Geplaatst: 8 december 201113 j Kleine pimpernel is ook een kruid soms is scheidslijn vaste groente of kruid klein, en ik heb wel kleine pimpernel maar ik neem er geen vaste groente bed van want ik vraag me af of dit wel gezonde groente is. Opzich moeten mensen die ziek zijn dacht hart/maag er voorzichtig mee zijn dacht dat afgeraden werd ervan te eten als je iets hebt.Gezonde mensen mogen wel eten, maar is deze groente dan nog wel gezond ik weet te weinig van de dingen die kleine pipernel bevat om dat te kunnen zeggen. Ik bedoel of eetbaar niet perse of gelijk ook gezond is ? Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 8 december 201113 j Opzich moeten mensen die ziek zijn dacht hart/maag er voorzichtig mee zijn dacht dat afgeraden werd ervan te etenals je iets hebt.Waar heb je dat gelezen, kan je dat nog vinden? Ik las wel ergens dit:Kleine PimpernelHet kruid drijft vocht en slijm af en werkt stimulerend op het vrouwelijk klierstelsel. Het bevordert menstruatie en is zogvormend. Als thee wordt het gebruikt bij keelontsteking, keelcatarre en heesheid, bij een zwakke maag en tegen darmgas. Men gebruikt de wortel van de plant. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 december 201113 j Auteur citaat De kleine pimpernel bevat looistoffen, saponine en een flavon. De plant wordt gebruikt als bloedstelper. In de Middeleeuwen dronken soldaten voor de strijd een aftreksel van deze plant in de hoop dat wonden minder sterk zouden bloeden. In Angelsaksische landen worden de jonge blaadjes ook gebruikt in salades. Ook werden de blaadjes in wijn gebruikt om de wijn smakelijker te maken. Dit gebruik was bijvoorbeeld aan het hof van koningin Elizabeth van Engeland populair. De smaak lijkt op die van komkommer, volgens sommigen licht bitter, volgens anderen iets nootachtig. Er geldt een waarschuwing voor het gebruik van deze plant, zowel inwendig als uitwendig, voor mensen met gal- maag- of leverklachten. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 8 december 201113 j Volgens mij mag het ook niet te veel tijdens de zwangerschap gebruikt worden, zoals met veel kruiden. Ik vond wel nog een paar recepten met pimpernel, zal ze in t receptendraadje plaatsen. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero
Geplaatst: 8 december 201113 j Pimpernel gaat ook in de Frankfurter Grüne Sosse - die staat al in bij de recepten. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 8 december 201113 j Er geldt een waarschuwing voor het gebruik van deze plant, zowel inwendig als uitwendig, voor mensen met gal- maag- of leverklachten. Is die waarschuwing voor t gebruik van de wortel? of stond dat er niet bij? ik vond namelijk het volgende:Homeopathie ( bron: http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/sorbenkruid.html)Extract van de wortels is te gebruiken als bloedstelpend middel. Extracten van het blad helpen zonnebrand te verzachten. Wie blad van het kruid geregeld gebruikt, zal zien dat de spijsvertering wordt bevorderd. Kleine Pimpernel heeft een mild en 'koel' aroma. De smaak is te vergelijken met die van komkommer. Vooral in Frankrijk is het kruid dikwijls te koop. Daar wordt het kruid gemengd met sla. Vroeger werd het kruid in plaats van sla gegeten. Het kruid kan ook op azijn worden gezet; dan is het voor langere tijd te gebruiken in salades. Pimpernelazijn geeft een licht bittere, maar aangename smaak aan salades. Blaadjes kunnen met boter worden vermengd (ravigote) en worden gebruikt bij het smoren van vis en vlees. Enkele blaadjes toegevoegd aan soep geven deze een frisse nasmaak. In vruchtensalades en bij gekoelde dranken is een enkel blaadje van dit kruid op z'n plaats. Gebruik het kruid met mate om het niet te overheersend te laten zijn in wat voor gerecht of drankje ook. 8 december 201113 j aangepast door Gast
Geplaatst: 8 december 201113 j Auteur Ik weet het niet Geedee het is allemaal vaag,hoe meer recepten ik lees ermee deste meer ik denk zal wel veel vaker gebruikt worden dan ik denk endan zal het wel meevallen.Zal wel met mate het beste zijn zoals rabarber, spinazie ookwel gezegd wordt, maar ook dat weet ik niet. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 8 december 201113 j Hans, ik denk met mate gebruiken is een goed idee. Ook muntthee moet je niet jarenlang dagelijks gebruiken. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 8 december 201113 j Dat geldt eigenlijk voor alles....met mate gebruiken...zelfs voor knoflook ,las ik ergens......
Geplaatst: 8 december 201113 j Auteur Nee niet voor alles geldt dat ik hou bv van elke x gemengde sla op brood bij avondeten, en dat is geen probleemik denk dat dat gezond is en veel sla kan geen kwaad, kleine pimpernel zal ik dan niet steeds hierin gooien ik bedoel dat een beetje geedee.Veel van de vaste groente is juist voor gemengde sla maar daar zit net een verschil in omdat het naar kruiden toe gaatsoms. maar mischien is het tegenstrijdige internet want als ik lees goed voor spijsvertering en ander zegt slecht bij maagproblemen wordt het heel vaag.ik zou zelf wat meer moeten weten wat in een groente voor mineralen zit en welke gezond zijn en niet gezond, maar saaie kost altijd om te lezen Van dieren ken ik bv wel deze tabellen om voor hun uitgekiend dieet samen testellen weet ik dan precies wat ik pakken moet, maar dat zijn anderemineralen en hun verhoudingen die optimaal moeten zijn dan een mens Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 8 december 201113 j Ik heb er een paar kruidenboeken op na geslagen, de grote Larousse Geneeskrachtige planten encyclopedie,Puur Natuur op tafel van Roger Philips en het ultieme kruidenboek. De laatste zegt: niet (medicinaal) gebruiken zonder arts te raadplegen, maar raad het wel aan door de sla te doen. Niet helemaal duidelijk, maar er staan nergens waarschuwingen bij de recepten voor sla, ravigotesaus en grune sose.Gebruiken dus.Met mate.. misschien geen salade maken van alleen kleine pimpernel..zou ik ook niet van bv peterselie doen trouwens ( dat is een afrodisiaca.. ) 8 december 201113 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 december 201113 j @ hansm Ook voor sla geldt dat volgens diverse bronnen op internet...ik goegelde ff voor je op "elke dag sla gezond" en dan komen er toch negatieve berichten over het nitraatrijke van die groente....ff plagen en een linkje met saaie kost:http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=681Je zorgt beter voor je dieren dan voor jezelf Uiteindelijk bedoel ik dat je altijd wel een negatief iets vind over een algemeen verondersteld gezond eten, wanneer je er teveel van eet.....moeten we niet van wakker liggen, denk ik dan...ze vinden altijd wel iets. @ appelvrouw...ahaaaaaaaaaaaa peterselie!!! toevallig vandaag een peterselie maler gekocht en wederom denk ik dat de tegensprekende berichten betr. pimpernel komen omdat het enerzijds(medicinaal) over de wortel gaat en anderzijds(culinair) over het blad. 8 december 201113 j aangepast door Gast
Geplaatst: 8 december 201113 j Wat zal het "waaien" vanavond in Margraten We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 december 201113 j Auteur Nouja sla ook niet meer heel vaak gezond juist zo lekker op me broodje kaas, nuja je hebt gelijk Geedee ik trek me er niks van aan en eet me sla toch.Mja het is welzo dat ik voedingsdeskundige spreek van dierentuin maar nooit van mensen Bij ons gaat altijd lekker veel peterselie in de soep ik zal eens opletten of ik "'verbanden"" kan ontdekken Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 10 december 201113 j Voor "verbanden"moet je denk ik toch wel heel veel peterselie in de soep doen Hans, en dan ook flink van: gember, ginseng kaneel, selderij en truffel.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 december 201113 j Auteur Dat klinkt of je het hebt uitgeprobeerd Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 10 december 201113 j Kleine pimpernel dus...Hier zaait hij uit als een gek, als ik hem zijn gang laat gaan staat de hele kruidentuin met een paar jaar vol Bij jullie ook? Of is die van mij gewoon superblij met zijn onvruchtbare stukje voortuin? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 december 201113 j Heb m hier nu voor t eerst staan...heeft nog niet gebloeid dit jaar, dus bedankt voor de waarschuwing...ik zal de uitgebloeide bloemetjes eraf halen.
Geplaatst: 11 december 201113 j idem dito Niet doen Appelvrouw. Bij jou in de buurt is het pimpernel-blauwtje ( een mooi klein vlindertje ) nogal afhankelijk van dit mooie plantje. Vind je het een lastig onkruid worden ( er is niks lastigs aan trouwens; geen woekeraar, vormt gewoon nette polletjes. En een grote nectar-leverancier in het vroege voorjaar, ook voor bijen ), neem dan het zaad uit de planten en strooi het in grote hoeveelheden overal waar je maar komt op je wandelingen in jouw buurt. Vlindertje is vrij zeldzaam.
Geplaatst: 11 december 201113 j Ja ik gooi die uitgebloeide bloemen ook niet weg....hang ze ondersteboven op....drogen....zaad winnen....en ruilen,weggeven of uitstrooien elders
Geplaatst: 11 december 201113 j Het zal wel allemaal meevallen, mijn sier en kruidentuin is sowieso een verzameling woekerplanten..die pimpernellie zal haar best moeten doen de overhand te krijgen... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.