appelvrouw Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 (aangepast) Als er voetballen is dan maak ik meestal voor het avondeten een gerecht dat komt uit het land van de tegenstander..met het idee we vreten ze op! Vanwege de wedstrijd tegen Duitsland ben ik gaan zoeken in mijn -veel te grote- vriezer en vond een varkenspoot, een gros arriere dat volgens mij net zoveel betekend als grote achterpoot van het varken. Het zijn de stukken die bij mij meestal het langst blijven liggen omdat ik niet zo van groot vlees ben..( en heel lang vegetariër, maar dat soort idealen zijn hier door het boerenleven volledig "vermorzeld".) Op smulweb vond ik een recept van Schweinebraten van iemand zijn neef uit München. Hij had het over slow cooking, en via dat woord Googelen kwam ik bij tagine en römertopf...Nu kan mijn römertopf niet in mijn oven, want ooit heb ik zo`n stomme aankoop gedaan met de oven, ik heb zo`n draaiding met magno en grill, maar langwerpige grote schalen kunnen hier niet in.Ik kook ook graag op de houtkachel, en dus heb ik geprobeerd ( met angst in het hart, want er komen eters) of dat kan..eerst de hele morgen de schaal in het water ( lang niet meer gebruikt vanwege die oven)..toen de topf ingevet en nog een uurtje heet laten worden op de kachel. Nu zit het vlees, de bouillon en de groentes erin, en staat het op het warmhoudplaatje op de houtkachel..ik ben als de dood dat ie knapt dus ik durf dat plaatje er niet onderuit te halen, en ik zal ook niet lekker in de tuin gaan werken Het recept is wel erg lekker, je moet een stuk varkensvlees, schouder of braadstuk met zout en peper inwrijven en er een theelepel karwijzaad over strooien. Snij enkele teentjes knoflook in vieren en stop die in gaatjes die je met een scherp mes maakt in het vlees. Dan het vlees in die topf stoppen, of in een braadslee voor in de oven, en het vlees omringen met stukken knolselderij, wortel, prei, wortelpeterselie of peterselie, een ui in vieren ( ongeschild) en overgiet het geheel met een kwart liter bouillon die je van een heel blokje runderbouillon hebt gemaakt.Giet er als laatste nog wat olie overheen..slow cooking 5-6 uur, in de oven anderhalf. De topf staat nu een uurtje bij mij op de kachel, en ik heb net mijn oor er even bijgehouden..het pruttelt dus het zal wel goed komen..ik heb alleen geen idee hoelang ik het moet laten staan, is dit nu langzaam of snel koken?Als het niet lekker of niet gaar is kunnen we altijd nog de neef uit München de schuld geven.. 16 november 2011 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
harmony Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Nou, als je hem goed hebt voorgeweekt, zal hij vast niet knappen.Ik heb nog nooit varkenspoot gemaakt, maar je kunt toch gewoon in de römertopf kijken? Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 Voorlopig gaat het inderdaad goed. Er valt wel steeds een druppen op de kachel. Ik heb heel lang niet ge=römertopft, maar het doel van die stenen bak was toch niet openen zodat alle sappen en geuren op de tafel pas vrij komen? maar je hebt gelijk, ik kan kijken, en als het niet gaar is snel in de powerkoker mikken...ik wacht nog even, hij staat er nu 3 uur op. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
harmony Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Mwoh, ik kijk er meestal wel in, ik wil toch wel graag weten of m'n gerecht gaar genoeg is. En een rollade bijv keer ik tussentijds nog een keertje.Ik ben wel benieuwd naar een foto Eet ze! Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 Inderdaad Harmony, ik heb gekeken, en daar ben ik blij om. De onderkant was echt mega gaar, de bovenkant nog rosé, dat vroeg om omdraaien..dat heb ik net gedaan, en ik denk dat ik de hele pot maar op de kachel laat totdat we gaan eten, het is inderdaad slow cooking zo op een plaatje op de kachel. Jeanne dat valt dus wel mee hoe snel, hij staat er al drie uur op! Maar het is een flinkerd hoor. meteen een vraag: wie heeft er ervaring met het koken op een houtkachel en kan mij wat tips geven? Tot nu toe kook ik hier in Fr op de kachel voornamelijk het water voor de afwas en het water voor de wasmachine..wat koken betreft is het vooral soep die op de kachel terecht komt, en soms wat warm houden...wecken heb ik ook wel eens gedaan als de kachel beneden erg heet was.Maar een culinaire hap? Zo met de römertopf vind ik wel een kick... Hier de pot voor het koken: Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
harmony Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Stoofgerechten maak ik eerst zo ver klaar dat ze alleen nog maar hoeven te stoven en zet ze dan 'in' de kachel.Wij hebben zoiets: http://www.abckachels.nl/p/8/Floris-Leon-houtkachel Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 O dat is een handig kacheltje, dan heb je al het ware een oventje erbij. Ik heb zo` n mooie zware Buddenbrook..het zal wel een oud model zijn, want ik kan geen plaatje vinden.... Er kunnen drie pannen op en de grote ketel staat er de hele tijd op met water voor de afwas en thee. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Ik ben ook nog op zoek naar een mooie kachel waar iets in kan (oventje?), maar ook 2 of 3 pannen OP. Dan zit je helaas al snel aan zo'n log fornuis... En dat is nou weer niet de bedoeling. Ik ben wel heel benieuwd naar de kachel van Appelvrouw. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
harmony Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 @ Jorieke, die van ons bestaat ook in een uitvoering met een deurtje in de bovenste vak. Dan kun je er dus iets in zetten (iemand die ik ken bakt zo cake en appeltaart) en je kunt bovenop koken.Groetjes, Monique Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Ja,maar dan mag ie ook wel wat groter Dit is wel een mooie: http://www.abckachels.nl/p/12/Floris-Mario-houtgestookte-PizzaovenMaar ik vind hem nog wat te strak van vorm... ik zocht wat oudbolligers Maar ik onthoud hem wel even.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 Jorieke dit is onze bovenkachel..een Buddenbrook.De bovenste klep is voor het hout, maar je kan ook de deurtjes opendoen en dan hout vullen. De onderste klep is de asla. Ik heb het deurtje even open gezet voor de foto, normaal is hij dicht. Hij verwarmt met gemak 45 m2 in diepe winter doen we er dan de vloerverwarming bij aan( als bijverwarming), maar dat is eigenlijk te heet, vooral lekker voor de kindjes om te spelen op de vloer, maar wij lopen dan in badpak Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Dank je voor de foto! Lekker robuust ding hoor! We neuzen nog wat rond... Ik wil liever geen ruitje bij het stook gedeelte, wel een ruitje bij een eventueel oven gedeelte, een stook gedeelte van een beetje handig formaat (soms echt te klein!), mogelijkheid tot het verwarmen van cv. En dan ook liefst van gietijzer. Tja.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 16 november 2011 Auteur Geplaatst: 16 november 2011 Wij hebben ook nog een Dovre en een zeuskachel. Vooral de Dovre is een superkachel, en daar kan je ook nog opzetstukken opzetten voor megaverbranding..geweldig goed. de kachel brand van voor naar achter, en je hebt weinig as.Zowel de Dovre als de Buddenbrook kan je met behoorlijke stukken opladen.We hebben alle kachels tweedehands gekocht in Nederland, in Nederland hebben we dan ook nog een kachel staan met ruitje,daar weet ik het merk niet van, maar die vind ik niet zo geweldig, die brand te snel op. Op de Dovre kan je trouwens twee grote pannen of ketels kwijt.Dan heb ik nog een houtfornuis uit de jaren 50 hier op de kop getikt...best wel een klein brandhokje dus kleine houtjes, maar om op te koken wel geweldig. Hij staat alleen in een ruimte waar ik (nog) niet kook..soms met inmaken gebruik ik hem en de buurvrouw komt er soms tarte au sucre in bakken..dat moet in een houtoven.Dit is dat fornuis: Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Hilde Geplaatst: 19 november 2011 Geplaatst: 19 november 2011 Stoofgerechten maak ik eerst zo ver klaar dat ze alleen nog maar hoeven te stoven en zet ze dan 'in' de kachel.Wij hebben zoiets: http://www.abckachels.nl/p/8/Floris-Leon-houtkachel Kan je dat wat verder uitleggen ajb? Vooral dat "in"?Hoe staat je vuur er dan voor? Smeult het of zijn er echt nog wel vlammen? Zet je het er gewoon in of heb je er een soort onderlegger voor? In welk soort van pot doe je dat? Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.