timvk2000 Geplaatst: 20 januari 2023 Geplaatst: 20 januari 2023 Hier staat de boom al sinds 2018 op een vaste plaats om de volle grond en heb vooralsnog geen één uitloper gehad, dus het lijkt me dat hij niet woekerd zoals aangegeven 3 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 21 januari 2023 Geplaatst: 21 januari 2023 Die kan scheuten geven bij beschadiging van de wortels. Je moet dus niet rond de boom gaan schoffelen. Quote
Goldfish Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 Ah dan ben ik straks mooi de pineut. Na 6 jaar nooit last gehad van opschot maar ik moet vlak bij de boom een gat van 70x70x70cm graven dus ontkom er niet aan. Quote
fre3ke Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 @Goldfish, voor ons wel interessant om te volgen hoe dat bij jou verloopt, straks. Quote
speets Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 (aangepast) @fre3ke Wat zonde dat je hem in een pot laat staan! Ik heb er net een besteld 🤩 en lees overal dat je hem gewoon moet snoeien. Er een knotboompje van maken. En dan lekker oogsten... Waarom ben je zo bang voor worteluitlopers? Daar heb ik alleen iets over gelezen na vorstschade. Waar lees jij dat? O ja, ik las je link, maar dat is in de USA. Dat kun je niet een op een naar hier vertalen. Ik heb bv wel eens gelezen dat ze daar zevenblad als groente telen en dat het daar niet woekert (weet niet meer waar dat was enzo). Quote Om veel scheuten te kunnen oogsten is het aan te raden de boom elk jaar op 50 cm terug te snoeien. Wacht met het knotten tot de stam enige diktegroei heeft ontwikkeld en knot na de winter. Als er tijdens het groeiseizoen takken weggesnoeid worden blijft hij uitlopen en kan er elke maand een maaltijd afgehaald worden. 16 december 2024 aangepast door speets Aanvulling na lezen link 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Arja Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 Bij ons in de tuin vriest hij al een paar jaar elke winter af. Soort van zelfsnoeiend dus. Er komen wel kleintjes op, vlakbij de hoofdplant. In de stad kom ik hem wel eens tegen langs een gevel. Daar is het een flinke struik die flink tussen de stenen door woekert. Microklimaatje? Of andere soort, kan natuurlijk ook. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 Op 29-1-2023 om 14:47, Goldfish zei: Ah dan ben ik straks mooi de pineut. Na 6 jaar nooit last gehad van opschot maar ik moet vlak bij de boom een gat van 70x70x70cm graven dus ontkom er niet aan. Hoe is dit afgelopen? Nog veel opschot? Quote
Goldfish Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Ik moet het gat nog graven..... maar opschot heb ik ook dit jaar nog niet waargenomen. 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Op 16-12-2024 om 18:41, Arja zei: Bij ons in de tuin vriest hij al een paar jaar elke winter af. Soort van zelfsnoeiend dus. Er komen wel kleintjes op, vlakbij de hoofdplant. In de stad kom ik hem wel eens tegen langs een gevel. Daar is het een flinke struik die flink tussen de stenen door woekert. Microklimaatje? Of andere soort, kan natuurlijk ook. Aangezien Toona sinensis tamelijk zeldzaam is en in Nederland amper zaden aanzet is het zeer waarschijnlijk een andere soort. Een goede kandidaat is de hemelboom (Ailanthus altissima). Het blad lijkt sterk op dat van Toona sinensis. De hemelboom mag sinds een paar jaar niet meer in de EU worden aangeplant omdat die zich heeft ontpopt als een invasieve exoot. Kan zich verspreiden door zowel uitzaaien als worteluitlopers. In de VS is de hemelboom in een aantal staten ook invasief gebleken en mag in die staten ook niet meer worden aangeplant. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Toona sinensis maakt in de regel alleen uitlopers als de wortels worden beschadigd. Net zoiets als bij de fluweelboom. Toona is overigens ook redelijk eenvoudig door wortelstek te vermeerderen (voor degenen die meer exemplaren willen hebben). Toona het beste alleen in het late voorjaar aanplanten. De plant kan zich dan goed vast wortelen. Als jonge plant groeit Toona tamelijk snel en dat kan een manco zijn omdat dan in jaren met matig zomer- en herfst weer het hout niet goed afrijpt. Krijg je dan stevige vorst in de daarop volgende winter dan vriezen de takken een stuk in. Vooral ook niet bemesten of zeer humusrijke grond geven. Ander manco is de gevoeligheid van Toona voor late nachtvorst. De schade als gevolg van late nachtvorst is de laatste jaren erger geworden. Dit komt vooral door de zachte winters met weinig tot geen vorst. Hierdoor gaan planten al weer vroeg aan het groeien en krijg je dan vorst in april/begin mei dan hebben gevoelige planten te lijden. Quote
Arja Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Het is aan mij in 2020 verkocht als een Toona sinensis. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Het ging bij mijn antwoord niet om jouw eigen plant maar om de exemplaren die je "In de stad kom ik hem wel eens tegen langs een gevel. Daar is het een flinke struik die flink tussen de stenen door woekert." 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Volgens mij is de hoofdstam dood, heeft niet de goede kleur. Afgezien van die zwammen zie ik ook 2 uitlopers uit de grond komen en die hebben wel de goede kleur. Er is dus nog hoop. Quote
Arja Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Er zijn idd volop uitlopers, hoop dat die niet de schimmel gaan meekrijgen. En anders is het exit toona. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.