Emieltje Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 (aangepast) . 7 februari 2021 aangepast door Emieltje Quote
roeier Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 De bloemen zijn gewoon verwelkt, niets aan de hand. Bloemen leven niet zolang, de bedoeling is dat ze bevrucht worden, maar bij tuinbonen is het maar een fractie wat daadwerkelijk bevrucht wordt en tot peulen leidt. Deze zo te zien niet. Quote
Flup Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Klopt helemaal wat roeier zegt. Niks aan de hand. Quote
Stoel Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Dank voor de uitleg @roeier. Is er iets waarmee of waardoor je zelf de bloemen kunt bestuiven? (behalve de natuur haar werk laten doen en dit stimuleren) Quote
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 (aangepast) Sommigen zeggen dat het HIER prima mee gaat, maar zelf zorg ik voor een insect vriendelijke omgeving. Ook vermoed ik dat een tuinbonen plant maar een x aantal bonen kan produceren. Ik heb nog nooit gehad dat er meer dan zeg 5 of 6 bonen uitgroeien terwijl toch alle bloemen bestoven worden. 8 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Ja, misschien dat de plant het zelf eerder regelt dan de insecten, want die insecten doen toch doorgaans hun best wel. Meestal krijg je in de lagere etages van de plant haast alle peulen, en maar een enkele keer bovenin één. En als je erg laat zaait, bijvoorbeeld nu nog of wat later, dan krijg je even mooie planten met bloemen, en dan zijn er evenveel of misschien wel meer insecten, maar dan krijg je haast geen peul meer. Bij een ras met grote peulen krijg je inderdaad maar een stuk of 5, 6 peulen per plant. Bij een kleiner ras als Listra krijg je het dubbele, en bij die ouderwetse veld- of duivenbonen kunnen er tientallen aan zitten, maar dan zijn ze nog kleiner. De bonen zullen wel komen, Emieltje, want bijen en hommels zijn dol op de bloemen van deze bonen. Vorige week zag ik een hommel of bij al driftig rond de bloemknoppen van mijn tuinbonen gaan om te zien of er al wat open waren. Waarschijnlijk dacht hij, 'potver, normaal bloeien ze toch al rond deze tijd, waarom nu dan nog niet?' Ik heb ze laat gezet, met excuus aan de insecten, maar inmiddels bloeien ze dan. Quote
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 (aangepast) Vaak heb ik minder vruchten die uitgroeien. Hier op de zandgrond zijn ze erg gevoelig voor droogte. Ze blijven dan klein met weinig bonen aan de plant. Wat helpt is de top uitbreken. Ik doe dat meestal als de eerste luis komt, dit jaar afgelopen weekend. De energie van de groei gaat dan naar de bonen die beter vrucht zetten En het helpt tegen de luis. Foto van dit weekend van mijn Blog. 8 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Dat is erg laat voor luis, de meeste meldingen komen in April al binnen. Ik heb bij mij helemaal geen zwarte luis kunnen ontdekken. Peulen heb ik nog niet, de bloemen bloeien pas. Alleen voor huis moet vorig jaar een boon gevallen zijn, want daar kwam een bonenplant op. Met de zachte winter heeft die geen tik gekregen, en ik tel daar nu 16 peulen aan. Geen grote peulen, want dan krijg je zoveel niet, maar zo'n aantal is toch gehaald met nul komma nul zorg. Niet veel groentes zouden zo tussen het gras tot een goed resultaat zijn gekomen, schat ik. Een boon, als vlinderbloemige, haalt toch veel voeding uit de lucht. Zo'n vrijwillig in de herfst opgekomen tuinboon laat wel zien dat zelfs hier het zaaien van tuinbonen in de herfst mogelijk is. Maar het was dan ook wel een erg zachte winter, normaal zou ik minimaal een kasje nodig hebben. Ik hou het op voorjaarsteelt. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Ik heb sinds 2 dagen zwarte luis op de pastinaak en de artisjok... 2 maanden te laat dus. Quote
Patrijs Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Ik denk niet dat de afspraak die de Roeier heeft met zijn luizen hier opgaat. De luizen komen elk jaar rond dezelfde tijd, als de eerste tuinboontjes gevormd worden. En net als bij Mellie ook op de artisjokken. Wel is alles hier veel later, ik zie mensen al veel oogsten wat hier nog vol op aan de groei is. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.