Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Suggestie "experimenten" subforum

Rabarbersap

Recommended Posts

Wat vinden jullie van het idee om een subforum op te zetten leden thuis experimenten kunnen posten met foto's en resultaten?

Bijvoorbeeld:

6 tomatenplanten voeding A gegeven voor 2 maanden en 6 planten voeding B. Zie resultaat: [foto]

Of

10 pepers gestekt met growlight en 10 zonder. Zie resultaat: ...

Gaat om simpele experimenten met enigzins iets van correcte uitvoering, maar geen zwaar wetenschappelijke taferelen. Lijkt me leuk zodat we allemaal iets bijleren.

Ik zag laatst deze post, dat vond ik wel heel interessant om te zien: Waarschuwing pokon zaai stekgrond mijn ervaring van dit jaar

Edited by Rabarbersap

• 2 months later...

Een leuk idee maar niet echt haalbaar lijkt mij.

Ieder heeft, maar creëert ook, andere omstandigheden voor zijn gewas.

Er zal toch enig gelijkwaardige omstandigheden moeten zijn. 

Een foto maken is leuk maar in dit geval zouden het dezelfde camera's moeten zijn met dezelfde instellingen.

Kijk naar het peper-wedstrijd-topic.  Hier is de centimeter die het doel aanwijst maar elke foto

is anders vanwege de genoemde instellingen en positie. En foto's zijn juist bij experimenten belangrijk!

Ook al gaat het om simpele experimenten het komt op een gegeven moment toch op detail aan.

Mijn inziens denk ik dat de doelgroep die je nu voor ogen hebt genoeg heeft aan eigen gewas om dat  groot en lekker te krijgen :classic_smile:

@Rabarbersap vind het een leuk idee! Met mijn volledig kunstmatige zolder (zonder daglicht) kan ik wel alle condities afstemmen dus als je suggesties hebt voor experimenten die je uitgevoerd wilt hebben...

Puntje van aandacht: ik denk dat de biologen in de wereld dit soort experimenten allang hebben uitgevoerd op een schaal die de resultaten ook significant maakt! Pubmed even afzoeken kan duidelijkheid verschaffen ;) 

Desondanks houd ik wel van een amateuristisch experimentje ;)