Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Nou als dan iedereen al een nieuw 'mijn seizoen' aanmaakt...

De moestuin wordt groter komend jaar, al moeten de varkens dat stukje eerst nog omploegen.

We hebben gisteren heel wat boompjes en struikjes gekocht, die we vandaag allemaal in de grond hadden willen zetten. Net naast de (grotere) moestuin. Het waren alleen wel heel veel struikjes Dus we moeten morgen verder.

Wat er nu zoal is gepoot:

- Krentenboompjes

- Appelbessen

- hazelaars

- meidoorns

- sleedoorns

- erwtenstruiken

- tamme kastanje (2x)

- paardenkastanje (2x)

- sierkwee

- vogelkers

- wilde appels

- kwets (1x zuur, 2x zoet)

- kweepeer

- amandel (2x)

- rode kornoelje

- gele kornoelje

En dat was het geloof ik wel zo ongeveer... Allemaal uitgezocht op eetbaarheid (op de paardenkastanje en de kornoelje na dan).

Van de meeste struiken hebben we zo'n 5 of 10 planten gekocht, dus het zijn al mooie groepjes nu.

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben hier amper vogels. En de paar die er zijn, eten onze bessen niet! Ik had een knetterige struik met rode bes dit jaar, ik had geen zin om die paar trosjes met mini besjes te plukken. Maar ze zijn er verschrompelt af gevallen. Geen vogel die er wat van wou. Ook de vogelkers eten ze niet.

Aha, de bessen van de cornus mas kan je dus ook eten? Had ik nog niet eens opgezocht Had ze inderdaad vooral voor de mooie takken.

De meeste bessen die ik heb gekocht, zijn meer om extra vitamienen toe te voegen aan jams en limonades. Mocht er een bes lekker genoeg zijn, dan kan hij de hoofdrol spelen.

Ik weet eigenlijk niet eens of we een kalkrijke grond hebben. Volgens mij hebben we van nix te veel hier. Ja, misschien stikstof?

Ik heb de.... (even checken)... Robijn amandel. Vooral voor de prachtige bloei, en het is alleen maar een voordeel als er eens wat eetbaars aan komt.

Geplaatst:
  • Auteur

Als de manengansjes goed bevallen, mogen die het gras in dat nieuwe 'bos' kort houden. Dan komt er ook een permanenter watertje, en mogen ze zich lekker vermenigvuldigen

Ik heb de (20 maal grotere) Toulouse ganzen vandaag meerdere keren op topjes van de takjes van een paar struikjes zien 'knagen', dus die zijn officieel ontslagen.

Daslook, look-zonder-look, en ook wat paddestoelen, staan zeker op het verlanglijstje, zodra de struiken wat groter zijn en mooi schaduw geven. Misschien mogen er dan zelfs lelietjes van dalen komen (of zijn die ook giftig voor honden? Heb ergens eens gehoord dat ze giftig zijn?)

Geplaatst:
  • Auteur

Net een varkentje op het veldje van de crosne gezet. Ze heeft wel lopen smullen, maar heeft er morgen toch liever een maatje bij. Zo in haar eentje wil ze eigenlijk liever ontsnappen. Dus morgen is het veldje wel leeg schat ik zo

Nog een paar foto's van bovenaf:

92_2a2921762e9f24f7bfa175165c6c2d98.jpg92_015f55152cc19651a7b3a2e3c852f6e4.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

De tuin wordt komend seizoen nog wat groter, verder richting de 'kerstboom'. En er komt ooit een mooi gevluchten wilgenhekje om heen. Of... iets anders. De schermen zijn super storm-proof, het waait hier veel en hard. Maar ze kunnen wat minder goed tegen vocht. En een wilgenschermpje opbouwen (van eigen wilgen) duurt even, zeker als het van eigen wilgen takken moet. En tijd hadden we niet, omdat we altijd van alles tegelijk willen 3 hectare indelen, huis verbouwen, beesten houden, dat soort dingen.

Liefst bouw ik het nieuwe hekje op van verschillende soorten takken, ook van de kornoelje bijv. Dus die ga ik denk ik lekker rustig net binnen, of net buiten dit hekje bouwen. Dan kunnen de honden/ganzen/kippen niet in de moestuin in die tussentijd.

Daar net voor de pergola, staat inderdaad de knoflook.

@Koert: Nou zeg! Haha, je hebt wel gelijk. Deze tuin is ook voornamelijk voor de productie, we willen eigenlijk nooit meer naar de supermarkt. Dus mooie lijnen en prachtig kleurenspel staan niet voorop. Ook ben ik niet zo strikt met wieden, of vruchtwisseling...

Geplaatst:
  • Auteur

... ik ben een lijst aan het maken met alle vaste groenten en kruiden die ik heb. In zaad of plant vorm. Dat is best een flinke lijst

En door al die leuke soortjes, is mijn kruidentuin nu ook VOL. Ik zou nog wat extra vakken aan de zijkanten kunnen 'kleien', maar alle cirkels zijn nu in ieder geval gevuld.

En dan ga ik denken... heb ik echt 3 salie soorten nodig? Echt 5 of 6 tijm-soorten?

Pfff, hoe kan een mens nou ruimtegebrek hebben op een stuk van iets meer dan 100m2? Toch dat straatwerk (de rondjes..) er maar uit?

Geplaatst:
  • Auteur

@Eva, die 100m2 is alleen nog maar mijn kruiden 'hoekje'. Ik heb het nog niet eens over de groententuin (die ook alweer groter wordt dit seizoen) en de aparte stukken voor pompoenen, granen, etc.etc.

We hebben natuurlijk voorlopig geen echt ruimtegebrek. Maar ik had toch wel verwacht dat 100 m2 genoeg zou zijn

Ik weet nog, dat ik er een stratenmaker bij heb gehad, om eens te peilen wat dat zou kosten. En toen had ik uitgetekend dat er zo'n 12 cirkels moesten komen

Maar goed dat de beste man mij te duur was, en ik dacht: doe ik het lekker zelf! Net rond die tijd ben ik eens wat kruiden gaan bestellen, en voor ik het wist zat ik al over de 12 stuks. Tuurlijk, niet meer dan logisch, maar wist 'stadse ik' veel...

Uiteindelijk ben ik begonnen met 1 grote cirkel, en heb daar langzaamaan steeds kleinere cirkels omheen gelegd. Die steeds gevuld, en dan was er weer een ander gedeelte van ons landje wat aandacht nodig had.

En nu is het bijna af, en alle cirkels vol. Maar de citroenkattenkruid, turkse drakenkop, en alantswortel staan nog zielig in pot En dan komen er vast nog meer bij.

Eens zien hoe we dat nou weer gaan oplossen. De stenen blijven er wel in hoor Dat is zoooooveel werk geweest! En het is ook echt wel mooi.

@Raxia: Dank je Langzaamaan kweken/fokken we steeds meer van ons eten bij elkaar.

Ons 1e doel is om bijna nooit meer naar de supermarkt te hoeven. Zout, suiker, dat soort zaken hebben we wel gewoon nodig. Maar die hoop ik dan zoveel mogelijk te ruilen. Tegen vele verschillende kruidenplantjes bijvoorbeeld

En het verkopen van de dieren maakt dat we onze waterrekening ofzo kunnen betalen. En wat gereedschappen bijv.

Maar onze hypotheek moeten we natuurlijk ook elke maand ophoesten, en voor een huis met 3 hectare, moet er nog best wat geld binnenkomen elke maand.

Gelukkig werken we allebei vanuit huis, en zeer flexibel. Dus hebben we alle tijd voor varkens, schapen, moestuin, etc.

Tot nu toe is het nog flink prijzig om zelfvoorzienend te zijn. Zeker als je moet beginnen 'from scratch'. Dus geen zuurkoolpotten hebt, geen weckketel, weckpotten, graanmolen, trekker, kas, etc.etc.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, we sprokkelen zoveel mogelijk bij elkaar via marktplaats. Laatst nog een auto vol met weckpotten

De trekker is ook 2e (of 3e, 4e?) hands, etc. etc. Als we een keer ergens heen moeten, checken we altijd of er onderweg wat op te pikken valt via marktplaats

Ik zoek nu bijv. nog een grotere koolschaaf, en wat specialere zeven om voor een heel jaar aan bloem en meel op de juiste grofheid te kunnen zeven.

In tijden van overvloed maken we veel in, of drogen we veel. We hebben nu maanden geen eieren van eigen kippen gehad, maar ik had van de lente al heel wat pasta en cake gemaakt. Voor de paar eieren die je nou eenmaal echt nodig hebt, heb ik er dan maar wat gekocht.

Maar we hadden ook weer weinig tomaten dit jaar, dus dan eten we gewoon bijna niets met tomaten.

Het ligt dus een beetje aan het gewas/product.

Als de graanoogst (tarwe, in dit geval) volgend jaar mislukt, hebben we wel een probleempje, dan zullen we een lam moeten verkopen om er een grote partij graan van de kunnen inkopen.

De graanverkoper zal vast geen graan willen ruilen tegen een lam (of wat dan ook), dus is geld in dat geval een mooi extra ruilmiddel. Gewoon een stap extra

Geplaatst:
  • Auteur

We zijn aan het proberen om wat complete afleveringen binnen te halen. Bedankt voor de tip!

Ik probeer weer eens elke dag een veldje onkruidvrij te maken, om er straks wat af te dekken nadat ik er compost en/of blad op heb gedaan.

Wat een boel prachtig groen onkruid! Veel grote rozetten die vrij makkelijk uit de grond komen. Zonder lange penwortel dus. En de varkens zijn er gek op, die mogen elke dag een draadmand vol met onkruid leegvreten.

Het is alleen wel koud!! De wind is snijdend hier. Gelukkig is het wel droog.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb 'last' van rozemarijn tussen de stenen in de kruidentuin Ik heb er 2 soorten staan, 1 hele grote (onbekende soort) tegen de muur, en een kleinere (wel bekende soort, schijnt beter winterhard te zijn) daar onder. Ik denk dat de grote met zaadjes heeft lopen strooien, die dan misschien wel weer bevrucht zijn door de kleinere?

Anyway: ik kon ze heel makkelijk tussen de stenen uit trekken, en er zitten me toch een wortels aan! De plantjes zelf zijn zo'n 2 a 3 cm hoog, en de wortels meten zo'n 8 cm per plantje.

Er kwamen er zo'n 15 tussen de stenen uit, en de zaailingen die rondom de plant in het zand groeien laat ik staan.

Mocht er dus iemand op de moestuindag een rozemarijnplantje mee willen nemen..... Ik heb ze netjes opgepot. Van het voorjaar nog even toppen, en dan moeten ze toch mooi uitgroeien

Geplaatst:
  • Auteur

Grrrr die ganzen van ons, hebben mijn kamperfoelie op zo'n 30 cm afgeknaagd. Dus alles wat daarboven groeide (langs een boog), hangt er nu wat loos bij

Ik heb er maar zoveel mogelijk stekjes van gemaakt. Hopelijk gaat dat goed.

Geplaatst:
  • Auteur

Eindelijk: een mooi afstapje van tegens naar mijn kas (was daarvoor een modderig glijbaantje) en mooie ophangsystemen (van restjes hout) voor de scheppen en bezems enz. Die stonden steeds schuin tegen de muur, bij de ingang van de schuur. Dus nu is er een ruimte vrij gekomen!

Geplaatst:
  • Auteur

De bijl hangt ook, en alles ziet er super netjes uit! Ook hebben we 'even' een nieuwe werktafel/opbergkast gemaakt in dat schuurtje. Met een mooi diep blad, en diepe schappen. Daar staan nu stevige plastic bakken, waar bijv. de fleecedoeken, en de grotere hoeveelheden zaad in kunnen. Rat-proof

Verder heb ik besloten dat de muntsoorten weer uit de kruidentuin moeten. Dat geeft me weer heel wat extra ruimte voor andere kruiden. En de munt misdraagt zich nogal, zelfs met ingegraven plastic om zijn wortels.

Ik ga ze nu in grote potten houden, op (nog te bouwen) grote plantenrekken. In het voorjaar haal ik dan de planten uit de potten, om ze te scheuren en te delen, en ze weer (met verse voedzame grond) terug te stoppen.

Die houten plantenrekken moeten dan meteen een soort afscheiding worden, om ons grote (saaie) erf wat te breken. En een gezelliger zithoekje te maken.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb em nog niet, maar de johannesbroodboom zaden die ik via dit forum zou ontvangen, zijn ook nog niet binnen.

Ook heb ik mijn abonnement al een tijd terug opgezegd, maar dan nog zou ik van dit nummer een exemplaar krijgen.

Anyway: vandaag hebben we ons 'landgoed' opgedeeld Met hulp van mijn schoonvader, die landmeter is geweest bij Rijkswaterstaat. En hij heeft nog allemaal mooie meethulp stokken en dingetjes.

Ik zal de tekening nog wel even plaatsen...

Edit: Ik kreeg van mn schoonmoeder een zakje met gedroogde tijm takjes. Van de Aldi. Alsof ik niet weet-ik-veel hoeveel soorten tijm in de tuin heb staan

Geplaatst:
  • Auteur

Dit is em dan. Tussen de 2 vakken voor tarwe en gras/hooi, en het gedeelte van het huis en de 'wei van de kune's', komen 4 kleinere weitjes. Met daartussen vrij smalle (toch nog 10 bij 50) stroken voor akkertjes. Waar we aardperen, kolen, pompoenen, rapen, wortelen, etc. etc. gaan kweken voor de varkens. En door die stroken liggen de weitjes niet strak tegen elkaar en kunnen de rammen geen ruzie krijgen door het hek heen

92_dfc151e58b5aec352b8eb7a06a36ad7b.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Het is heeeeeeeeeerlijk weer! Blauwe lucht, zonnetje, tjirpende vogels... mooi weer om met een lawaai-graafmachientje lange geulen te graven voor de waterleiding en stroomvoorziening voor langs de weilandjes en akkers.

Geplaatst:
  • Auteur

We zullen zien, heb nou net bij die soort (Doré) niet goed opgelet of ie wel op zandgrond kan...

We zijn gisteren heel ver gekomen met het graven van de geul. Er moet alleen nog veel meer... Vanmiddag wordt deze geul weer dichtgeschoven, dan moeten de leidingen en draden er in zitten. En dan moet er nog een heel stuk worden gegraven. Wat een eind zeg...

geul18661327740566.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben daar ook dieren lopen, die we dan water kunnen geven. En we gaan er van alles verbouwen, en de afgelopen 2 jaar was het zo raar droog dat we zelfs het gras water hebben moeten geven.

Het is een stuk van 470 meter lang, dus dat redden we niet vanaf ons huis

Stroom hebben we achterop het land waarschijnlijk niet nodig. Maar er kan van alles wijzigen waardoor we het daar achter wel nodig gaan hebben, en de spullen en de geul zijn er nou toch

We hebben iig tot ergens halverwege stroom nodig, omdat daar de grond-waterpomp komt. Het is dus geen leidingwater wat we daar uit de kraan kunnen halen.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb net Marieke uitgezwaaid. Die kwam hier lekker op de koffie (en lunch ). Lekker kletsen, en ze had mooie (dubbele) ruiten bij zich. Waar we een soort van kasje van gaan maken naast de grotere kas. Die kwam ze ruilen voor pallets, en heel wat digitale seizoenen van River Cottage.

Echt gezellig!

Oh, en Pleun (beagle) heeft haar auto nog even 'schoon'gemaakt van binnen. Ze ging er als een stofzuiger doorheen.

Geplaatst:
  • Auteur

De plantjes in de kas lijken weer wat bij te komen, helaas zijn er ook wat veranderd in hoopjes snot. We zullen zien of die ondergronds wel levensvatbaar zijn.

De tuin ziet er vrij zielig uit op het moment. Ik hoop nu toch echt de (zwaarste) vorst te hebben gehad hoor. Nu wil ik lente!

Nog even en de tarwe gaat ook al de grond in. Helaas moet ik nu nog steeds pakken bloem en meel kopen. (bij onze nieuwe Jumbo kwam ik trouwens een merk bloem tegen, die per 2 kilo duurder is dan per kilo )

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

De vorst was weer enigzins uit de grond hier, al was het op sommige plekken (lager gelegen, en dus natter) nog wel vrij hard. De graafwerkzaamheden (diepe geul, voor grondwaterleiding en stroom) zijn dus weer voortgezet.

foto00300478731329942773.jpg

De geul is nu ook weer mooi dicht gegooid, en aangereden. Vrijdag komt die man weer, dan worden de akkers geploegd. Dat willen we na dit jaar zelf kunnen, maar onze kleine trekker komt nu nog niet door dik gegroeid weiland heen.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je Jos, moeten we nodig eens achteraan. We hebben wel een en ander gevonden over subsidies, maar moeten daarvoor eerst contact opnemen met de gemeente. Wordt een plannetje voor volgend jaar vrees ik. Eerst maar eens de boel iets meer op orde voordat we nieuwe plannen gaan maken

Hekwerk bijvoorbeeld. We hebben vandaag eindelijk het stuk tussen het weiland van de buurman, en dat van ons dicht gemaakt. De palen hebben Joep en een vriend van hem er in geslagen, en vandaag hebben we 150 meter gaas gespannen en vast gemaakt. Morgen nog 50 meter, dan is alles waar dieren kunnen lopen tenminste dicht.

1/2 hectare is omgeploegd en daarna nog gladder getrokken, daar moeten we de tarwe zaaien zodra die wordt geleverd.

Dan nog wat kleinere stukken ploegen, en de verschillende weitjes voorzien van palen en isolatoren.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier komt de tarwe te groeien.. Eerst moesten we het weiland frezen, daarna is het geploegd:

196121330714739.jpg266421330714744.jpg383191330714751.jpg443691330714758.jpg572931330714762.jpg

Er schijnt zo'n 1500 kilo tarwe van af te komen eind van de zomer. Als alles goed gaat Beetje jammer dat we net op marktplaats iemand hebben gevonden die het spul verkoopt voor 6 euro per 25 kilo. Wat zou betekenen dat onze oogst 'maar' 360 euro waard is.

De benodigde zakken zaad kostten zo'n 100 euro, en het ploegen (loonwerker) heeft ons 80 euro gekost.

Ok: volgend jaar kunnen we het zelf ploegen, of hebben de varkens dat al grotendeels voor ons gedaan. En we bewaren wat oogst om dat weer te zaaien. Maar dan nog...

Geplaatst:
  • Auteur

We zijn inderdaad lekker bezig Helly! Dan hebben jullie tenminste wat anders te zien op de moestuindag Zien jullie vooruitgang

Gisteren hebben we 35 bomen uit het bos van Joep zijn ouders gespit. Variërend van 1 meter hoog, tot een metertje of 3 hoog. Beuken, eiken, lijsterbes, hazelaars, lariks, grove den, en zo nog wat soorten. Die hebben we maar braaf op de 2 meter grens gezet En de meeste daarvan gaan we toch weer kappen als ze groot genoeg zijn.

Voor de knotwilgen heb ik gemaild, en al wel antwoord gekregen, maar ze weten het in die mail weer zo te verwoorden dat het naar mijn idee nog 2 kanten op kan. Dus ik heb ze nog even terug gemaild en wacht nog op reactie. En anders maar effe bellen.

Het hekwerk tussen het weiland van ons, en de buren, is zo goed als dicht. Alleen aan het eind ligt het nog open, we hadden weer net gaas te kort. Zodra dat dicht is (van de week), kunnen de schapen even genieten van loslopen in het hele stuk wei. Tot we draden gaan spannen tussen alle andere paaltjes die er al staan. Dan worden het ineens 3 kleinere weitjes (van 2200 vierkante meter per stuk), met daartussen dus stroken waar we nog wat kunnen verbouwen. Die stroken moeten nog worden gefreesd (gaat van de week gebeuren, zodra de trekker terug is van de 'garage').

En dan nog worden geploegd. Daar ga ik o.a. raapzaad, winterwortelen, boeren-/palm kool, aardappels, aardperen, etc. etc. zaaien.

De voedermaïs en voederbieten komen op een wat groter stuk, en de pompoenen ook weer op een ander stuk.

Het is nu nogal lastig foto's maken, want je zien alleen nog maar rijen met paaltjes. En een boel gras

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.