Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Door de nachtvorst van het voorjaar heb ik nauwelijks abrikozen. Aan de Kioto hangen 2 vruchten, aan de Kuresia ca 15 en nu is inmiddels de ca helft van de Kuresia-abrikozen afgevallen met een aantasting zoals op de foto. Wat kan hier de oorzaak van zijn en is er iets tegen te doen?

20200627_113429.thumb.jpg.57c914a1b5705a13c94f7ef91eae151e.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Monillia in de vruchten. Mogelijke oorzaak is hagel of ander fruit dat schimmel overbrengt vanuit mummies die zijn blijven hangen.

https://fruitpluktuin.nl/fruit/Ziekten/schimmel-fruit

Overigens op vele plaatsen slecht abrikozenjaar. 2020. Hier niet zozeer door nachtvorst, maar was nauwelijks bloei ook. Wisseling per jaar door allerlei omstandigheden is niet zo abnormaal...all in the game. Volgend jaar beter. Dit fruit vernietigen. Composteren kan prima, maar dan moet je het echt composteren en niet ergens op een hoop gooien....wat sommige mensen composteren noemen. Zonder geschikte voedingsbodem ( =fruit) , zoals in een goed werkende compostbak waar alles wordt afgebroken, kan het schimmel noch de sporen overleven. 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@weknow dank voor je reactie, duidelijke boodschap. Ik heb een compostvat maar afvoeren van de aangetaste vruchten in de groencontainer is blijkbaar verstandiger.

Geplaatst:
54 minuten geleden, Bertus zei:

Ik heb een compostvat maar afvoeren van de aangetaste vruchten in de groencontainer is blijkbaar verstandiger.

Ik bedoelde juist: Durf het gerust te composteren 😁 en ik volg volstrekt niet de onterechte angst bij velen om aangetaste planten of vruchten gewoon mee te composteren. Het probleem is echter  dat wat sommige mensen een "composthoop" noemen niet meer is dan  een berg tuinafval waar verder niet naar wordt omgekeken. Dat is bepaald niet verstandig. Tegenwoordig soms nog erger: "Gooi alles gewoon maar ergens op je tuin" omdat het zo natuurlijk zou zijn. Dat is echt onbenul.

Bij mij dus monillia-vruchten (toevallig een appel vanochtend) gewoon in een compostvat. 👍

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Dan heb ik niet goed gelezen. Niet om die paar aangetaste vruchten maar goed om te weten dat de schimmels mee gecomposteerd kunnen worden

Ik heb 2 goed werkende compostbakken, de inhoud schuift jaarlijks door. 

aangepast door Bertus

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...