Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Mooi sluipwesp! Wat staat alles er daar goed bij zo te zien

Dank je Jorieke.

Ann, De Loefa groeit hier net zo snel als de komkommer dus al heel snel vruchten te oogsten. In het verleden hebben we wel enkele uit laten groeien tot grote sponzen maar omdat het zo veel energie kost van de plant doen we dat niet meer.

• 1 maand later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

1 van de 2 planten is al (zo goed als) bij de nok van het dakje! (tis niet heel goed te zien op de foto...) Hij kan ook nog over die nok, daar ligt ook nog gaas. Maar daar schijnt natuurlijk minder zon, omdat ze nu aan de zonkant staan.

Ook waren er een mannelijke EN een vrouwelijke bloem open (de 2 eerste bloemen van die plant) dus dat moet toch een vrucht geven dacht ik zo.

IMG098030331500470153.JPGIMG098260511500470159.JPG

Geplaatst:

Wat een verwennerij voor die Loefa planten van jou. Volop van de zon genieten en in de avond nagenieten van het warme dak . Die moeten wel mooie vruchten gaan geven. Maar hoe ga je ze oogsten.... Met een drone

Geplaatst:

Awww. Helemaal alleen!

Nou, als ik het zo zie, komen er vast snel broertjes / zusjes.

Leuk topic dit. Het is dat we geen sponzen gebruiken hier.... en al typende valt me in dat dat niet zo is. Niet lijfelijk, maar zou je ze ook als schoonmaakspons kunnen gebruiken? Want die gebruiken we veel en een zelfgekweekt en milieuvriendelijker alternatief is mooi meegenomen!

Toch voorzichtig op verlanglijstje wellicht...

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ja hoor, Charly, kan ook gebruikt worden voor de afwas. En wanneer hij versleten is kan hij op de compost.

Misschien wil ik het volgend jaar ook wel proberen.

Geplaatst:

Goed om te lezen Ann, misschien dat ik dan toch nog wat Loefa zaad bij bestel bij de Nieuwe tuin (ander topic) En eens hoor Jootje 'voor de leuk' is een prima reden (alleen zijn er zo verdraaid veel dingen leuk he. En met maar 24 uur in n dag...

• 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Geplaatst:

Het wordt nu fors kouder, 's nachts koelt het echt flink af. Dus ik denk dat er niet veel meer zal groeien aan mijn planten.

IMG185499251505581598.JPG

Plant nummer 1 heeft 2 vruchten, waarvan 1 pas jong en niet zo groot. Die groeien een beetje in een peervorm, van dik naar dun met een gek... kontje. Een soort van navel (zoals bij een navelsinaasappel) ofzo.

IMG185517031505581608.JPGIMG185616091505581618.JPG

De enige vrucht aan plant nummer 2 is mooi recht, bijna even dik over de hele lengte, en groeit al een tijdje niet meer. Er bloeit nog wel een vrouwelijke bloem trouwens, plus een mannelijke iets verderop. Maar ik verwacht niet dat die nog wat gaan doen verder.

Aangezien het de enige vrucht is aan deze plant, weet ik niet of ie per toeval zo mooi dik en recht is, of dat de rest gewoon net zo zou groeien als die van plant 1. Met andere woorden: is het wel/niet een andere soort?

IMG185861021505581640.JPGIMG185741011505581533.JPG

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hoi Jorieke, bij ons zie je ook verschillende vormen vruchten dus ik denk niet dat het bij jou een ander soort is. Je laat ze wel erg groot worden is dat voor de spons? In de kas is het nu ook bijna gedaan, dit jaar deden ze het overigens minder goed dan andere jaren.

Geplaatst:

Ik heb 1 van de vruchten binnen liggen en die droogt flink. Een andere lag nog buiten maar die ging rotten dus ik heb hem bij de kippen gegooid en die hebben er toch nog een sponsje van weten te maken. Foto volgt nog. Niet bruikbaar in de badkamer hoor, veel te losjes en nu natuurlijk redelijk goor

En dan hangt er nog 1 aan de plant.

IMG209096411507967818.JPG

Geplaatst:

Hier begint de Loefa plant het ineens goed te doen . Aan het blad is het niet te zien maar vruchten geeft die nu wel veel. Grappig dat de kippen bij jou toch nog een sponsje hebben gefabriceerd

loefa61401508487980.jpg

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Gebruik je de sponsjes al? En bevalt het een beetje? Ik ben mijn zaden aan het organiseren en plannen en kwam het zakje luffa-zaad tegen, vandaar dat ik er nu over begin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...