Posted March 19, 20214 yr Goedemiddag weet iemand wat dat is en wat ik er aan kan doen. Heb deze haag rondom mijn hele tuin staan en het wordt steeds erger
March 19, 20214 yr Zou vorst schade kunnen zijn. Weet je toevallig of de haag er nog goed uitzag voordat het een week goed gevroren had? Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
March 19, 20214 yr Dat heb ik ook! Al jaren. Het ene jaar erger dan het andere en het was al voordat het ging vriezen. In de zomer zitten er altijd wespen op het blad die in de nerven bijten. Ik denk dat dat ermee te maken heeft. Al zei iemand die er verstand van heeft dat het ook met gebrek te maken kan hebben. Dat zou kunnen, ik zit op schrale zandgrond. Twee jaar geleden heb ik hem daarom mest gegeven en het nieuwe groen ziet er veel beter uit. Voor de goede orde: het is een laurierkers. Een prunus dus, geen laurier 😉 Edited March 19, 20214 yr by speets De goede orde... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
March 28, 20214 yr Is geen vorstschade maar een combinatie van hagelschotziekte en zeer waarschijnlijk 'randjesziekte' of meeldauw. Hagelschotziekte wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel (Stigmina carpophila). Bij een aantasting krijg je eerst bruine vlekken op het blad. Later valt het bruine plekje uit het blad. Tegen hagelschotziekte is door de particuliere tuinier weinig te doen. Randjesziekte is ook een schimmelziekte. Komt de laatste jaren steeds meer voor bij Prunus laurocerasus. Voor de particulier zijn hier geen chemische middelen voor beschikbaar ter bestrijding. Eventueel kali strooien zodat het blad harder wordt en meer weerstand krijgt (dit is echter een MOGELIJKE oplossing voor de lange termijn en heeft geen curatief / genezend vermogen voor planten die al zijn aangetast). Bij sterk snoeien krijgt Prunus laurocerasus heel vaak last van een specifieke vorm van meeldauw ('powdery mildew'). Het nieuwe blad raakt bedekt met een laagje wit poeder en raakt verwrongen. Door opspattend water (regen of water geven waarbij het blad nat wordt) verspreidt de ziekte zich. Verdwijnt meestal vanzelf, soms blijft het in de plant zitten. De laatste jaren komen er steeds meer schimmelziektes in de laurierkers. Dat komt vooral door de massale kweek waardoor schimmels zich gemakkelijker kunnen verspreiden. Bij grote partijen kan er gemakkelijk een zieke plant mee tussen door gaan en zo in de handel terecht komen. We hebben dat in het verleden gezien bij Buxus en de Cylindrocladium schimmel en nu dus bij Prunus laurocerasus.
May 13, 20232 yr 🤔 bij ons in de tuin staat een mega grote 49 jaar oud altijd mooi groen geweest en nu ineens bruin bovenkant van de bossage gaten in bladeren die nu afvallen zo jammer maar wat hier aan te doen ? help