appelvrouw Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Ja hoe doen jullie dat, die zogenaamd composteerbare zakjes die je steeds weer half vergaan tegenkom t als je je compost omzet. Knippen? In heet water weken? Vullen met groenteafval en dan naar de hoop? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Moestuin-meisje Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Heel eerlijk.... ik gooi ze niet meer op de composthoop. Ik vind het echt rotdingen, om dezelfde reden die jij beschrijft. Quote
weknow Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Het is heel vaak zoals je zegt, Appelvrouw. ZOGENAAMD composteerbaar. Veel plastic-kunststof dat zogenaamd ecologisch is, is dat helemaal niet zo. `Verteren`is dan in kleine deeltjes uit elkaar vallen en heel lang in het milieu blijven, terwijl echt verteren een chemische omzetting naar organische elementen is. Dit noemt men dan (totaal misleidend) "afbreekbaar". Dan zijn er tegenwoordig vele verschillende soorten die zijn gemaakt uit (mengelingen, combinaties vaak) van/met zetmelen en dat zijn in principe organische stoffen of mengelingen daarmee. Ik vraag me af of er wel een (gecontroleerde) wetgeving bestaat voor het benoemen van kunstvezels met termen als `afbreekbaar`, "biologisch afbreekbaar" (hetgeen dan zou betekenen dat het niet uiteen valt, maar in de loop van de tijd - hoe lang???? - toch in organische stof uiteen valt.... "composteerbaar"(waarbij je denkt dat het in een compostbak gedurende een normaal composteerproces, zeg een half jaar of zo, verdwijnt als deel van het geheel. Mijn ervaring tot hier is dat het meeste, als afbreekbaar (en daarmee zou het ecologisch zijn maar niet heus: bijvoorbeeld zwarte vuilniszakken e.d.) benoemd kunststof alleen maar in deeltjes uiteen valt....en niet uit het milieu te verwijderen is. Veel als biologisch afbreekbaar aangeduide dingen, zijn na jaren nog niet afgebroken. De laatste paar jaar heb ik wel enkele keren zakjes van een heel ander materiaal gehad, die inderdaad na enkele weken weg was in de compostbak. Kortom..ik denk dat hier geen algemene conclusie te geven is....en ook dit weer een onderwerp is waar vervuilende producenten meer aan greenwashing en groen-image-building doen, dan aan milieuzorg. Als composteerbaar een onbeschermd woord is, dan kan elke klootz** die vooral geld wil verdienen het woord gebruiken voor de meest vervuilende troep. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Goed. Een hoop meningen, al dan niet gebaseerd op feiten. Geen eigen ervaringen.Daarom: Binnen een paar dagen ga ik mijn suikermais uitplanten. (Die zijn trouwens voorgetrokken in AliExpress "composteerbare" zaai-zakjes) Daarbij begraaf ik, in hetzelfde bed, gemarkeerd: - Een paar van die Ali zakjes - Twee opengevouwen Dumil composteerbare afvakzakjes 20 L. Van het soort dat mijn afvalophaler (ZRD) aanbeveelt. Want zien is geloven. Eerste meetmoment: 1 juli (om te zien of de maiswortels probleemloos erdoorheen gegroeid zijn. Tweede meetmoment: 1 september (om te zien of alles verteerd is). Wordt uiteraard vervolgd ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 17 mei 2020 Auteur Geplaatst: 17 mei 2020 Dank jullie voor jullie reacties @weknow en @Moestuinmeisje. Wat betreft de test @henkg daar ben ik heel benieuwd naar. Laat maar horen. De zakjes waar ik hier de meeste ervaring mee heb zijn die zakjes waar je groente in krijgt. Van mais gemaakt? Zetmelen zei je he Weknow, Dat zou dus kunnen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 6 uren geleden, henkg zei: Eerste meetmoment: 1 juli (om te zien of de maiswortels probleemloos erdoorheen gegroeid zijn. Tweede meetmoment: 1 september (om te zien of alles verteerd is). Wordt uiteraard vervolgd ... 👍 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Maiszakjes hebben ze hier niet. Die zal Appelvrouw zelf moeten testen. Dit zijn de twee soorten die ik ga testen op composteerbaarheid: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 18 mei 2020 Auteur Geplaatst: 18 mei 2020 2 uren geleden, henkg zei: Appelvrouw zelf moeten testen. Dat heb ik dus al gedaan in de compost. En dan heb ik na een half jaar van die fliebels plasticachtig spul over. Stukken van zo n 20 cm. Als ik ze weer heb (daarvoor moet ik eerst boodschappen doen want we krijgen onze groente daarin) zal ik ook eens een test bedenken, dus iets anders ermee dan in de compost. Een deel van die test loopt al bedenk ik me nu want ik knip de zakjes tegenwoordig in ongeveer 8 stukken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Hier een artikel over precies dit onderwerp van de zeer informatieve Engelstalige blog `Garden myth` (vrij vertaald: Hardnekkige misvattingen bij tuiniers) van Robert Pavlis. Allerlei onderwerpen worden nauwgezet onderzocht en allerlei flauwekul-informatie zo nodig naar het rijk der fabelen verwezen. Dit keer gaat het over de composteerbaarheid van plastic. Ik ga het straks nauwkeurig lezen. https://www.gardenmyths.com/compostable-plastic/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 14 juli 2020 Auteur Geplaatst: 14 juli 2020 Op 17-5-2020 om 18:05, henkg zei: Eerste meetmoment: 1 juli En Henk kon je er wat van terug vinden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2020 Auteur Geplaatst: 22 september 2020 Ik had in mei de maiszakjes die ik in het voorjaar had gekregen ( daarna kocht ik geen groente meer dus ook geen zakjes meer) steeds met de schaar in kleine stukjes geknipt voordat ze in de compost gingen. Dat heeft wel gewerkt, ik vind er nu niks meer van terug. Ik had er ook een ingegraven maar vind de plek niet meer terug..of het zakje is opgenomen, dat kan ik dus niet met zekerheid zeggen😑 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 Met dat laatste nemen we natuurlijk geen genoegen, ga nog maar eens terug en nu goed zoeken....😉 1 Quote De moestuin van Patrijs
CherryCharlie Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 "Biodegradable" verpakkingen zijn volgens mij alleen composteerbaar in een industriële composteerder, waar de druk en temperatuur veel hoger zijn dan op je persoonlijke composthoop... 😕 1 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.