Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druivenstruik bladeren vallen uit

Bartbart

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

ik heb een vraag over mijn druivenstruik die gele/ bruine bladeren krijgt en er af vallen.

zelf ben in nog een beginner, volgens mij heb ik het mezelf ook niet makkelijk gemaakt. De omstandigheden van de struik zijn als volgt:

Ik heb helaas geen tuin maar wel een balkon met veel zon (200° Z). Het balkon is een soort overdekt door het balkon van de bovenburen.

de druif staat in een bak van ongeveer 60 liter met een paar gaten onder in. Deze heb ik voor 1/4 of 1/3 gevuld met hydrokorrels en de rest met potgrond.

de druivenstruik zelf is een ‘Vitis Moscatel Italia’ zoals op het kaartje stond.

Ik heb al kalk in huis maar heb ook gelezen het pas toe te voegen rond februari ergens.

Weet iemand waarom de bladeren verkleuren en uitvallen en of m’n druif te redden is? 
bij voorbaat dank!

Groet, Bartspacer.pngspacer.pngspacer.png

Edited by Bartbart

Ik zie dat je struik veel liefde en aandacht krijgt! Maar toch is de oorzaak: Heel eenvoudig. De bak is veel te klein en ondiep voor een druif die al groter wordt. Ik neem aan dat je de druif hier mooi en decoratief wilt laten klimmen en groeien...reken dan dat een druif minstens 60 a 70 cm. diep en een veelvoud daarvan meer oppervlakkig in de breedte wil kunnen wortelen. Doordat die ruimte veel kleiner is hier, wordt alles veel moeilijker en komt verzorging heel precies.

Probleem is dat in een relatief kleine bak zoals hier de verzorging voortdurend optimale aandacht vraagt. Even een paar uur te droog of te lang of veel water dat in de bak blijft staan en de balans is al zoek (de struik wordt al verkouden als het ware en zet overlevingsmechanismen in werking: bruin blad = minder verdamping.)

Probleem 3 kan nog zijn dat de plant in potgrond of iets dergelijks staat en die is eigenlijk ongeschikt dan. Te zuur in ieder geval dan....er zou daarnaast minstens een deel klei in moeten zitten voor vocht en mineralen die de struik nodig heeft.  Hydrokorrels kunnen helpen om water snel te laten weglopen en op de bodem even wat vocht op te zuigen, maar zijn geen bodem waarin de plant kan wortelen. Ook zou het wat helpen als je de bak helemaal vulde met een goed bodemmengsel dat speciaal op druiven is afgestemd.

De oorzaak van deze bruine bladeren kan van alles zijn. Een verkeerde bodembalans. Even te droog geweest. Een dag te weinig zuurstof aan de wortels want te nat. een te veel van een bepaalde meststof. Een gebrek aan bepaalde meststof. Een insectje of zo kan ook nog wat gaatjes gegeten hebben. Bovendien zal een plant die al niet in optimale conditie is eerder echte schade ondervinden van een schimmeltje, bacterietje, virusje die al om aanwezig kunnen zijn. (Op zich normaal overigens dat gedurende een seizoen elke plant wat deukjes, plekjes, vlekjes, verkleuringen krijgt....over het meeste hoef je je niet druk te maken....maar dit is meer dan normale slijtage). Ik denk dat de plant het zeker kan overleven...geen terminaal beeld vertoont....maar wel duidelijk laat zien dat er het een en ander niet naar zijn wensen is.  

Een druif is geen moeilijke struik, maar ze zoals jij probeert op een balkon in een relatief kleine bak mooi en met een leuke oogst krijgen is zelfs voor een zeer ervaren kweker een serieuze uitdaging. Verzorging, snoei (water geven, voeding...vooral de hoeveelheid, maar ook het precieze soort, bodemgesteldheid...al die factoren luisteren dan heel erg nauw...het is bijna als een soort Intensive care...waarin je alle levensfuncties voortdurend moet monitoren en regelen.......)

• Like 3

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.