Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kreeg van een vriendin twee compostzeven, in enige staat van ontbinding. Ik vind ze erg fijn dus ik zoek naar reparatie mogelijkheden.

Weet iemand welke houtsoort daarvoor wordt gebruikt? De ringen hebben een wanddikte van 4-8 mm en moeten in een cirkel van 40-50 diameter worden gevormd . Ik zou het hout in de regenton kunnen laten inweken.

IMG_20210504_145020.jpg

Geplaatst:

Die kun je ook bij de Hornbach kopen voor 19.95. Heb ze zelf ook (maar wel in betere staat) en vind het fijne grondzeven.

Om te repareren is een zachte houtsoort wel aan te raden, al is dat minder sterk. Maar dat zijn de gekochte exemplaren ook niet. Succes met de reparatie!

Geplaatst: (aangepast)

Die van Hornbach heb ik blijkbaar ook, die is nog in acceptabele conditie. De grotere van de twee is echt kapot, maar die zit ook veel ingewikkelder in elkaar zie ik nu. Het rooster is opgehangen aan een houten ring, die rust op de buitenrand. Ik dacht eerst nog dat ik het wel even zou gaan doen met buigtriplex, maar dit is me toch te ingewikkeld. Dat gaat weer uren kosten. Wel zonde van het rooster, hij is wat fijnmaziger. 

aangepast door fre3ke

Normaal wordt er meestal gestoomd om zo'n kleine buiging in het hout te krijgen.

Je zou misschien ook  van wat houten Citrus kratjes het hout kunnen hergebruiken en dan in vorm verlijmen.

Maar een reststukje buigtriplex werkt wat sneller.

Je kan natuurlijk ook wat anders hergebruiken, een stoommandje of teiltje waar je de bodem uit snijdt of een reststukje blik ofzo.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

2 minutes ago, Patrijs said:

Je kan natuurlijk ook wat anders hergebruiken

Dat lukt niet, het gaat om 50 cm doorsnee, ik kan niets vinden dat past. Zo'n ronde zeef is wel heel fijn vasthouden, merk ik. 

Geplaatst:

Ik heb die andere nog hè, van Hornbach. Het gaat er ook niet om dat ik nog meer spullen koop, maar dat ik iets repareer en hergebruik 😉

• Like 3
Geplaatst:

ik heb er een gemaakt 12 jaar terug, vierkant met 4 geschroefde latjes en fijn metaalgaas om de rand geniet

past diagonaal op een kruiwagen en je kunt m heen en weer schuiven over het gaas dus zeven is easy

• Like 1
18 hours ago, fre3ke said:

Wel zonde van het rooster, hij is wat fijnmaziger. 

Dan haal je toch dat rooster eruit en lig je die in de andere zeef. Eventueel met wat draadjes vastzetten.

aangepast door AshaiRey

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
Op 4-5-2021 om 18:10, fre3ke zei:

Dat lukt niet, het gaat om 50 cm doorsnee, ik kan niets vinden dat past. Zo'n ronde zeef is wel heel fijn vasthouden, merk ik. 

Beetje laag waarschijnlijk, maar 20" fietswiel is dan de juiste maat. Maar wat is er mis met een of twee lagen buigzaam triplex. 5 mm of 7 mm lijken geen inzagingen te hebben. Dus geheel glad. Anders moet je inderdaad naar vakwerk, kuiperij en stoom buigerij. Youtube staat ongetwijfeld vol met eenvoudige jig waarin je natte latjes legt en buigt.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik zal een plaatje maken, dan is het misschien duidelijker. Het is veel werk om de ophanging en de ondersteuning van het rooster te maken zoals het nu is gedaan.

Roestige ijzerdraad is de ophanging, gegalvaniseerde spaak is de ondersteuning.

IMG_20210505_235051.jpg

IMG_20210505_235023.jpg

klassiek is toch een ring onder gaat. Gaas tussen rand en ring geklemt?

Even naar plaatjes gekeken. Het zit allemaal dus nog vast? Waarom niet de rand verdikken met nieuw multiplex ter versterking?

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Omdat die spaak er op de juiste hoogte doorheen moet. En het is allemaal aangevreten, dus bij een beetje druk begeeft ook de buitenring het. De rand van de ophanging is op één plaats ook al helemaal verdwenen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...