Jump to content

Voorstellen

Eise

Recommended Posts

Hallo, ik ben Eise, woon nu 3 jaar in Maastricht met een goeie tuin. De afgelopen 2 jaar ben ik bezig geweest met coniferen en kerstbomen vervangen door eetbare planten/bomen, alle haagwindes uitgraven, de zevenblad uitgraven (is teruggedrongen tot achter het tuinhuisje en kom hem op de rest van de tuin na twee jaar iedere dag wieden nog maar sporadisch tegen)

Heb een kruidentuintje met rosemarijn, bieslook, peterselie, salie, basilicum, majoraan(?), tijm, koriander (bijna op), verschillende soorten munt, laurier en verveine (aloysia triphyla).

Verder een moestuin waar ik dit jaar te weinig tijd aan heb kunnen besteden.

Verspreid door de tuin staan:

een vijgenboompje (deed het dit jaar heel goed),

een kersenboom,

een pruimenboom,

een appeltje (gaat er uit, geen lekkere appels, komt een mirabel)

een notenboom (draagt dit jaar voor de 2e keer minstens 100 noten),

wat hazelaars,

een rijtje rode en witte bessen

blauwe en witte druiven

gele en rode frambozen

kruisbessen

gojibessen

honingbessen (heb er nog niet veel honing aan kunnen ontdekken)

rabarber (Victoria, Holsteiner Blut, Pink Champagne(?) en eentje van intratuin)

japanse wijnbes (dit jaar voor het eerst 3 bessen)

een Logan bes

braam

Onder de bessen staan als bodembedekker bosaardbeitjes

een gemengde haag van meidorn, vlier, es enz. en een vijvertje met salamanders en kikkers

Zoals jullie zien heb ik moeite om planten te laten staan bij de kweker (of stekjes bij vrienden). Ik vind het leuk om verschillende kleinfruitsoorten te proberen. Volgend jaar hoop ik meer tijd aan de moestuin te kunnen besteden. Hoop hier nog meer te leren over biologisch tuinieren (heb een cursus bij iemand van de Kleine Aarde en bij Velt gedaan).

Groeten,

Eise

Hallo Eise, welkom!!

Leuk dat je zoveel verschillende soorten in je tuin hebt. Dat van die stekjes of planten bij tuincentra niet kunnen laten staan, herken ik

Ook leuk dat je in de buurt woont; Z-Limburg begint aardig vertegenwoordigd te raken op het forum.

Veel leesplezier!!