein blijvende rassen die minder tijd nodig hebben, dat is ideaal voor een kort, noordelijk seizoen. Maar ik ben nu pas aan het zaaien, eerder lieten mijn omstandigheden dat niet toe. Dus ik ben ook afhankelijk van die kleiner blijvende types, die ook het etiket 'vroeg' dragen. Maar ik lees dat je plantjes maar 15 - 20 cm groot zijn; dat vind ik nog wel erg klein, ook voor kleiner blijvende planten. Staan ze in pot? Als de pot beperkt is gaan planten ook eerder over tot bloei, en stagneert de groei van de plant als geheel. Als dit het geval is zou ik ze groter zetten, een beetje dieper doe je dat altijd met tomaten, wat de beworteling bevordert. Quote
jwedding Geplaatst: 6 april 2020 Auteur Geplaatst: 6 april 2020 Op het moment staan ze in potjes van 13x13, maar als ik dat zo hoor is dat eigenlijk alweer te klein! Het is erg verleidelijk om ze buiten te zetten met dit weer trouwens. Quote
TomP Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Verleidelijk ja maar toch nog vroeg hoor! In de serre/kas zou je het eventueel kunnen proberen maar echt buiten onbeschut in de volle grond = (al dan niet) berekend risico. In April kan het weer, ook al zou je het momenteel niet zeggen, lelijk tekeer gaan: stevige wind, hagel- en plensbuien ed Koude tolereren tomatenplanten redelijk goed (niet stevig en langdurig vriezen hé), zorgt alleen voor groeistilstand. In de serre waar het windstil is kan je simpel afdekken met vliesdoek ed maar buiten is dit niet evident en is het gewoon afwachten wat komt + je zal niets winnen qua tijd tov later gezaaide plantjes maar dat was wel al duidelijk denk ik. Maakte vroeger ook de fout om te vroeg tomaten te zaaien, ze groeien echt wel vlug Quote
jwedding Geplaatst: 6 april 2020 Auteur Geplaatst: 6 april 2020 Ja, echt een goede leer voor volgend jaar maar exact om dit soort dingen heb ik mezelf dus aangemeld op dit forum haha. Je bedoeld Mei denk ik TomP? (het is April :p) Quote
TomP Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Idd héél leerrijk dit forum! Leer hier bijna wekelijks iets bij Neen bedoel april, deze maand dus. Nu precies hoogzomer maar kan nog serieus kortstondig winteren en nu mss 20°C maar binnen 2 weken mss 5°C met stevige hagelbuien, alles kan nog Quote
Flup Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Gewoon de plantjes overdag buiten zetten nu en 's avonds weer binnenhalen als het te koud wordt. Zo hard je de planten ook goed af voordat ze na IJsheiligen definitief naar buiten mogen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.