Truefood Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 Beste forum leden, Ik heb iets in mijn tomaten planten waarvan ik niet zeker ben. Zie fotos. Er komen nog wel rode tomaten vanaf die prima van smaak zijn en goed ruiken. Maar ik vraag me af of dit nog verantwoord is om te eten. Er zitten wel wat rare plekjes op zie foto. De tomatenplanten hebben wel altijd buiten gestaan dus er is wel vocht op de tomaten gekomen. Dit zal ik volgend jaar anders aanpakken. Ik heb al het blad verwijderd om de laatste tomaten nog te laten rijpen. Vraag 1: Wat is dit voor iets? Vraag 2: Kunnen de afval tomaten en plantresten wel op de composthoop? Vraag 3: Hoe kan ik dit voorkomen? Vraag 4: Zijn de tomaten nog eetbaar? Zie foto. Vraag 5: Kan dit andere planten ook besmetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 (edited) Die kringen zijn een gevolg van te veel zon, waardoor de schil hard wordt. Weersinvloed dus. Zeker eetbaar, maar misschien stug in de mond. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/cirkelvormige-barsten-bij-tomaten/ Voorlaatste foto van de stengels is phytophtera. Of dat op de composthoop kan en mag, daarover verschillen de meningen. Edited October 10, 2020 by Amrutten 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 en die bruingevlekte tomaatjes kun je wel vergeten want die gaan ook verder rotten 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts