Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal, 

Wij zijn voor een studieopdracht bezig met het maken van een indoor kweekkast. 

In deze kast is het mogelijk om binnenshuis je groente en kruiden te kweken of om op te kweken en later in je moestuin te zetten. 

Deze indoor kweekkast, heeft het design van een meubelstuk waarbij het zelfs mogelijk is de kast in de kleur van je meubels of keuken te maken. 

In de kast zit een automatisch bewatering systeem en heeft led verlichting voor het kweken van groente en kruiden. 

Wij denken dat dit een geweldig product is voor in je huis maar we willen graag weten wat jullie hiervan denken? 

Kweekkast 1.JPG

kweekkast 2.JPG

Kweekkast 3.JPG

Geplaatst: (aangepast)

Het ziet er prachtig uit! Wat ik me wel afvraag: is het makkelijk uit elkaar te halen en neemt het dan veel ruimte in? Ik zou dit maar een paar maanden per jaar nodig hebben. En om nou de rest van het jaar een lege kast die voor weinig anders te gebruiken is, in huis te hebben is ook wat.

Toevoeging:

Ik denk dat je je ook moet afvragen: wie is je doelgroep? Zijn dat echt moestuinierders? Een leuke designkast voor in de woonkamer is niet iets wat ik zoek voor mijn pepers en tomaten. Daar komt nog bij dat ik die kleuren licht echt niet wil in de woonkamer. Ik zou zo’n kast wel in de bijkeuken of op zolder willen. Alle technische aspecten zijn dan belangrijk voor mij, niet in wat voor kleurtje ik hem kan krijgen.

aangepast door Annem@rie
  • Like 1
Geplaatst:

Hallo Annemarie, 

Bedankt voor je reactie, het is inderdaad makkelijk uit elkaar te halen. Maar naast dat je hem gebruikt voor op te kweken zou je hem ook kunnen gebruiken om het jaar rond binnen te kweken. Dan zou je hem niet hoeven af te breken of je laat hem gewoon in je huis staan als een design plantenbak :-) 

Wat zijn de exacte afmetingen?

Plant hoogte versus led positie. Hebben planten genoeg hoogte om te groeien, tot afstand van de led.

Zijn de planken b.v. in hoogte verstelbaar.

Automatisch watering systeem, ik zie een watertank. Maar nergens slangetjes/sproeiers en waar staat de pomp, is die ook weggewerkt?

Wat voor controler is er bij het watering systeem. Wordt de potgrond gemeten op vochtigheid voordat er water wordt gegeven?

R/B, Rood en Blauw licht, wil ik persoonlijk niet in huis. Enige optie voor mij is wit licht.

Voor mij geldt ook, alleen maar een paar maanden in gebruik in de winter.

Optie om de achterkant en zeikanten+ plafond af te werken met reflecterend matriaal.

Optie om deurtjes bij te kopen. (binnen kant dan weer refelcterend) Zodat de kast dicht kan, en er geen licht uit ontsnapt. Dan is rood/blauw voor mij wel een optie.

1 uur terug, johnnyvelings zei:

het zelfs mogelijk is de kast in de kleur van je meubels of keuken te maken. 

"Hoe maak je dat dan?"  Bestel je dat als 'bestel optie'? Of bedoel je met maken, ga zelf maar schilderen?

Kan je keuze maken van matriaal. Is alles hout (wat vocht gevoelig is) of is het geheel van kunstof.

Dit zijn zomaar wat dingen wat in me op komt. Lijstje met vragen / opmerkingen kan nog wel langer, maar hou het hierbij :)

edit: bovenste verdieping mist een plankje om niet direct in het licht te kunnen kijken, andere verdiepingen lijken het wel te hebben.

aangepast door rorror

Het lijkt me wel iets voor mensen die toch wat verse groenten willen en niet de mogelijkheid hebben om buiten een tuintje te hebben. Zoals @rorror vermeldt moet je het dan toch eenvoudig maken voor de gebruiker, sowieso een automatisch bewateringsysteem, reflecterend materiaal  is een must voor de plantjes, dempend aan de voorkant is aangenaam voor iemand die dit in zijn appartement heeft staan (geen belichting in de kamer). Ook advies welke plantjes mogelijk zijn in dit systeem.

Het is een beetje welke doelgroep je voor ogen hebt,  de die hards hebben sowieso hun eigen goedkoper systeem. Het lijkt me dat je een meubel wil zetten voor degene  die niet op dit  forum zitten, als je dat wil laten lukken moet het mooi (en ook geen overlast door bv belichting) en toch praktisch meubel zijn. En vooral eenvoudig in gebruik en eventueel met zaden meegeleverd.

aangepast door redzebra
aanpassing link
Geplaatst:

Volgens mij werkt dit alleen in een gesloten opstelling met luchtzuivering en hydroponics. Tenminste, ik zag een Duits item op tv over een container in de stad waar ze sla met LED kweken en dat kon alleen steriel. 

Als je toch met potgrond wilt werken, dan moet het voor mij met lades. Ik ga mezelf niet in een kast dubbelvouwen om potgrond te vernieuwen.

Ik zou dit sowieso niet kopen omdat mijn binnenruimte te beperkt is. En ik vind het risico van waterschade te groot als er iets gaat lekken.

Ik heb niet altijd een tuin gehad, maar wel altijd ruimtegebrek in huis. Ik denk dat veel mensen afwegen wat een bosje basilicum etc. in de supermarkt kost, en wat ze moeten opofferen voor het hebben van zo'n kast.

Edit: een bak die je onder je bed kan schuiven zou dat ruimteprobleem kunnen oplossen. Dus geen kast maar een grote lade.

Edit2. Ik ben kritischer geworden, maar toen ik jonger was had ik het waarschijnlijk wel leuk gevonden, en helemaal niet nagedacht over de prijs van een bosje basilicum. Dus ik ben niet de doelgroep, nee.

aangepast door fre3ke

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...