jvergauwe Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 (aangepast) Hallo, ik ben nieuw hier, maar volg het forum al een tijdje vanop afstand Een tijdje geleden hebben we pepers (standaard) gezaaid en geplant. Jammergenoeg worden ze nu geplaagd door verschillende kwaaltjes. Waarschijnlijk door eigen toedoen... Ik heb ze vorige week verpot naar een grotere pot en ze plantenvoeding gegeven. Ze staan op zolder waar het zeker warm genoeg is en er indirect zonlicht is via oa. een velux (het meeste van de tijd). Vooraf hebben we ze al behandeld tegen valse meeldauw (vandaar de witte vlekken die jullie op de foto's kunnen zien). Maar nu laten ze hun bladeren flink hangen; sommige bladeren zijn verschrompeld, andere krullen naar binnen etc. Wat kunnen we er aan doen en hoe kunnen we het vermijden? Want er zijn nog zaailingen in aantocht die we zeker niet kapot willen laten gaan... Dankjewel! Foto's van de gevelde peperplantjes: https://photos.app.goo.gl/D71ebW7ju8HEdfGK6 7 juni 2020 aangepast door jvergauwe Foto's vergeten + link toegevoegd Quote
rorror Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 (aangepast) Na verplanten in nieuwe pot, niet direct voeding geven. De punten van blad lijken wat verbrand. Verder gok ik dat je te veel water geeft, want de grond ziet er doordrengt uit. valse meeldauw; Ik zou wel eens de foto's van voor het behandelen willen zien. Maar ik denk wat anders. Misschien heb je ze willen behandelen omdat de bladeren "Oedema/Edema" verschijnselen hadden, dat kan voor een leek misschien lijken op valse meeldauw. Oedema dat komt door overwateren, en stilstaande lucht tussen de bladeren. Buiten lost het probleem van zelf op. Binnen moet er een raam open, en een ventilator die af en toe uit en aan gaat, welke tussen blad door blaast. Ze hebben nooit buiten gestaan toch? Dus windschade etc kunnen we uitsluiten? 7 juni 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorg Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Het eerste waar ik aan dacht bij het zien van de foto's is planten die niet goed afgehard zijn en schade hebben van wind / verschil in temperatuur. Zie laatste vraag rorror om uit te sluiten. Quote
jvergauwe Geplaatst: 11 juni 2020 Auteur Geplaatst: 11 juni 2020 Foto's voor ik gespoten heb tegen meeldauw heb ik jammergenoeg niet. Ik kan het wel beschrijven als 'veel witte vaste puntjes onderaan het blad', een beetje zoals uitslag. De plantjes hebben nooit buiten gestaan. Juist misschien om te verpotten. De doordrenkte grond kwam waarschijnlijk omdat ik ze verpot had 2 dagen ervoor en in een 'waterbad' (opslorpen water via gaatjes in de onderkant van het potje') geplaatst heb. Hoogstwaarschijnlijk ligt het kernprobleem wel bij te veel water geven. Ik probeer nochtans diep te voelen in de potgrond. U sprak over verbrande bladeren. De pepers in een serre kweken is dus ook geen goed idee? Tenzij er een doek over de serre hangt? (Ps. hartelijk bedankt voor jullie feedback! :-)) Quote
rorror Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 (aangepast) 25 minuten geleden, jvergauwe zei: Ik kan het wel beschrijven als 'veel witte vaste puntjes onderaan het blad', een beetje zoals uitslag. Juist, de witte vaste puntjes, is het syndroom: Oedema Een soort blaren, wat ontstaat bij te veel water / vaak wateren, en niet genoeg ventilatie, blad transpiratie kan niet goed weg. Buiten speelt dit geen rol meer. En ze groeien er vanzelf wel overheen. Meer info: https://be.yellowbreadshorts.com/3298-how-to-cure-sweet-pepper-leaves-from-oedema-causes-of-appearance-of-disease.html 25 minuten geleden, jvergauwe zei: U sprak over verbrande bladeren. Ja, maar niet door de zon, serre zullen ze erg fijn vinden, natuurlijk die ook wel ventileren. Ik bedoelde de bladeren in de top, zien er aan de zijkant en puntje wat verbrand uit. Dat kan voorkomen door te veel voeding in de grond. Misschien kan je nog een nieuwe foto plaatsen, met hoe ze er nu bij staan. 11 juni 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
jvergauwe Geplaatst: 25 juni 2020 Auteur Geplaatst: 25 juni 2020 Hallo, sorry voor de vertraging. Het heeft wat geduurd, maar ik merk dat sommige pepers er uiteindelijk door gekomen. Door in de serre te staan, zijn er uiteindelijk 2 plantjes enorm gegroeid en hangen er nu al bloempjes aan. De meeste van de nieuwe pepers (verschillende soorten) doen het ook redelijk goed. Enkele blaadjes krullen naar binnen, maar dit komt misschien door de te droge lucht? Hier kunnen jullie enkele foto's zien (van de 'probleempeperplanten', tot de nieuwe zaailingen). Benieuwd wat jullie ervan vinden. https://photos.app.goo.gl/6TfnuH5MhjSKH2637 Quote
rorror Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 Op de 3de foto zien ze er stukken beter uit. Altijd een mooi gezicht als ze bloeien. Misschien een keer voorzichtig de bladeren afspuiten zodat ze weer mooi schoon er uit zien. 6 minuten geleden, jvergauwe zei: Enkele blaadjes krullen naar binnen, maar dit komt misschien door de te droge lucht Ze gaan omhoog staan, om minder zonlicht te kunnen opvangen. Hele hoge UV straling op moment, gister en vandaag 7/8 Voor de rest, zeker het water geven goed in de gaten houden, zijn wat hang plantjes, maar lijken net water gehad te hebben. De kas goed luchten. Tempraturen boven de 33graden wil je zo veel mogenlijk vermeiden. (groei stop, bloemen kunnen dan gaan afvallen) De plantjes met wat gele bladeren onderin in de plant, hebben wat gebrekverscheinselen, misschien een pot maatje meer? En anders wat extra bij voeden. Gaan ze bij jouw nog de grond in? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.