Liesje Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Hoi! Half februari heb ik een flink aantal fruitboompjes geënt. De onderstammetjes begonnen toen uit te lopen dus het leek me een goed moment. Na verloop van tijd kwamen er inderdaad knopjes aan de bovenkant. Nu lijkt het echter alsof de groei van de knopjes niet doorzet. Ik heb al weken geen verandering gezien. Wat denken jullie? Gaat dit nog komen (en ben ik dus gewoon ongeduldig)? Ik heb ook geen idee hoe lang zoiets normaalgesproken duurt. Of laakt er iets aan mijn ent-skills en heb ik iets gewoon niet goed gedaan? Ze staan in grote potten, zonnig en krijgen regelmatig een slok water Quote
tielse flipje Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Knopjes op de ent zegt nog niets, enten kunnen zelfs nog uitlopen. Dat komt omdat er nog een reserve van voedingstoffen in de ent aanwezig is. Ik ben bang dat er inderdaad iets niet goed gegaan is. Wat er niet goed gaat is onduidelijk, ik neem aan dat je de Engelse copulatie methode gebruikt hebt? Quote
Liesje Geplaatst: 8 mei 2020 Auteur Geplaatst: 8 mei 2020 Ik moet eerlijk bekennen dat die term me weinig zegt. Ik heb een enttang gebruikt. Op onderstaande foto zie je hoe het snijvlak loopt Quote
tielse flipje Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Ja, maar zo te zien zijn je ent en je onderstam niet van gelijke dikte. Het is de bedoeling dat de groene lijntjes (het cambium) onder de bast van ent en onderstam precies uitlijnen, ongeveer 80% moet raken voor volledig succes. Maar misschien zie ik het niet goed. Quote
Roland Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Ik zie ook geen groen uit de onderstammen. vaak laat men een saptrekker van de onderstam doorgroeien zodat deze de wortels tijdelijk van energie kan voorzien. Quote
Yuras Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Dit jaar heb ik ook problemen met het enten van steenvrucht bomen (in potten). Naar mijn mening was het te vroeg gedaan- mid februari, daarna hadden wij reek van nachtvorst dagen... Appels en peren zijn minder gevoelig voor lage temperatuur... Met scherpe mes kan voorzichtig bekijken of de knoppen op enthout nog levend/groen zijn... Anders - volgende keer proberen Quote
Liesje Geplaatst: 8 mei 2020 Auteur Geplaatst: 8 mei 2020 Interessant dat je dat zegt. Ik hoorde juist dat je het groen van de onderstammetjes moest verwijderen omdat ze anders energie naar de ent zouden onttrekken. Ik heb dus idd braaf de uitlopers verwijderd. Tot een week of 2 geleden. Toen bedacht ik me dat ze de uitlopers misschien wel nodig hadden om energie om te doen. Nu laat ik al het groen staan dus, maar misschien is dat al te laat Quote
weknow Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 (aangepast) Liesje schreef: Quote Toen bedacht ik me dat ze de uitlopers misschien wel nodig hadden om energie om te doen. Normaal laat je het bovenste uitlopertje van de onderstam staan. Dus zo dicht mogelijk onder de enting. Dat noemen ze de "saptrekker". Totdat het enthout zelf echte blaadjes heeft gevormd, dan mag je dat wegbreken. Het is inderdaad een evenwicht: Als de onderstam overal uitloopt, zal te weinig sapstroom tot in de ent geraken. Als de onderstam geen groen heeft, vindt er geen fotosyntese plaats en zijn de groeimogelijkheden vanuit de ent naar de onderstam en andersom beperkt en vindt er geen uitwisseling en dus ook geen snelle vergroeiing plaats. Hier een link naar wat meer achtergrond over verzorging na enten of oculeren. http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/veredelen/oculaties-enten-verzorgen.htm 8 mei 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.