Jeronimo Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 De afgelopen zomer viel ietwat nat uit, maar de bramenoogst was enorm en ook de appeloogst was groter dan ooit (1boom). Afgelopen herfst heb ik met veel plezier bramenjam en appelcompote gemaakt en het viel niet tegen. De appelcompote is wel lekker, maar iets te lang gekookt, dus is het meer appelmoes geworden en ietsje teveel kaneel gebruikt.De appelcompote krijgt daarom een 6. De bramenjam had ik dit jaar gefilterd en de jam zonder pitjes is stukken lekkerder. De zelfgemaakte jam viel uiteindelijk toch duurder uit dan verwacht omdat ik een flinke scheut warme bramensap over mijn broek gooide en dat spul is er niet uit te krijgen. Leermomentje=die keukenschorten zijn er om gebruikt te worden Maar de bramenjam is super lekker en een dikke 8. De "bestellingen" van de familie zijn al weer binnen voor de komende oogst. Maar goed, de laatste pot jam is vandaag aangebroken en we hebben nog maar 1 pot compote. Dus het wordt weer hoog tijd dat er weer van alles gaat groeien in de moestuin. Quote
Eva Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 haha, tja, ik moet ook nodig een nieuw schort. mijn oude zit onder de vlekken die ik er niet meer uitkrijg...de volgende keer neem ik zo'n plastic schort! de bramenjam heb ik ook gezeefd! vind mijn man een stuk prettiger ook mijn jam is nu allemaal op...de appelmoes zit in pot maar zoals alles wat ik geweckt heb durf ik het nog niet te eten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 januari 2012 Auteur Geplaatst: 17 januari 2012 De bramenjam had ik dit jaar gefilterd en de jam zonder pitjes is stukken lekkerder. Dat vind ik nu helemaal andersom! Bramen en frambozenjam met pitjes, heerlijk!Zelf heb ik nog wel 20 potten jam, maar die zijn ruim op voor de eerste nw jam wordt gemaakt. Alhoewel, ik heb nog witte bessen in de vriezer..daar kan ik wel een een jammetje mee maken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Zitten er pitjes in frambozen? Pitjes van bramen zijn echt irritant. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kruidje Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Ja, in frambozen zitten pitjes. Had deze zomer een stuk van een vulling eruit en was toen knap irritant. Toen ik het aan tandaarts vertelde heeft hij maar mijn vulling gemaakt. Nergens geen last meer van. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Eva Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 ik had een 'binnenboordbeugel' erg lastig met pitjes...hij is er dit jaar uitgeknapt toen ik een toffe at maar eh jongens (en meisjes)...ik heb een vervelend probleem waar ik serieus hulp bij nodig heb.ik durf mijn inmaak niet te eten!sinds ik allemaal verhalen heb gehoord en gelezen durf ik het niet meer aan...hoe krijg ik dat idee weer uit mijn hoofd? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 Wat heb je dan zoal ingemaakt? Ik leef nog steeds.... misschien helpt dat? Ben je bang voor zuur uitgeslagen dingen? Of schimmel? Of meer de dingen die je misschien niet kan ruiken/zien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2012 Auteur Geplaatst: 19 januari 2012 Ja vertel Eva! Je weet we zijn gek op foto`s!Gaat het over soep of fruit of groenten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rantje Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 Hihi m'n moeder zegt net dat je anders je schoonmoeder als eerste kan laten proeven Maar gewoon pot openmaken en ruiken. Als 't niet oke is merk je dat vrij snel.Schimmel kan je zien. Mocht je misselijk worden of aan de diaree raken...cola helpt geweldig Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Nicolette Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 uit de diepvries aubergines gebruikt voor een lekkere vegetarische aubergine schote. Quote
Jeronimo Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 Hoi Eva, Ik ken die negatieve berichten ook en weckken is zeker een discussie waard. (Alvast sorry als dat hier off topic is)Al een tijdje geleden ben ik gaan struinen op het net. Je kunt 1000en pagina's info vinden. Waardoor je niet meer weet wat waar is. Maar onderstaande bronnen zijn mijn inziens betrouwbaar. Het is niet veilig om groenten te wecken. Ook het bewaren van zelfgemaakte knoflook op olie is niet veilig. Kijk voor meer informatie op de website van het Voedingscentrum.Bron: http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/clostridium-botulinum/wat-kunnen-consumenten-doenWecken is alleen een geschikte conserveermethode voor fruit. Vanwege het risico van botulisme, raadt het Voedingscentrum het af om groente te wecken. Invriezen van groente is wel veilig. OmschrijvingDe botulisme bacterie (Clostridium botulinum) is een sporenvormende bacterie die bestand is tegen koken. Deze bacterie groeit alleen goed in een omgeving zonder lucht. Een pot met geweckte groente is hiervoor dus een ideale omgeving. De groei van de botulisme bacterie is onzichtbaar, er verandert niets aan de kleur, geur of smaak. Tijdens de groei vormt de bacterie botuline, een gifstof die een dodelijke voedselvergiftiging kan veroorzaken. Deze giftstof wordt onschadelijk als het geweckte voedsel een kwartier wordt gekookt. Het wecken van groente is hierdoor echt af te raden omdat dit langdurige koken zeer nadelig is voor de kwaliteit en voedingswaarde. Het wecken van fruit is wel veilig omdat fruit veel voedingszuren bevat. De botulisme bacterie kan niet groeien in een zure omgeving. Sporen van de bacterie kunnen daardoor geen schade aanrichten in potten geweckt fruit of zelfgemaakte jam. Bij het wecken en maken van jam is het belangrijk erop te letten dat pannen, potten, rubberen ringen, deksels en (pol)lepels goed schoon zijn.Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/wecken.aspx Een hele hap tekst, maar wel duidelijk, informatief en betrouwbaar. Vandaar dat ik mijn groentes invries en alleen fruit weck. Quote
Eva Geplaatst: 20 januari 2012 Geplaatst: 20 januari 2012 De groei van de botulisme bacterie is onzichtbaar, er verandert niets aan de kleur, geur of smaak. Tijdens de groei vormt de bacterie botuline, een gifstof die een dodelijke voedselvergiftiging kan veroorzaken. Deze giftstof wordt onschadelijk als het geweckte voedsel een kwartier wordt gekookt. Het wecken van groente is hierdoor echt af te raden omdat dit langdurige koken zeer nadelig is voor de kwaliteit en voedingswaarde. Yups, daar gaat het om dus...ik ben niet bang voor schimmel of dat iets zuur is geworden, mijn neus doet het uitstekend...maar dat rottige botulisme! die ruik je niet, proef je niet en je ziet er ook nog eens niets van.dit stukje hierboven helpt me dus duidelijk niet van mijn probleem af.... Quote
Kruidje Geplaatst: 20 januari 2012 Geplaatst: 20 januari 2012 Dan maak je toch soep van je gewekte groente. Er staat bij dat het allemaal onschadelijk wordt gemaakt door een kwartier te koken. Gevolg: Inmaak van vorig jaar is op zonder weggooien Volgend jaar stop je de groente gewoon in de diepvries. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Rantje Geplaatst: 21 januari 2012 Geplaatst: 21 januari 2012 Dat van dat botulisme wist ik niet Ik had het wel gelezen bij Diana dat je geen takjes kruiden en knoflook in olie moest doen omdat je daar dus ziek van kunt worden. Ook botulisme gevaar. Ik snap nu dat je twijfelt met opeten. En als je het heel goed gaat doorkoken dan verdwijnen ook je vitamientjes toch? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Eva Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 ik had al wel wat van botulisme gehoord maar stoorde me er nog niet aan...later, toen ik al geweckt had begon het te knagen.en ja, als ik mijn groenten nu 15 minuten ga koken....hmm...ik weet gewoon niet wat ik er mee aan moet.aan de ene kant is het gevaarlijk, aan de andere kant; Jorieke leeft ook nog en eigenlijk hoor ik nooit iets over doden door wecken. gedroogde kruiden kun je wel in olie doen hoor Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 Tja, gaan alleen bejaarden en kinderen er dood van, en heet het bij de rest gewoon voedselvergiftiging? Ook heel vervelend... maar ik heb idd nog nooit gehoord dat er iemand dood is gegaan (of ziek is geweest) van zijn weckvoorraad.Nu ken ik ook bijna geen weckers Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 naar ik begreep schijnt het zelden voor te komen. De kans is groter als je vossen op je tuin hebt lopen heb ik begrepen. Dat hebben wij op het complex dus ik vries mijn voorraad. Mijn tuinbuuf weckt wel en die leeft nog steeds En ik zou het ook wel willen. Nou hoor ik ook verschillende berichten dat een snelkookpan zou werken of langer in de oven maar ik weet niet of dat zo is. Ik vind het lastig want ik zou graag mijn eigen tomaten sausen willen wecken. Heb hier een aantal boekjes over hoe je je oogst het best kan bewaren liggen. Wat ik daar uit begrijp is dat bij commerciel wecken de boel tot 121 graden celcius wordt verwarmt voor 3 minuten. Op die manier onstaat er druk die nodig is. Hier stel een boekje dat het in de snelkookpan dus zou moeten kunnen en dat genoeg bescherming zou bieden. Als je iets inmaakt op basis van azijn schijn je het risico van botulisme niet te hebben als ik het goed heb begrepen. Overigens is het extreem zeldzaam in de laatste 25 jaar in de UK waren er 33 mensen mee geinfecteerd die geregstreerd staan dan, waarvan 26 veroorzaakt warden door een commercial produces hazelnoot yoghurt fabrikant. Quote
Nicolette Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 oh ja het moet dan wel een snelkookpan zijn die geschikt is voor wecken en die temperatuur haalt. Wat gebruik jij Jorieke? Quote
Nicolette Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 http://www.ext.colostate.edu/pubs/foodnut/09348.html aardig linkje van de Colorado University nadeel dat het amerikaanse maten en graden zijn. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 @Nicolette: Tomaten kan je dan wel weer veilig wecken volgens mij, omdat daar weer goede zuren in zitten. Net als in fruit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 dank je wel Jorieke dan ga ik dat in elk geval proberen Quote
Dennis29 Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 Als er maar 33 mensen de laatste 25 jaar in de UK waren geregistreerd dan lijkt het me dat als je hygiënisch wekt de kans op botulisme zowat niet bestaat. Want in de UK wordt er meer geweckt dan hier en er wonen veeel meer mensen. Quote
Nicolette Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 http://www.infectieziektebulletin.be/defaultSubsite.aspx?id=10692 dit gaat over belgië maar zo weinig komt t dus voor Quote
Eva Geplaatst: 23 januari 2012 Geplaatst: 23 januari 2012 kijk eens aan!...dit klinkt al veel beter Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 januari 2012 Geplaatst: 23 januari 2012 Shit... ben toch gaan lezen... klinkt helemaal niet goed! Met ambachtelijk ingezouten ham en worst kan het dus ook fout gaan. Lekker is dat... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.