Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

na lange verbouwingen is het binnenin ons huis eindelijk (zo goed als) volledig afgewerkt. Volgende plan is de moestuin grondig aanpakken.

Deze is 50+ jaar enkel gebruikt geweest als gazon & vrij zandachtig. Ik heb hier de voorbije 2 jaar wel wat op kunnen groeien, maar je merkt dat de grond echt wel snakt naar voeding.

Rechtover ons is een manege, dus ik kan heel vlot aan paardenmest raken. Deze is echter vrij vers (+- 6 maanden oudste), kan/mag ik deze gebruiken? En spreid ik hem dan beter eerst uit om vervolgens eind februari alles onder te werken, of werk ik hem direct al om?

Alvast bedankt!

Geplaatst: (aangepast)

Is champost voor jou ook goede oplossing? Ik heb het al naar redelijk wat volkstuinen en tuinders gebracht en waren er zeer tevreden over. 

aangepast door HuubvG
onnodige quote verwijderd
  • Like 1
Geplaatst:

Dat zou zeker een oplossing zijn, maar ik zou niet weten waar ik er aan moet raken (Omgeving Gent). Op 2dehands is de dichtstbijzijnde 100km verder af te halen, en laten leveren is €500 voor 5 kuub, dat vind ik dan ook wat veel.. 

Geplaatst:

@Gedlon, je kunt toch die paardenmest van de manege krijgen? Verspreiden en als je niet - of slechts heel oppervlakkig -  onderwerkt, kan het geen kwaad dat het betrekkelijk verse mest is. Gratis! Waarom zou je het duur laten bezorgen?

Geplaatst:

je geraakt goedkoop en gemakkelijk aan paardenmest.   Dan zou ik niet veel verder zoeken en zeker niet naar 30 kuub champost..

Desnoods maak je nu een extra hoop naast de composthoop met dat paardenmest zodat die verder kan afrijpen.  Na verloop van tijd heb je dan wel een mooie bodem verbeteraar voor uw moestuin

• Thanks 1
Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden! voor komende jaren was ik inderdaad van plan om wat apart te leggen naast de composthoop zodat die mooi kon verteren. 

Voor dit jaar zal ik het advies van @HuubvG gebruiken en deze verspreiden en slecht licht inwerken.

Hartelijk dank

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

maneges zijn top! wel even voorzichtig vragen hoe ze met medicijnen omgaan, liefst zo weinig mogelijk ontwormspul

ik haal altijd een karretje met mest en overtollig stro, stro gaat in een kuubzak voor later bij de aardbeien, mest gaat in de composthoop

Geplaatst:

Na onderzoek is gebleken dat bij gebruik van paardenmest de medicatie zo goed als verdwenen is.

In je groenten zal het niet meer traceerbaar zijn.

Ik heb hier op het forum ergens een link gezet van dit onderzoek, maar omdat dit regelmatig terugkomt heb ik geen zin om die op te zoeken.😳

Ging over een manege/ paardenhouder die zelf zijn voer verbouwde.

Een tuinbuur gooit hier elke winter een goede lading mest van zijn paarden over zijn zandgrond.

Na een maand of twee drie spit hij het onder en met goed resultaat op onze arme zandgrond.

Dat heb ik deze winter ook gedaan bij een deel van de tuin, ook met deels verse mest.

Geplaatst:

ik denk:

even opgezocht (een van de bronnen😞 ivermectine is behoorlijk resistent, ook na composteren; is nog effectief op kevers en in oppervlaktewater

andere medicijnen worden grotendeels afgebroken in composthoop, advies wageningen is dn ook: liefst warm composteren

en toch even vragen of medicijnen preventief worden toegepast of alleen als noodzakelijk

ik haal paardenmest bij een manege die zegt zo weinig mogelijk medicijnen te gebruiken en composteer het eerst zo warm mogelijk

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Paardenmest is prima om te gebruiken; vers is het wat 'scherp' en kan het jonge wortels doen verbranden. Beter om het te laten composteren.

Het beste wat je kunt doen: als je genoeg mest hebt voor dit jaar, meteen de lading voor volgend jaar halen. En die op een hoop wegzetten en op je eigen land op die hoop laten composteren. Dan heb je voor volgend jaar goede oude mest. (al heb je daar nu niets aan natuurlijk...)

Voor nu de oudste mest proberen uit de hoop bij de manege te halen, die van een half jaar kan je eventueel al wel gebruiken, hoor.

Van de ontwormingsmedicijnen; tegenwoordig kan je niet zomaar wormmiddelen kopen. Je moet dat via de dierenarts doen, en de meesten vragen dan om een mestmonster wat ze dan onderzoeken op wormen. Zo wordt er alleen ontwormd als het nodig is, en niet standaard om de x tijd zoals tot een aantal jaar geleden gebeurde. Dus dat is al veel verbeterd, al blijven er natuurlijk resten in kunnen zitten.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...