Jules Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Hi guys! ik lees overal dat de blauwe bes geen kraanwater mag, nu heb ik weinig ruimte voor een regenton... zat dus te denken is onderstaande een optie? https://www.waterontharder.eu/waterontharder-black-edition-koper.html heb nu perongeluk een week lang de blauwe bes kraan water gegeven namelijk... alle tips zijn welkom! Quote
Frans Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Nutteloos ding voor jouw toepassing Jules. Dit soort 'onthardertjes' op magnetisch principe zorgt in het gunstigste geval voor een lagere kalkaanslag in leidingen maar haalt niet daadwerkelijk kalk uit water. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
weknow Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Blauwe bes die in niet zure grond staat heeft liever water dan geen water....dus bij droogte is alles goed. Tegenwoordig is de kwaliteit van kraanwater nogal veranderd. De hardheid die er vroeger vaak was, komt niet of nauwelijks meer voor. Daarom geef je regenwater als je dat hebt. En anders is kraanwater ook geen echt probleem. Door kraanwater alvast enkele uren te laten staan, verdampt ook nog wat gassen. Laat het ook op temperatuur komen als je kraanwater gebruikt....ijskoud kraanwater is geen versnapering voor ene plant die het warm heeft. Sowieso is regenwater beter dan kraanwater voor in de tuin, niet omdat het gezonder zou zijn voor de planten (is ook van alles in opgelost dat in de atmosfeer aanwezig is en dus ook "troep"), maar omdat kraanwater duur gemaakt drinkwater is, een beperkt goed, dat je beter niet verspilt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Ontkalken van leidingwater, voor planten die absoluut niet van kalk houden. Allereerst: in leidingwater is een kleine hoeveelheid kalk nodig. Zonder die kalk is het water te zuur waardoor drinkwaterleidingen aangetast kunnen worden. Sommige waterbedrijven voegen kalk toe, om het zuurgehalte te beperken. Dat is zelfs wettelijk verplicht. Nog uit te werken idee, eerst theoretisch: Als ik nou eens citroenzuur toevoeg. Dat reageert met de kalk. Restproduct is voornamelijk CO2. Daar moet ik wel wat voor gaan rekenen: hoeveel gram citroenzuur per liter leidingwater, hoelang duurt de reactie. Uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid kalk. Die verschilt per leverancier, en ook daarbinnen. De bedoeling is niet aanzuren, maar om net voldoende zuur toe te voegen, zodat het gehalte aan kalk lager wordt, en het toegevoegde citroenzuur volledig omgezet wordt. Theorie (en later testresultaten?): dat gaat wel even duren. Scheikundige reacties, molecuulgewichten: die kennis is heel ver weggezakt. Wordt vervolgd, misschien pas na de oogstmaand .. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 zo een magneet waterontharder werkt niet, verklaring van de werking is echt onzin mi waar woon je? niet overal is het kraanwater even hard (hoeveelheid Ca en Mg) er bestaan wel ontharders van 50-250 euro, werken met elektro of ionenwisselaar, beetje duur en boel werk want moeten gespoeld worden als je van knutselen houdt: linkje hier doe we wat zwavelbloem bij de planten om aan te zuren, 10g per plant, 2x per jaar, en wat tuinturf op de bodem onder de mulch Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.