Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi!

Ik wil volgend jaar proberen om wat kostenbewuster te tuinieren. Ik vroeg mij daarom af of de wortelkluiten die we dit jaar overhouden ook kunnen gebruiken voor volgend jaar. Ik dacht er namelijk aan om deze wortelkluiten weer volledig los te woelen, waardoor het dus weer losse aarde wordt.

Deze losse aarde wil ik dan gebruiken als opvulling onderin de potten. 

Is dit mogelijk? 

Geplaatst:

Ja doe ik zelf ook.

Vorig najaar eind september de peppers afgeknipt in potten. Toen had ik de aarde niet losgewoeld, wortels etc laten zitten. Direct 4tenen knoflook er in gezet.

Toen de knoflook dit jaar in juni klaar was, trok ik het steeltje van de pepper er zo uit. En na het oogsten van de knoflook, kon ik geen wortels meer vinden van de pepers. Enige wortels die ik vond waren van de knoflook.
Dus in andere woorden, helemaal de wortels er uitvissen/zeven direct, is niet zo zeer nodig, aangezien de wortels binnen een paar maanden al vergaan zijn.

Wel heb ik toen ik de pepers opnieuw ging oppotten, oude grond met nieuwe grond er bij vermengd/aangevuld.
Dit jaar staan de pepeps weer in de zelfde bakken, en zelfde grond.

Geplaatst:

@rorror Oeh dankjewel! Ik ben dan van plan om alle kluiten in vuilniszakken te doen om deze vervolgens te bewaren in de schuur. Neem aan dat dit niet super erg gaat stinken of iets? 

Geplaatst:

Ik doe dit ook, maar meng bij hergebruik wel steeds met nieuwe compost. Grotere wortels die je kan scheiden van de aarde haal ik eruit en gaan op de composthoop. De rest hussel ik goed door elkaar zodat het geen kluiten meer zijn.

Geplaatst:

De witte bolletjes aan de wortels van bijvoorbeeld de peulen, zijn stikstofbolletjes.

Die rits ik er sowieso af en mogen zeker meedoen met de volgende ronde.

De grote stugge wortels voer ik af.De kleine wortels knip ik in stukjes en mogen weer meedoen.

Grond bewaren in de schuur bevalt mij niet. Hij is dan kurkdroog en lijkt dan doods te zijn. Zo wil ik de lente niet starten,brr.

Ik laat alle grond buiten en daar de vorst beleven, daar wordt  grond 'lekker' van. Het onkruid

wat er dan gaat groeien is weer leuk voor de wintervogeltjes. 

In het vroege voorjaar gaat alles op meerdere hopen. Eén hoop bemest ik niet en houd die apart voor gewassen zonder mest toevoeging.

De andere hopen (oude)grond krijgt van alles over zich heen: mest, compost, beetje zand en verse potgrond. Dan flink mengen.

Het is allemaal armenwerk want een spade is zo bot op het beton :classic_tongue:

De grond krijgt erna een maand rust voor ik met mijn zaad buiten start.

Grappig te lezen dat ieder er op zijn wijze er anders druk mee is :classic_smile:

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Ik had nog een vraagje hierover! Stel je hebt planten die aangetast zijn door meeldauw, kan je dan nog steeds deze potgrond gewoon hergebruiken? En moet je ook rekening houden met wisselteelt? Of kan je gewoon alles bij elkaar gooien?

aangepast door CelineK

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...