Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

aan alle ervaren moestuinders , ik ben van plan bladcompost te maken van de blaadjes die nu met bakken uit de bomen vallen , maar mijn vader zegt nu dat de grond van de moestuin gaat verzuren daarom mijn vraag nu , wat is er nu van waar want volgens de opzoekingen op int.net is deze bekomen grond niet zuur . Graag in afwachting een antwoord want ik zou er aan willen beginnen als ik positief nieuws hoor gr bioboerke

Geplaatst:

Naar het schijnt is het niet per definitie zo dat bladaarde/compost zure grond is maar zeker weten doe ik het niet (internet is altijd een twijfelachtige bron). Iemand die even in het Velt Handboek wil kijken (RvO) ? Zuur of niet het is in ieder geval goede grond (met een flink percentage humus).

Maar ik heb het wel eens geprobeerd. Moet zeggen na een jaar was het al aardig verteerd. Weet niet meer welke blad het was. Zou ik het nu weer doen dan zou ik de bladeren gewoon in een compost-ton gooien. Van die zakken in de tuin is nou niet echt mooi en praktisch.

Geplaatst:

in lagen op de composthoop gaat perfect, laag "groen" keukenafval, laag bruin bladafval, etc.... alleen geen dikke laag dan worden het plakaten.

Ik heb het nu als mulch laag aangebracht samen karton en met halfverteerde compost.

resized_175_97e4772d09aed2c8b030e772781a8051.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:
... kun je ook naar een specifiek bericht linken? ipv naar t hele topic?
Ja dat kan.

In firefox (NL): Klik met rechts op het kopje van het bericht, kies dan "koppelingslokatie kopieren". Tijdens het typen van een reactie gebruik je ctrl+V om de link in het berichtje te plakken (rechts klikken en dan "plakken" kiezen kan ook).

In IE zal het wel ongeveer hetzelfde werken denk ik.

Voorbeeldje: sinaasappelschil-t3266.html#p54934

Edit: dit lijkt niet goed te werken als je naar een bericht je in dezelfde draad linkt

Geplaatst:
Iemand die even in het Velt Handboek wil kijken (RvO) ? ....
Ja hoor

Er staat één paragraafje specifiek over bladcompost (wordt bladgrond genoemd). Samenvatting:

• Bladeren mengen met grond [hoeveel?]
  • Stikstofbron toevoegen [hoeveel?]
  • Afdekken
  • Veel geduld
  • Es, els kastanje, linde, wilg [en fruitbomen] verteren sneller
  • Eik, beuk [amerikaanse vogelkers, hulst] verteren langzamer

Tenslotte: "In tegenstelling tot wat men meestal denkt, is bladgrond niet zuur."

Elders in het boek wordt nog gewaarschuwd om geen grote hoeveelheden blad tegelijk op een 'gewone' composthoop te gooien. Dit kan plakkaten vormen die geen lucht doorlaten. Daarom - denk ik - wordt hierboven gezegd dat je de bladeren met grond moet mengen.

Edit: Ik kon het niet laten: Handboek Ecologisch Tuinieren en nog een fan. Nee, ik heb geen aandelen en Velt is een vzw (vereniging zonder winstoogmerk).

Geplaatst:

Ik gebruik meest linde-blad gaat reuze snel verteren, persoonlijk mik ik elke week een zak bladeren in het kippehok,

en eind van de week als ik het eruithaal is het al zo fijn/verteerd nat en gemengd met kippemest dat het razend snel verteerd en rul aanvoelt, en ik gelijk als mulch kan gebruiken.

Ik zou wel oppassen met zomaar blad verzamelen, bv met meidoorn daarmee kun je ziektes binnenhalen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb een keer iets gelezen over om de 25 cm bladeren een paar handjes kalk, geen idee of dat nou was zodat het verteren beter gaat of om het verzuren tegen te gaan. Zelf gooi ik het gewoon in een cirkel van kippen gaas in een hoekje van de windsingel. Een jaar later is het prima verteerd. Maar ik heb ook 3 zakken met bladeren gevuld, om te kijken wat beter verteerd.

Geplaatst:

Ik zou wel oppassen met zomaar blad verzamelen, bv met meidoorn daarmee kun je ziektes binnenhalen.

Dat wist ik niet, en sterker nog mijn bak voor de bladcompost staat onder de grote witte meidoorn Weet jij wat voor ziektes?

Verder heb ik het al ergens eerder genoemd: mijn bladcompost (hazelaars,walnoot, boswilg en pruimenblad) ging een stuk sneller sinds ik er een x een emmer bosgrond door werkte..dat schijnt vol goede beestje te zitten die weten hoe je zo`n pak blaadjes moet verteren...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
... mijn bak voor de bladcompost staat onder de grote witte meidoorn Weet jij wat voor ziektes?
Ooit was er een hype rond perenvuur in niet gesnoeide meidoorns (een bacterie), maar daar hoor/lees ik niets meer van. Kortom: weet niet; Is er wel een probleem?
..dat [bosgrond] schijnt vol goede beestje te zitten die weten hoe je zo`n pak blaadjes moet verteren...
In een grijs verleden heb ik ooit een liter bosgrond geanalyseerd. Honderden (letterlijk) beestjes kwamen er uit. En dat was dan alleen nog maar wat we met het blote oog konden zien. Het echte kleine grut en de schimmels en de bacterien mochten we overslaan.
Geplaatst:
Werkt het ook als je bladcompost van vorig jaar neemt? ipv bosgrond?

Volgens mij wel Denis, dat is in ieder geval behulpzaam, daar leven ook veel bladvretertjes in denk ik!

Geplaatst:
[e] Ooit was er een hype rond perenvuur in niet gesnoeide meidoorns (een bacterie), maar daar hoor/lees ik niets meer van. Kortom: weet niet; Is er wel een probleem?

In mijn boomgaard heb ik wel wat last van perenvuur (iets) op mijn conference...het belet de boom niet om veel peren te geven. dat zou dus van de meidoorn kunnen komen? Maar bij ons zijn veel meidoorns overal, daar kom je dan niet onderuit!

Geplaatst:

Het is bacterievuur/perenvuur en met name de witte meidoorn wordt daar van beschuldigd, het gaat erom waneer je

witte meidoorn deze ziekte draagt (waardeplant van deze bacterie) dat je aangetaste delen eraf haalt en liefst deze stukken verbrand.

Dat je er niet onderuitkomt lijkt mij ook soms moelijk, ik wilde graag zo'n windwal van witte meidoorn maar heb dat

hierom niet gedaan, ookal ben ik eens met Rvo dat meningen hierover verdeeld zijn.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Wat ontzettend leuk lijkt me dat om te doen...ik heb wel mijn roeping gemist hoor, kleine beestjes kijken

Gewoon alsnog doen Grote trechter improviseren (karton ofzo). Trechter op een potje met een bodempje alcohol. Grond in de trechter. En dan een lamp (gloeilamp!) er boven. Door de warmte en het licht kruipen de beestjes naar onder en vallen in de alcohol. (zo'n 24 uur ofzo geduld).

Waarschuwing: er is ook grond met minder beestjes. Diepe rulle bodem, niet zuur, levert de meeste beestjes.

Edit: een loepje helpt bij het kijken. Een binoculair of microscoop is natuurlijk nog mooier, maar zoiets heeft natuurlijk niet iedereen op zolder staan.

.... dat zou dus van de meidoorn kunnen komen? ....
Sorry, details ken ik niet.
  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...