Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
alcohol maken voor oraal genotsgebruik mag niet

ben ik blij dat ik m'n zelfgestookte borrel altijd anaal inneem

Iemand verder nog ervaring met de smartstill?

Ik overweeg het als kadootje voor vriend, die geen ruimte heeft voor een opstelling als mijn megaketel

ik heb het ooit ook overwogen, maar ik heb uiteindelijk een klein kolommetje gemaakt van koper welk ik op een weck-ketel heb geplaatst. Het maken van het kolommetje verschafte mij al veel plezier, en ik kan per keer ongeveer met 15 liter stookwijn aan de slag. Beetje old-school, zomers heerlijk in de tuin een avondje stoken, ketel lekdicht maken met een papje van bloem en water...voel me net een moonshiner....beetje balanceren op de grenzen van de wet

ga je voor gemak, geen omkijken naar het gehele proces dan werkt de smartstill volgens mij echt wel naar behoren

gr Adriaan

Adriaan,

Hoe heb je dat kolommetje gemaakt? Ben daar erg geïnteresseerd in. Gewoon naar de techniek natuurlijk he . Heb hier nog een wekketel werkeloos staan. Dus misschien kan ik ook wat "schoonmaak" alcohol maken.

Overigens heb ik altijd begrepen dat zelf alcohol maken en stoken niet mag. Maar als je gekochte wijn neemt en distilleert dan is daar al accijns over betaald, en niemand bepaald wat jij met je gekochte wijn doet.

Arie

Geplaatst:

Hoi Bazarie,

Dus misschien kan ik ook wat "schoonmaak" alcohol maken.

doe ik ook voor de grote inwendige schoonmaak

goed doorspoelen voor een extra grote lever

ik heb gebouwd volgens dit principe en dat gaat hier prima en het resultaat is goed

het koelstraaltje water hoeft maar heel langzaam door te lopen

http://www.waarwoontwillem.nl/distillator_maken.htm

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Overigens heb ik altijd begrepen dat zelf alcohol maken en stoken niet mag. Maar als je gekochte wijn neemt en distilleert dan is daar al accijns over betaald, en niemand bepaalt wat jij met je gekochte wijn doet.

Helaas: iemand (belastingdienst: de staat) heeft dat wel bepaald. Je mag geen destilleerketel voorhanden hebben. Gekocht, geleend of zelf gemaakt, dat maakt niet uit.

Dus ook met wijn waarover al accijns betaald is kun je niks, behalve uiteraard opdrinken. Of weggooien bij een dubieuze kerstpakkettenfles.

Terzijde: de accijns op sterke drank is ruim 2x zo hoog (0,168) als de accijns op bier en wijn (ca 0,075). Per procent alcohol per liter.

Wijn en bier mag je zelf maken, mits uitsluitend voor eigen gebruik. Verkopen of zelfs weggeven (anders dan aan je visite om ter plekke te nuttigen) mag dus niet.

Ik vind nergens iets over een maximale hoeveelheid. Maar met bijvoorbeeld 1000 liter kom je -denk ik- niet weg: men zal niet geloven dat dat voor eigen gebruik is.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Of je moet de hele buurt vergeven van de alcohol damp

Het stoken veroorzaakt echt niet een vieze lucht. Uit veiligheidsoverwegingen doe ik het alleen maar buiten want ik zit niet op een ontploffing te wachten (en dit is niet ondenkbaar!) Alcoholdampen moet je natuurlijk zien te voorkomen want het is de bedoeling dat deze via het condenseren in de fles terecht komen

stankoverlast heb je veel eerder bij het maken van de stookwijn, ik vind vergistingsprocessen juist lekken ruiken (doet me denken aan een zomers wit biertje met warm weer...heerlijk) maar mijn vrouw vindt het een afschuwelijke geur.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 1 year later...
Geplaatst:

ik kick deze post weer even omhoog. Deels ook omdat ik niet zo goed weet waar ik het anders op het forum zou moeten zetten

Ik wil gaan stoken (de eigen gemaakte wijn) via de http://amazing stillhttps://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwihiZqqo5nYAhVFa1AKHR2gC2cQFggrMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.amazingstill.com%2Fnl%2FamazingStillNederlands.pdf&usg=AOvVaw227zC7ETh-RYYIhu-OA7xv

Wel wil ik het proces wat aanpassen. Kan iemand daarin meedenken. Ik wil mijn kruidendroger gebruiken. Lades eruit. Weckpotten van twee liter erin. Deksel erop. In de weckpotten een een kleiner limonadeglas of zo.

Zou dit kunnen werken denken jullie?

Hoor graag jullie reacties

Cees

Geplaatst:

Amazing still

Allereerst: prachtige beschrijving in die PDF. Een soort destillation sauvage met niet de zon, maar een verwarmingselement als hulpmiddel.

Jouw aanpassing gaat volgens mij niet werken.

Het proces, zoals ik begrepen denk te hebben:

Alleen de binnenemmer wordt verwarmd. De alcoholdamp stijgt op. Door de lagere temperatuur in de buitenemmer condenseert daar de alcoholdamp en valt als druppeltjes onderin de buitenemmer.

Dat gaat het best als de buitenemmer koud blijft (een stuk kouder dan de stookwijn in de binnenemmer). Daarom wordt geadviseerd om het buiten te doen, gesteld dat het buiten kouder is dan in huis. Je hebt dan gratis koeling.

Isoleren van de binnenemmer is een andere / extra mogelijkheid. Hierdoor warmt de buitenemmer minder op door de warme stookwijn in de binnenemmer.

(Niet beschreven: ik denk dat een natte handdoek om de buitenemmer ook kan zorgen voor koeling. Het water verdampt langzaam en onttrekt zo warmte aan de directe omgeving, de buitenemmer dus. Een lekker windje –buiten of mbv een ventilator- helpt daarbij. Kampeerders zonder koelkast zullen deze methode ongetwijfeld kennen.)

Bij jouw aanpassing wordt alles even warm, want er is alleen verwarming vanaf de buitenkant. Geen temperatuurverschil, dus geen condensatie. Als er al iets in de buitenemmer komt, heeft dat dezelfde samenstelling als de stookwijn.

Allemaal theorie van mij, want de PDF-methode heb ik nog nooit geprobeerd.

Ga ik misschien wel proberen …

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Proberen? Dan horen we het graag

Ik zal zelf ook nog eens nadenken over 'mijn methode'. Misschien iets met ijsblokjes of zo?

Anyone who knows....Lijkt me wel een grappige toepassing voor een kruidendroger

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...