Jorieke123 Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Mooi sluipwesp! Wat staat alles er daar goed bij zo te zien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ann123 Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Wow, nu al oogstrijp. Leuk zeg. Er zullen er nog veel volgen. Laat je enkele uitgroeien tot 'sponzen'? Quote
sluipwesp Geplaatst: 9 juni 2017 Geplaatst: 9 juni 2017 Mooi sluipwesp! Wat staat alles er daar goed bij zo te zien Dank je Jorieke. Ann, De Loefa groeit hier net zo snel als de komkommer dus al heel snel vruchten te oogsten. In het verleden hebben we wel enkele uit laten groeien tot grote sponzen maar omdat het zo veel energie kost van de plant doen we dat niet meer. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Ik heb er nog 2, 1 van de planten is dood gegaan. Vrij snel na het uitplanten al. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 19 juli 2017 Geplaatst: 19 juli 2017 1 van de 2 planten is al (zo goed als) bij de nok van het dakje! (tis niet heel goed te zien op de foto...) Hij kan ook nog over die nok, daar ligt ook nog gaas. Maar daar schijnt natuurlijk minder zon, omdat ze nu aan de zonkant staan.Ook waren er een mannelijke EN een vrouwelijke bloem open (de 2 eerste bloemen van die plant) dus dat moet toch een vrucht geven dacht ik zo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
sluipwesp Geplaatst: 20 juli 2017 Geplaatst: 20 juli 2017 Wat een verwennerij voor die Loefa planten van jou. Volop van de zon genieten en in de avond nagenieten van het warme dak . Die moeten wel mooie vruchten gaan geven. Maar hoe ga je ze oogsten.... Met een drone Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2017 Geplaatst: 20 juli 2017 Een Loefa-drone Nee hoor, niet nodig, het schuurtje staat diep in de grond dus het dak zit laag bij de grond. Ik kan net niet bij de nok, maar als de planten 'op' zijn dan kunnen we het gaas er weer af slepen, en halen we er zo de vruchten af waar we niet bij konden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 juli 2017 Geplaatst: 25 juli 2017 Ik had niet zulke grote bloemen verwacht. En mij staat bij dat die van mijn plant van jaren geleden wit waren? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ann123 Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 Gele bloemen zijn normaal. De kalebassen hebben witte. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Zie em nou hangen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Je hebt er in ieder geval eentje, Jorieke! Quote
Charly Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Awww. Helemaal alleen!Nou, als ik het zo zie, komen er vast snel broertjes / zusjes. Leuk topic dit. Het is dat we geen sponzen gebruiken hier.... en al typende valt me in dat dat niet zo is. Niet lijfelijk, maar zou je ze ook als schoonmaakspons kunnen gebruiken? Want die gebruiken we veel en een zelfgekweekt en milieuvriendelijker alternatief is mooi meegenomen! Toch voorzichtig op verlanglijstje wellicht... Quote wees bevriend met kleine dingen
jootje Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Gewoon voor de leuk mag hij al op mijn verlanglijstje, Charly! Quote
Ann123 Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Ja hoor, Charly, kan ook gebruikt worden voor de afwas. En wanneer hij versleten is kan hij op de compost. Misschien wil ik het volgend jaar ook wel proberen. Quote
Charly Geplaatst: 3 augustus 2017 Geplaatst: 3 augustus 2017 Goed om te lezen Ann, misschien dat ik dan toch nog wat Loefa zaad bij bestel bij de Nieuwe tuin (ander topic) En eens hoor Jootje 'voor de leuk' is een prima reden (alleen zijn er zo verdraaid veel dingen leuk he. En met maar 24 uur in n dag... Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 De 2 vruchten die nu aan de 2 planten hangen, worden DIK! Er zijn wel wat bladeren die lelijk worden: 1 van de 2 is al over het hoogste punt en kruipt nu weer naar beneden aan de 'achterkant' van het dak. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 september 2017 Geplaatst: 16 september 2017 Het wordt nu fors kouder, 's nachts koelt het echt flink af. Dus ik denk dat er niet veel meer zal groeien aan mijn planten. Plant nummer 1 heeft 2 vruchten, waarvan 1 pas jong en niet zo groot. Die groeien een beetje in een peervorm, van dik naar dun met een gek... kontje. Een soort van navel (zoals bij een navelsinaasappel) ofzo. De enige vrucht aan plant nummer 2 is mooi recht, bijna even dik over de hele lengte, en groeit al een tijdje niet meer. Er bloeit nog wel een vrouwelijke bloem trouwens, plus een mannelijke iets verderop. Maar ik verwacht niet dat die nog wat gaan doen verder. Aangezien het de enige vrucht is aan deze plant, weet ik niet of ie per toeval zo mooi dik en recht is, of dat de rest gewoon net zo zou groeien als die van plant 1. Met andere woorden: is het wel/niet een andere soort? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
sluipwesp Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 Hoi Jorieke, bij ons zie je ook verschillende vormen vruchten dus ik denk niet dat het bij jou een ander soort is. Je laat ze wel erg groot worden is dat voor de spons? In de kas is het nu ook bijna gedaan, dit jaar deden ze het overigens minder goed dan andere jaren. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 Ja ik heb ze staan voor de sponzen ja. Waarom denk je dat ze het bij jullie dit jaar minder goed deden? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
sluipwesp Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 Moeilijk te zeggen, het waren dezelfde zaden als het jaar ervoor. Misschien lag het aan het weer? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 oktober 2017 Geplaatst: 14 oktober 2017 Ik heb 1 van de vruchten binnen liggen en die droogt flink. Een andere lag nog buiten maar die ging rotten dus ik heb hem bij de kippen gegooid en die hebben er toch nog een sponsje van weten te maken. Foto volgt nog. Niet bruikbaar in de badkamer hoor, veel te losjes en nu natuurlijk redelijk goor En dan hangt er nog 1 aan de plant. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
sluipwesp Geplaatst: 20 oktober 2017 Geplaatst: 20 oktober 2017 Hier begint de Loefa plant het ineens goed te doen . Aan het blad is het niet te zien maar vruchten geeft die nu wel veel. Grappig dat de kippen bij jou toch nog een sponsje hebben gefabriceerd Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 oktober 2017 Geplaatst: 27 oktober 2017 Hier zaten vorige week ook veel nieuwe vruchtjes aan de top van de plant. Ik zal vandaag eens even kijken of ze nog wat zijn gegroeid. Ondertussen is de grootste vrucht helemaal droog, en heb ik de schil weggepeuterd. De binnenkant leek me toch nog wat vochtig, dus hij droogt nu nog even verder. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 Gebruik je de sponsjes al? En bevalt het een beetje? Ik ben mijn zaden aan het organiseren en plannen en kwam het zakje luffa-zaad tegen, vandaar dat ik er nu over begin Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 Echt grappig, je eigen sponsje kweken. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.