Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb begin maart 3 komkommerzaadjes geplant welke nu ong 3 weken boven de grond uitkomen. Ze zijn nog erg klein, zo'n 5 à 6 cm hoog en elk een stuk of 5 bladeren en ze staan in een vensterbank op het zuiden. 2 van de 3 plantjes bloeien al, zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen, in de 3e zitten knoppen.

Ik heb dit nog nooit eerder zo gehad. Ze staan sinds een week of 2 in potgrond in 'to go bekers' (geen idee welk formaat dat is, ik gok zo'n 350cc) en na even bijkomen groeien ze weer, maar krijgen ze nu dus bloemen.

Ik heb de bloemen verwijderd zodat ze de energie in het groeien kunnen blijven steken, maar zou graag willen weten of dit kan komen omdat er iets mis is. Ik weet helaas niet meer welk ras het is, volgens mij iets vrij groots en standaards kijkende naar de planten van vorig jaar.

Posted

Dit is vrij normaal, bij alle planten uit de komkommerfamilie (dus ook bij courgettes, pompoenen en zo). De planten 'voelen' dat ze niet de ruimte hebben om tot grote planten uit te groeien, want ze zitten in kleine potjes, dus ze gaan vervroegd over tot het maken van bloemen. 350cc is ongeveer éénderde van een literpot? Als je literpotten of liefst nog wat groter hebt bewaard zou ik ze daarin doen. Het kan allemaal nog wel goed komen. Voor naar buiten is het nog te vroeg.

Je hebt jezelf wat extra zorgen gegeven door te vroeg te zaaien. Dat had wel een maandje later gekund, als Cucurbitaceae (de naam van de komkommerfamilie) éénmaal goed aan de gang zijn in gunstige groeiomstandigheden, dan gaan ze heel snel.

• Like 2