Jeanne heijmans Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Ik vraag me af kan dat nu al? Ook zaten er een hoop mieren bij. De tuinbonen gingen zo goed.ik baal hier echt van Quote
Lsjr33 Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Ik had vorig jaar ook vroeg last van luis. Op aanraden van een aantal internet fora toen (toch maar) de toppen afgebroken en veel gesproeid. Met tegenzin, want had het gevoel ze al te kunnen ruimen. De tuinbonen hebben het daarna nog prachtig gedaan en van die luizen heb ik geen last meer gehad. Sommige waarschuwen voor groei stilstand maar daar is geen sprake van geweest. Quote
roeier Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Ik heb nog geen enkele tuinboon erin, om deze reden. Als aan het einde van deze maand de luis ook hier uitbarst, mogen ze wel in de grond zitten, maar liefst nog niet boven. Dan gaat de bonenluis zich concentreren op een bessenstruikje, rabarber, wat dan ook maar, maar ontspringen de bonen grotendeels de dans. Quote
rorror Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Afgelopen woensdag de eerste luizen zien rondvliegen, zwarte en groene. Gister zag ik er een berg groene en lichtbruine luizen op de onderstengels van de bieslook. Meteen ingespoten vandaag geen luis meer te bekenen in de bieslook. Vandaag toen ik de pepers naar binnen bracht heb ik ze gecontrolleerd op luis, en vond daar 3vliegluisjes in, 1 trips, en 1 rode spidermite. Ze zijn er bij mij een maand later dan bij dan vorig jaar. Verschil is misschien, dat de gehele beroeiing aan de rand van het terras weg is gehaald, dat stond 3jaar lang een meter hoog. Sinds kort loopt er een pad, en sinds gister hebben ze de grond in gezaaid met gras. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Naast de luis zijn hier ook al de onzelieveheersbeestjes actief en die willen voor zichzelf en hun vraatzuchtig nageslacht natuurlijk ook wat te eten. Quote De moestuin van Patrijs
Jeanne heijmans Geplaatst: 17 april 2020 Auteur Geplaatst: 17 april 2020 O ik dacht dat ze bij mij vroeg waren.morgen weer kijken en dan inderdaad de top eruit. Groeien ze dan wel verder? Mijn eerste jaar tuinbonen. Quote
RobO Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 ik top ze alleen als ik al genoeg bloemen heb, anders een beetje spruzit en ze zijn allemaal weer weg, plant groeit goed door dan Quote
Grork Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Hier is luizenvrij bloei gaande maar krijg wel de bibbers van jullie verhalen. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Flup Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 De mieren zijn al volop actief. Bosmieren dit jaar en veel ook! Luizen heb ik nog niet gezien bij de tuinbonen, maar die zijn nu nog niet zo groot. Heb elk jaar last van bonenluis. Meestal spuit ik water en zeepsop elke 5 dagen op de bonen, maar vorig jaar heb ik ze geplet (vies klusje) op de plant. Dat geeft wel groeiachterstand, dus dit jaar wordt het weer water en zeepsop. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 18 april 2020 Auteur Geplaatst: 18 april 2020 Ja ik wacht dan nog even, en dan haal ik de top eraf.vandaag gespoten met een harde waterstraal.en verder met mijn vingers wat geplet.denk niet dat ik ze volgend jaar nog zet.miisschien in oktober nog proberen..maar als je spuit, heeft dat geen invloed op de bonen? Qua smaak bedoel ik. Quote
roeier Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Waarom zetten jullie die bonen nú niet? Bezwijken dan de bonen onder 40°C+ temperaturen in Vigeois en waar Flup zit? Bij mij in Friesland hebben ze vorig jaar toch ook een paar hittegolven moeten doorstaan, want ik til de tuinbonen over de luizen heen, het werd ook hier tegen de 40°C, maar ik merkte niet dat de bonen er last van hadden. Er zouden dit jaar trouwens wel eens meer mieren en luizen kunnen zijn, na een zachte winter. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 19 april 2020 Auteur Geplaatst: 19 april 2020 .vandaag de toppen er uit gehaald.veel oogst zal ik dus niet krijgen. Quote
Flup Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 @roeier Volgend jaar ga ik een test doen en de tuinbonen later zaaien en planten. Met de warme zomers van afgelopen jaren, merk ik wel dat de tuinbonen dat minder prettig vinden en dat ik veel meer moet bijgieten dan nu. Het zal dus een gedeeltelijke test worden, want om nu mijn hele oogst te riskeren, durf ik niet. In 2018 was het in de zomer over een langere periode 40 graden en vorig jaar hebben ook over een langere periode 35 graden gehad. Quote
roeier Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 In het algemeen hebben wij in het noorden minder last van beestjes, en met tuinbonen waarschijnlijk betere mogelijkheden die te omzeilen. De hittegolven zullen hier wat minder zijn, maar om die voor te blijven met tuinbonen lukt toch niet, dus daar rekening mee houden heeft voor mij geen zin. Ik heb vorig jaar op 8 April gezaaid, en daarna nog een paar keer bijgezaaid, maar het was allemaal op vrijwel hetzelfde moment klaar. De gemiddelde temperatuur hier in April is een graadje of 8 - 9 ('s nachts 4°C, overdag 13°C). De favoriete groeitemperatuur van tuinbonen is 16°C. Daardoor zal het wel komen dat ik niet veel winst boekte door al vroeg in April al te zaaien. De gemiddelde temperatuur in Mei is hier 12°C - 's nachts 8°C , overdag 16°C. Dat lijkt er meer op; dan kunnen tuinbonen aardig groeien. Eventuele hittegolven voor blijven lukt mij niet als pas in Mei de groei erin komt. Maar als ze toch pas dan goed beginnen te groeien kan ik beter wachten tot eind April alvorens ik zaai, want dan zijn ze nog niet boven als die luizenplaag uitbreekt. Zaai ik in Maart of rond die tijd, dan hebben mijn tuinbonen in het begin een moeilijke tijd vanwege de temperatuur, en dan net als ze een beetje aardig op gang komen krijgen ze die luizen over zich heen, en die zullen dit jaar wel weer in grote getale komen na die zachte winter. Wat voor mij geldt, zal in dit geval zeker voor meer delen van Nederland gelden. Maar ik wil helemaal niks zeggen over Frankrijk, Duitsland, of andere gebieden met een klimaat wat ik niet ken. Ik zal zo mijn tuinbonen pakken, denk ik, dan gaan ze er morgen misschien in. Quote
Patrijs Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 (aangepast) Die ervaring met vroeg zaaien en gelijk oogsten herken ik wel. Hier een keer bijgehouden en voortrekken en uitplanten of een paar weken later ter plekke zaaien geeft uiteindelijk maar een paar dagen vervroeging van de oogst. Op de zandgrond speelt ook de droogte een grote rol. Zaai ik niet vroeg dan blijven de planten achter in groei tijdens de nu gebruikelijke droge tijd in het voorjaar. Ook vorig jaar viel de oogst tegen door droogte en luis. Beestjes zijn er hier al genoeg, de mieren maken al vroeg een nest onder stenen of in de kas en liggen al weken te loeren war ik mijn bonen dit jaar ga zetten. Een andere reden om vroeg tuinbonen te leggen is dat ik in het voorjaar nog ruimte heb, later is mijn tuintje vaak vol. En ik wil de tuinbonen zo vroeg mogelijk eten, later zijn er weer andere bonen en erwten om te oogsten. @Jeanne heijmans zijn je plantjes dan nog zo klein? Meestalmaken ze ondanks het toppen toch wel bloemen aan. 20 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Jeanne heijmans Geplaatst: 20 april 2020 Auteur Geplaatst: 20 april 2020 Ja ze hebben al bloemen aangemaakt, nog niet allemaal hoor. Vandaag dille zaad gekocht.zal wel te laat zijn maar probeer het gewoon.maar wil niet dat ze straks overspringen naar bijvoorbeeld de komkommer. Wil de overdaad aan komkommer en wat nog meer overblijft zo graag aan de voedselbank gaan geven nu in deze tijd.de tijd zal het leren. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 22 april 2020 Auteur Geplaatst: 22 april 2020 Na een aantal keren met een harde straal op de tuinbonen gericht, moet ik zeggen dat het vermindert is(gelukkig) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.