Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tomaat kwakkelt na uitplanten


maurits

Aanbevolen berichten

Hallo,

UIt de kas van m'n buurman heb ik een 12-tal overtollige tomatenplantjes mogen overnemen. Ze stonden in twee bundels in een pot met voldoende vochtige zwarte grond. 

 

Ik heb de bundels gesplitst in afzonderlijke planten en uitgezet in een omgeving van universele potgrond. Ik woon namelijk op de zandgronden en planten uitzetten in wat rijkere grond lijkt me niet verkeerd. Dat splitsen had ik wel spijt van achteraf want veel wortelgestel per plant bleef er niet over. De eerstvolgende middag hingen bijna alle planten op half zeven.

 

's Avonds geef ik daarom twee keer goed water zodat de plant in een locaal vijvertje komt te staan. Dit water zakt snel weg. Soms geef ik midden overdag nog iets water omdat de planten nu na een dag of vijf nog steeds niet heel fier ogen. Aan de onderkant van de planten blijft de boel wat slap. Vingerkootje in de grond duwen middenoverdag geeft geen droge grond. De foto's zijn van rond het middaguur. Wat kan hier beter in de dagelijkse verzorging? 

 

 

 

 

IMG_20200531_tomaat1.jpg

IMG_20200531_tomaat2.jpg

aangepast door maurits
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze planten zullen het wel redden ondanks dat ze flink gestrekt zijn door verkeerde opkweek.

Tomaten zijn taaie jongens.

De volgende keer kan je de planten flink wat dieper zetten gelijk in de grond of eerst gecontroleerd in potten.

 

Zelf had ik ook wat slungelachtige planten door het lange binnen staan i.v.m. de koude met de IJsheiligen.

Ik heb de onderste bladeren verwijderd en de planten zeker 30 cm diep gezet.

Ze kunnen dan extra wortel aanmaken vanaf de steel.

Dit kost wel wat tijd natuurlijk.

Je kan nu dieper planten of je kan een windkering  maken tegen de uitdrogende wind, of niets doen behalve wat vertroetelen.

Zorg wel dat ze niet kapotwaaien, hier is nu een stevige bries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De windstoppende plank achter de planten had ik eventjes weggehaald bij het installeren van het touwwerk.

 

Maar wind afstoppen deden de planken ook niet echt. De windafbuiging doet een zekere luchtstroomversnelling ontstaan achter de planten langs. Een stuk steigerdoek zal beter werken, eventueel dubbelgeslagen voor meer windbreking.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...